СТАН ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ І МОЛОДІ ЯК ДЖЕРЕЛО КОНСТРУЮВАННЯ ЗМІСТУ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ ПОЛЬЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-%202039.12/44.26

Ключові слова:

здоров’я, стан здоров’я дітей та молоді, Польща, здоров’язбережувальне виховання, зміст виховання.

Анотація

Анотація. У статті на основі аналізу офіційних статистичних матеріалів і публікацій вчених Республіки Польща представлено тенденційні зміни щодо стану здоров’я дітей, підлітків та молоді в державі. Анотативно охарактеризовано низку «мірників», за якими здійснюється підхід до оцінки стану здоров’я людини. Репрезентовано деяку інформацію щодо показників фізичного розвитку та сенсорно-моторної справності, виявлено, що характерною особливістю розвитку сучасних дітей, підлітків та молоді є акселерація, вона не супроводжується прискоренням психічного (розумового) і соціального дозрівання. Зазначено, що негативними тенденціями сьогодення є перманентне зниження в популяції 6‒19-річних осіб показників гнучкості, витривалості та сили, збільшення в них показника «Індекс Маси Тіла», що значною мірою пов’язане зі зменшенням їхньої фізичної активності. Визначено, що проблемами здоров’я, які «підраховують» у статистичних дослідженнях, є травма, карієс, порушення зору, слуху та руху, розлади кістково-м’язової системи. Виявлено, що постійним «мірником» здоров’я дітей, підлітків та молоді стали різноманітні психосоціальні розлади. З’ясовано, що в статистичних дослідженнях фігурують дані про хронічні захворювання, серед яких особливе місце відведено ожирінню серед «молодої» популяції, та інфекційні захворювання, зокрема СНІД, який має тенденцію до кількісного зростання. Проаналізовано низку так званих «суб’єктивних» показників здоров’я (тих, які озвучують молоді люди або їхні батьки/опікуни) та показників щодо сприятливої або ризикованої для здоров’я і життя поведінки. Зроблено висновки про те, що доцільними шляхами розв’язання проблеми здоров’я- збереження дітей, підлітків та молоді польські вчені визначають забезпечення ефективної профілактичної опіки, доцільну реалізацію здоров’язбережувального виховання з урахуванням сучасних стандартів промоції здоров’я та підвищення якості просвітницько-превентивних програм у загальноосвітній школі, охоплення цими заходами усієї популяції осіб шкільного віку. Зазначено, що дані про актуальний стан здоров’я дітей, підлітків та молоді і тенденції щодо його змін є важливим підґрунтям конструювання змісту і технологій здоров’язбережувальних виховних впливів в освітніх установах.

Посилання

1. European strategy for child and adolescent health and development (EURO/05/5048378). (2005). Copenhagen. 19 s. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/107677/E87710.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2. Małkowska-Szkutnik, A. (2014). Choroby przewlekłe u dzieci i młodzieży jako narastający problem społeczny. Studia BAS. nr. 2(38). S. 89‒112. URL: http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/392143A86239BE6BC1257D07003F5002/%24File/Strony%20odStudia_BAS_38-5.pdf

3. Marczyńska, M. & Szczepańska-Putz M. (2010). Zakażenie HIV. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 210–221.

4. Mazur, J. & in. (2013). Obciążenie chorobami przewlekłymi w okresie dorastania mierzone na podstawie szkolnych badań ankietowych. Medycyna Wieku Rozwojowego. t. 17. nr 2. S. 157–164.

5. Mueller-Malesińska, M. (2010). Niedosłuch. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację / red. B. Woynarowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 160–178.

6. Namysłowska, I. (2013). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – stan rozwoju opieki psychiatrycznej i zadania na przyszłość. Postępy Nauk Medycznych. t. XXVI. nr 1. S. 4–9. URL: http://www.pnmedycznych.pl/wp-content/uploads/2014/08/pnm_2013_004-009.pdf.

7. Okulicz-Kozaryn, K. & Borucka, A. (2004). Oszacowanie stanu zdrowia psychicznego nastolatków na podstawie subiektywnych ocen ich zdrowia. Medycyna Wieku Rozwojowego. t. 8. nr 3. cz. 1. S. 499–512.

8. Stan zdrowia ludności Polski w 2009 r. (2011). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. 596 s. URL: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/stan-zdrowia-ludnosci-polski-w-2009-r,6,5.html

9. Tendencje zmian zachowań zdrowotnych i wybranych wskaźników zdrowia młodzieży szkolnej w latach 1990–2010 (Wyniki badań HBSC 2010) / Opracowanie pod redakcją Barbary Woynarowskiej i Joanny Mazur. (2012). Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. 246 s. URL: http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/trendy_HBSC.pdf

10. Wolański, N. & Dobosz, J. (2012). Tendencja przemian motoryczności człowieka (międzydekadowe zmiany efektywności). Uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży wiejskiej / pod. red. A. Wilczewskiego. Warszawa : AWF; Biała Podlaska : Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej. S. 8–44.

11. Woynarowska, B. & Oblacińska, A. (2014). Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Najważniejsze problemy zdrowotne. Studia BAS. Nr 2(38), S. 41–64. URL: http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/56A8C5363F5C-5646C1257D07003F2AF5/%24File/Strony%20odStudia_BAS_38-3.pdf

12. Woynarowska, B., Ostaszewski, K. & Kulmatycki, L. (2014). Działania szkół na rzecz zdrowia w Polsce. Diagnoza i rekomendacje. Studia BAS. Nr 2(38). S. 169–187. URL: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-91133dfc-ce1e-4efc-bc8e-22d31d5819fd

13. Wyniki badań HBSC 2010. Raport techniczny. Opracowanie pod redakcją Joanny Mazur i Agnieszki Małkowskiej-Szkutnik. (2011). Warszawa : Instytut Matki i Dziecka. 165 s. URL: http://www.parpa.pl/images/file/hbsc_rap1-2010.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03

Як цитувати

СЛИВКА, Л., & МАЧИНСЬКА, Н. (2024). СТАН ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ І МОЛОДІ ЯК ДЖЕРЕЛО КОНСТРУЮВАННЯ ЗМІСТУ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ ПОЛЬЩІ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (44), 165–171. https://doi.org/10.24919/2413- 2039.12/44.26