МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ (1952–1991 РР.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.16Ключові слова:
позашкільна освіта, методичне забезпечення організації позашкільної освіти, центри методичної роботи, форми пропаганди досягнень педагогічних колективів, методико-педагогічні заходи.Анотація
Анотація. У статті на основі історико-педагогічного аналізу схарактеризовано особливості методичного забезпечення організації позашкільної освіти України в радянський період. Автор зупиняється на розгляді основних завдань методичного забезпечення позашкільної освіти – робота з кадрами та вивчення, узагальнення і поширення передового педагогічного досвіду організації дозвіллєвої роботи. Автор звертає увагу на те, що методична робота з педагогами позашкільних закладів спрямовувалося не лише на підвищення кваліфікації, а й на розвиток аналітичного мислення, урахування виховного компоненту педагогічного процесу, створення доброзичливої соціально-психологічної атмосфери в колективі. У публікації проаналізовано різнопланові методико-педагогічні заходи (наради, семінари, заняття, конференції, інструкторсько-методичні екскурсії, курси підвищення кваліфікації) як на республіканському, так і на регіональному рівні, що проводилися з метою обміну досвідом, а також для обговорення заходів, спрямованих на розвиток позашкільної освіти за трьома визначеними напрямами: робота з директорами і методистами обласних позашкільних закладів; робота з педагогами, керівниками гуртків; робота з педагогічним та адміністративним персоналом різнотипових баз та таборів. Автор виокремлює різні форми усної, друкованої й наочної пропаганди досягнень педагогічних колективів, зокрема: науково-практичні конференції, педагогічні читання, семінари-практикуми тощо. У статті встановлено, що центрами методичної роботи, що нагромадили певний досвід, були екскурсійно-туристичні станції, станції юних техніків, станції юних натуралістів, які сприяли тому, що на початку 80-х рр. ХХ ст. значно покращився зв’язок між республіканськими, обласними, міськими та районними позашкільними закладами. У всіх районах та містах УРСР працювали методичні об’єднання керівників гуртків. Була сформована система методико- педагогічних заходів, як на державному, так і на регіональному рівнях.
Посилання
1. Денисюк Т.Ф. Історіографічний аналіз розвитку змісту початкової освіти України у 50–90-х роках ХХ ст. Київ : Вища школа, 2011. 76 с.
2. Закон об укреплении связи школи с жизнью и о дальнейшем развитии системы народного образования в стране. Сборник документов 1917–1973. Москва : Педагогика, 1974.
3. Кодекс законов о народном просвещении УССР. Харьков, 1961. 75 с.
4. Основы законодательства Союза ССР и союзных республик о народном образовании. Москва : Известия Совета депутатов трудящихся СССР, 1973. 40 с.
5. Романов А.П. Детские клубы – центры внешкольной и внеклассной воспитательной работы. Київ : Радянська школа, 1982. 172 с.
6. Фурман Т. Естафета на рейках. Харків : Молодий більшовик, 1951. 57 с.