ПІДГОТОВКА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ З ПИТАНЬ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ ТА БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В СИСТЕМІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У 1970–2020 РОКАХ

Автор(и)

  • Євген БОГДАНОВ Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-4559-3052

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.3

Ключові слова:

цивільний захист, надзвичайні ситуації, змагання з безпеки життєдіяльності.

Анотація

Анотація. У статті розглянуто досвід організації підготовки учнівської молоді з питань цивільного захисту та правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій у закладах позашкільної освіти та під час проведення змагань із безпеки життєдіяльності в історичній ретроспективі 1970–2020 років. Актуалізовано роль гуртків та змагань за напрямом «юний рятувальник» як важливої складової частини підготовки учнів до дій у надзвичайних ситуаціях. Визначено основні підходи до організації змагань в історичному контексті. Встановлено, що протягом 1970–1991 років у системі позашкільної роботи, обов’язковим заходом під час відпочинку дітей у літньому таборі було проведення походів та воєнно-патріотичної гри з відпрацюванням заходів цивільної оборони. Програма гри передбачала формування в дітей практичних навичок із виконання дій у процесі застосування зброї масового ураження, дій за сигналами цивільної оборони, заходів протирадіаційного захисту. Починаючи з 90-х років програма гурткової роботи та змагань націлена переважно на відпрацювання заходів захисту в умовах мирного часу, захисту від пожеж, навичок користування засобами індивідуального захисту, надання домедичної допомоги. Розділи з підготовки до дій у надзвичайних ситуаціях включаються до навчальних програм гурткової роботи туристсько-краєзнавчого, фізкультурно-спортивного, військово-патріотичного напрямів. З’ясовано перелік етапів, які є найчастіше проводяться під час змагань за напрямом «юний рятувальник», серед яких, зокрема, надягання бойового одягу пожежного, подолання смуги перешкод, гасіння умовної пожежі, рятування потерпілого на воді за допомогою спеціальних засобів, одягання протигазу та захисного костюму, транспортування потерпілого в зоні техногенної аварії та природному середовищі, надання домедичної допомоги. Запропоновано варіант доповнення програми змагань за напрямом «юний рятувальник» шляхом включення відпрацювання заходів при евакуації населення.

Посилання

1. Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях : Постанова Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 р. № 444. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/444-2013-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.04.2021).

2. Сагайдак Л.Д., Білоус П.М. Юний рятувальник. Навчальна програма з позашкільної освіти: рекомендовано Міністерством освіти України (лист МОН України від 14.07.2017 р. № 1/11-7047). URL: https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKcnMyYjAtamU5VUk/view (дата звернення: 21.04.2021).

3. Журило А.М., Журило М.М. Навчальна програма гуртка туристсько-краєзнавчого профілю «Котигорошко» (4 роки навчання). Мошни, 2013. 17 с.

4. Бондарчук О.С. Навчальна програма з позашкільної освіти «ДЖУРА» (основний рівень, 3 роки навчання). Схвалено для використання в позашкільних навчальних закладах (протокол засідання Науково-методичної комісії з позашкільної освіти від 25.05.2018 року № 1; лист ІМЗО від 06.06.2018 р. № 22.1/12-Г-311). URL: https://drive.google.com/file/d/1yeAV4655-vQknJ09TtkkEPFeCLzbxcUf/view (дата звернення: 21.04.2021).

5. Про затвердження Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру «Сокіл» («Джура») : Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.06.2012 р. № 687. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1094-12#Text (дата звернення: 21.04.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-02

Як цитувати

БОГДАНОВ, Є. (2024). ПІДГОТОВКА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ З ПИТАНЬ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ ТА БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В СИСТЕМІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У 1970–2020 РОКАХ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (44), 23–29. https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.3