ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ ДОРОСЛИХ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.5Ключові слова:
андрагогічний підхід, навчання дорослих, іноземні мови, інтерактивне навчання, методи навчання.Анотація
Анотація. У статті здійснено аналіз вітчизняної та зарубіжної науково-педагогічної літератури з питань освіти дорослих в цілому та навчання іноземних мов дорослої аудиторії зокрема; надано визначення понять «освіта дорослих», «андрагогіка», «дорослість». Проаналізовано теоретичні основи навчання іноземних мов дорослих, визначено основні фактори, що впливають на ефективність засвоєння мови, та систематизовано основні принципи навчання дорослих. У статті виокремлено характеристики дорослого слухача як суб’єкта вивчення іноземних мов, висвітлено ряд підходів до їх класифікації та надано більш детальну характеристику деяким з них. Розглянуто роль викладача в організації навчання дорослої аудиторії та визначено завдання в контексті їх професійної діяльності. З’ясовано, що провідною роллю викладача є роль фасилітатора та модератора. Окремо представлено класифікацію ролей викладача у процесі навчання іноземних мов. Охарактеризовано зміст, організацію та умови інтерактивного навчання, розглянуто класифікації інтерактивних технологій вітчизняних дослідників за формами навчання. Особливу увагу приділено принципу групової взаємодії та організаційним етапам групового навчання дорослих, яке автори розглядають як сприятливе середовище для ефективного вивчення іноземної мови. Систематизовано результати інтерактивного навчання та наведено приклади його різноманітних форм і методів. Систематизовано ознаки, функції та переваги тих інтерактивних методів, які забезпечують ефективне навчання іноземних мов дорослих. Зокрема, розглянуто методи кейс-навчання, ділової навчальної гри, проєктів та розглянуто форми кооперативного методу навчання. Крім того, у статті визначено роль сучасних освітніх технологій у процесі удосконалення мовленнєвих та мовних навичок дорослих, а саме переваги використання мультимедійних засобів навчання для успішного оволодіння іноземними мовами.
Посилання
1. Андрагогіка в системі сучасного людинознавства. Наукова бібліотека ТНПУ імені Володимира Гнатюка : веб-сайт. URL: http://www.library.tnpu.edu.ua/index.php/en/virtual-exhibitions/1931-andragogika (дата звернення: 16.04.2021).
2. Болтівець С.І. Андрагогіка. Енциклопедія сучасної України : електронна версія. Київ, 2001. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php? id=44105 (дата звернення: 16.04.2021).
3. Григор’єва Т.Ю. Методичні рекомендації щодо використання британського досвіду підготовки вчителів-філологів до навчання дорослих у вітчизняній педагогічній практиці : Методичні рекомендації. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2010. 48 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/6602/1/10gtumrv.pdf (дата звернення: 02.04.2021).
4. Дубасенюк О.А. Передумови розвитку андрагогіки як чинника особистісного та професійного зростання дорослого. Андрагогічний вісник. 2013. № 4. URL: http://eprints.zu.edu.ua/12822/1/17.pdf (дата звернення: 23.04.2021).
5. МОН пропонує для громадського обговорення Проект Закону України «Про освіту дорослих». Міністерство освіти і науки України : веб-сайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogoobgovorennya-proyekt-zakonu-ukrayini-pro-osvitu-doroslih (дата звернення: 02.04.2021).
6. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посібн. Київ, 2004. 192 с.
7. Циркаль А.Ю. Огляд найбільш цікавих інтерактивних методів на заняттях з англійської мови. Сучасні методи викладання іноземної мови професійного спрямування у вищій школі : зб. наук. статей. Київ : НТУУ «КПІ», 2013. С. 350–360. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/ru/node/1146 (дата звернення: 14.03.2021).
8. Gravells Ann. Planning and Enabling Learning in the Lifelong Learning Sector : 1 edition : Learning Matters Ltd, 2008. 134 p.
9. Gravells Ann. Preparing to Teach in the Lifelong Sector : 3 edition : Learning Matters Ltd, 2008. 120 p.
10. Griffin Colin. Curriculum Theory in Adult and Lifelong Education. London – Sydney : Croom Helm, 1984. 218 p.
11. Heimlich, J.E. Constructing Group Learning. Learning in Groups : Exploring Fundamental Principles, New Uses, and Emerging Opportunities, New Directions for Adult and Continuing Education. 1996. No. 71. P. 41–49.
12. Rogers A. Teaching Adults. Open Univ. Press, 2002. 293 р.
13. Schwarts M. Engaging Adult Learners. For Learning and Teaching Office: Ryerson University, 2015. URL: https://www.ryerson.ca/content/dam/learning-teaching/teaching-resources/teach-a-course/engaging-adult-learners.
pdf (Last accessed: 13.03.2021).