СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ДЕРЖАВНО-ГРОМАДСЬКОГО УПРАВЛІННЯ ПОЧАТКОВОЮ ОСВІТОЮ НА ПІВДЕННОМУ СХОДІ УКРАЇНИ (ХVІІІ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.8

Ключові слова:

початкова освіта, громада, державно-громадське управління освітою, земство, шкільна рада.

Анотація

Анотація. У статті здійснено комплексний аналіз процесу становлення й розвитку державно-громадського управління початковою освітою на Південному Сході України протягом ХVІІІ – початку ХХ ст. Визначено основні суспільно-економічні та соціально-культурні передумови становлення та розвитку управління освітою у регіоні протягом досліджуваного періоду. Зроблено висновок, що процес становлення системи управління освітою на Південному Сході України зумовлений адміністративним поділом територій Російської імперії, колонізацією та заселенням цих земель, широким поліетнічним складом населення регіону, прагненням різних етнічних громад до задоволення власних освітніх потреб, їх протидією асиміляторській політиці царського уряду. Визначено основні тенденції розвитку державно-громадського управління освітою Півдня України досліджуваного періоду (багатоманітність різнорівневих закладів освіти, що мали різне підпорядкування, зміцнення ролі духовенства і церковнопарафіяльних шкіл у системі освіти Південного Сходу України, посилення діяльності земств, непостійність освітньої політики уряду щодо залучення громадськості до вирішення освітніх питань). Висвітлено концептуальні засади розвитку управління освітою на Південному Сході України (багатонаціональний та багатоконфесійний характер культурно-освітнього поля регіону, а також його стрімкий соціально-економічний розвиток, що слугував чинником освітніх запитів його населення). Розкрито особливості громадського управління початковою освітою у грецьких, німецьких, менонітських, єврейських, чеських, болгарських поселеннях. Описано форми вияву громадської ініціативи в управлінні освітою в різні історичні періоди (участь в обговоренні проєктів статутів навчальних закладів, у виборах органів самоврядування, запровадження недільних шкіл, матеріальна підтримка відкриття та діяльності шкіл грамоти, відкриття безоплатних народних бібліотек, видання доступної художньої літератури, безкоштовне постачання книг до шкіл, проведення опитувань з метою вивчення стану освіти тощо).

Посилання

1. Арабаджи С.С. Повсякденне життя грецького населення Північного Приазов’я кінця XVIII – початку XX ст.: джерелознавчий аспект : дис. … канд. іст. наук: 07.00.06. Донецьк, 2012. 262 с.

2. Вдовенко В.В. Проблеми початкової освіти України в роботі педагогічних з’їздів (1861–1920 рр.) : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.01. Київ, 2005. 16 с.

3. Довженко Ю.О. Тенденції освіти і педагогічної думки Півдня України другої половини ХІХ – ХХ ст. : автореф. дис. …канд. пед. наук : 13.00.01. Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. К., 2012. 20 с.

4. Задерейчук І.П. Розвиток системи освіти в німців на Півдні України 1789–1938 рр. : автореф. дис. … канд. істор. наук: 07.00.01. Київ, 2000. 20 с.

5. Звягинцев Е.А. Полвека земской деятельности по народному образованию. Москва : Задруга, 1915. 96 с.

6. Иконников С.А. Деятельность российского приходского духовенства по созданию церковно-приходских школ во второй половине XIX – начале XX вв. Вестник ПСТГУ. Серия II: История. История Русской Православной Церкви. 2014. Вып. 6 (61). С. 58–72.

7. Кизименко П. Євреї в Єлисаветграді (кінець ХVІІ – початок ХХ ст.). Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. «Єврейська історія та культура в Україні», (8 – 9 груд. 1994 р.). Київ, 2005. С. 80–83.

8. Колягин Ю.М., Саввина О.А., Тарасова О.В. Организация народного образования России (вторая половина XIX в.). Начальная школа. 2006. № 1. 128 с.

9. Лохматова А.І. Катеринославське земство. Запоріжжя : РА «Тандем-У», 2009. 200 с.

10. Моисеенкова Л.С. Земские школы Таврической губернии в 70–80-х гг. ХІХ в. Материалы по археологи, истории и этнографии Таврии. Симферополь: Таврия, 2011. Вып. 2. С. 150–156.

11. Начальное народное образование в Екатеринославской губернии за 1912 год. Краткий обзор. Екатеринослав : Типогр. Братства Св. Владимира, 1913. 122 с.

12. О мерах, принятых уездными земскими собраниями для содействия народному образованию. Журнал Министерства народного просвещения. 1867. № 2. С. 224–239.

13. Пачев С.І. Освіта та рівень письменності приазовських болгар у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Записки наук.-дослід. лабор. історії Південної України Запор держ. ун-ту. Запоріжжя: РА «Тандем-У», 2001. Вип. 6. С. 205–209. (серія: Південна Україна XVIII–XIX століття).

14. Первая всеобщая перепись населения Российской империи 1897 г. : в 89 т. / под ред. Н.А. Тройницкого ; Центр. стат. ком. М-ва внутр. дел. Санкт-Петербург, 1897–1905. Т. 13 : Екатеринославская губерния. 1904. XIV.

15. Положение о начальных народных училищах от 14 июля 1864 г. Полное собрание законов Российской империи. 1864. Т. XXXIX. С. 613–618.

16. Правдюк О.В. Освіта менонітів у контексті культурного розвитку півдня України (XIX – 20-ті рр. XX ст.) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2011. 20 с.

17. Рождественский С.В. Исторический обзор деятельности Министерства Народного просвещения. (1802–1902). СПб. : [б.в.], 1902. 785 с.

18. Рябовол Л.Т. Розвиток земської освіти в Херсонській губернії (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) : автореф дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01. Кіровоград, 2000. 20 с.

19. Сараєва О.В. Вплив діяльності земських установ на культурно-просвітницький розвиток національних меншин Південно-Східної України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). Історичний архів. Наукові студії : зб. наук. пр. Миколаїв : ЧДУ ім. Петра Могили, 2009. Вип. 3. С. 71–74.

20. Сараєва О.В. Земства Донбасу у системі владних і суспільних відносин пореформеної доби. Маріуполь : ДВНЗ «ПДТУ», 2013. 341 с.

21. Сінкевич Є.Г., Кузовова Н.М. Проблеми національної освіти на Півдні України. Південний архів: зб. наук. праць. Херсон : Айлант, 2002. Вип. VIІІ. С. 95–107. (Серія: Історичні науки).

22. Татаринов С.Й. Історія педагогіки та народної освіти Донеччини. Харків : ЧП Мачулін, 2012. 120 с.

23. Успехи грамотности в Мариупольском уезде. Приазовский край. 1891. 14 ноября. С. 154–155.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03

Як цитувати

ЗАДОРОЖНА-КНЯНИЦЬКА, Л. (2024). СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ДЕРЖАВНО-ГРОМАДСЬКОГО УПРАВЛІННЯ ПОЧАТКОВОЮ ОСВІТОЮ НА ПІВДЕННОМУ СХОДІ УКРАЇНИ (ХVІІІ – ПОЧАТОК ХХ СТ.). Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (44), 58–66. https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.8