РОЗВИТОК НАУК ПРО ДИТИНУ В УКРАЇНІ НА ПОЧАТКУ ХХ ст.

Автор(и)

Ключові слова:

науки про дитину; педологія; напрями вивчення дитини; дитинознавство; розвиток і виховання дитини.

Анотація

У статті зосереджено увагу на історії становлення наук про дитину в Україні; висвітлюється послідовність виникнення педологічного руху, який був поширений на початку ХХ ст. у всьому світі; розглядаються наукові витоки знань про дитину і на цій основі характеризуються підходи, що визначали напрями досліджень у цій сфері. З’ясовано, що виокремлення педологічного напряму спричинили два наукові фактори: з одного боку, вчені поглиблювали психолого-педагогічні експериментальні знання, шукаючи шляхи удосконалення педагогічного процесу, методик та технологій навчання; з іншого – досягнення природознавчих наук активізували дослідження людини, що також зумовило увагу до періоду дитинства. Початок ХХ ст. означений плюралізмом думок, підходів, напрямів вивчення дитини. Фахівці різних наукових галузей намагалися пояснити особливості її фізичного, психічного, духовного, соціального розвитку, особливу увагу надаючи виявленню патологій. Педологія синтезувала усі найважливіші наукові студії та здобутки, що стосувалися вивчення розвитку особистості дитини. Визначальним був вплив цієї науки на подальший розвиток педагогіки, психології, дефектології. Доведено, що найбільшого злету педологія досягла в 20-ті рр. ХХ ст. Її зміст характеризувався психологічними, анатомо-фізіологічними, біологічними і соціологічними підходами до розвитку дитини. В Україні сутність наук про дитину розширювалася завдяки культурно-історичному підходу. Акцентовано на тому, що джерелом сучасних наук про дитину (дитячої психології, педагогічної психології, соціальної педагогіки, спеціальної педагогіки і психології, педевтології, шкільної гігієни, етнографії дитинства, генетичної психології, дитячої психіатрії, психології праці, біології поведінки людини та ін.) є педологія.

Посилання

Ananin, S. (1923). Pedologiya [Paedology]. Put prosveshcheniya – The path of enlightenment, 4, 39–54 [in Russian].

Baldwin, D. (1911). Dukhovnoye razvitiye detskogo individuuma i chelovecheskogo roda. Metody i protsessy [Spiritual development of a child’s individual and human race. Methods and processes]. Transl. from English. Moscow: Moscow Book Publishing [in Russian].

Bekhterev, V. (1927). Ob obshchestvennom vospitanii detey rannego vozrasta [About public education of young children]. Revolyutsiya i kultura – Revolution and culture, 1, 39–41 [in Russian].

Blonskiy, P. (1934). Pedologiya [Paedology]. Moscow: GUP [in Russian].

Bolotnikova, I. (2004). Rozvytok ideyi tsilisnoho doslidzhennya dytyny v ukrayinskiy pedo-lohiyi 20 – 30-kh rokiv XX stolittya [The development of the idea of a holistic study of the child in the Ukrainian paedology of the 1920s and 1930s]. (Doctor‟s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Byford, A. (2016). V.M. Bekhterev in Russian Child Science, 1900s – 1920s: “objective psychology” / “reflexology” as a scientific movement. Journal of the History of the Beha-vioral Sciences, 52, 99–123. doi: https://doi.org/10.1002/jhbs.21775.

Chamberlain, A. (1911). Ditya. Ocherki po evolyutsii cheloveka [Child. Essays on human evolution]. Transl. from English. Moscow: MIZ [in Russian].

Chepiha, Ya. (2003). Pedolohiya, abo nauka pro ditey [Paedology, or the science of chil-dren]. In L. Berezivska (Ed.), Malovidomi pershodzherela ukrayinskoyi pedahohiky (druha polovyna XIX – XX st.) – Little-known primary sources of Ukrainian peda-gogy (second half of 19th – 20th centuries) (pp. 208–212). Kyiv: Naukovyy svit [in Ukrainian].

Drummond, V. (1910). Vvedeniye v izucheniye rebenka [Introduction to the study of the child]. Transl. from English. Moscow: Moscow Book Publishing [in Russian].

Hall, S. (1912). Sobraniye statey po pedologii i pedagogike [Collection of articles on pedo-logy and pedagogy]. Moscow: Moscow Book Publishing [in Russian].

Kostyuk, H. (1933). Pedolohiya: pidruchnyk dlya pedahohichnykh tekhnikumiv [Paedology: a textbook for pedagogical technical schools]. Kyiv: Radyanska shkola [in Ukrainian].

Kvas, O. (2011). Periodyzatsiya rozvytku psykhiky dytyny u psykholoho-pedahohichnykh doslidzhennyakh S. Baleya [Periodization of child‟s psyche development in psycho-logical and pedagogical research of S. Baley]. Molod i rynok – Youth and Market, 10, 42–47 [in Ukrainian].

Lay, V. (1905). Eksperimentalnaya didaktika [Experimental didactics]. Transl. from English. Saint Petersburg: Published by N.P. Karbasnikov [in Russian].

Lazurskiy, A. (1904). Programma issledovaniya lichnosti [Program of the study of perso-nality]. Vestnik psikhologii, kriminalnoy antropologii i gipnotizma – Journal of Psy-chology, Criminal Anthropology and Hypnotism, 9, 686–709 [in Russian].

Luparenko, S. (2015). Pytannya dytynstva u vitchyznyaniy pedahohitsi XX stolittya: teoriya ta praktyka [Issues of childhood in the national pedagogy of the twentieth century: theory and practice]. Kharkiv: H.S. Skovoroda KhNPU [in Ukrainian].

Meyman, E. (1914). Lektsii po eksperimentalnoy pedagogike. T. 1: Fizicheskoye i dukhovnoye razvitiye detey [Lectures on experimental pedagogy. Vol. 1: Physical and spiritual development of children]. N. Vinogradov (Ed.); Transl. from German. Moscow: Mir [in Russian].

Molozhavyy, S. (1924). Programma izucheniya povedeniya rebenka ili detskogo kollektiva [A program for studying the behavior of a child or a children’s collective]. Moscow: OMPTG Publishing House [in Russian].

Muzychenko, O. (1918‒1919). Reforma shkoly chy shkilna reformatsiya? [School reform or school reformation?]. Vilna ukrayinska shkola – Free Ukrainian school, 4, 201–207 [in Ukrainian].

Nechaev, A. (1907). Kurs lektsiy po pedagogicheskoy psikhologii, chitannyy na letnikh pedologicheskikh kursakh v Sankt-Peterburge [Course of lectures on pedagogical psy-chology, read at summer pedological courses in St. Petersburg]. Saint Petersburg: Lithography by Yu. Semechkina [in Russian].

Ohiyenko, I. (1918). Ukrayinska kultura. Korotka istoriya kulturnoho zhyttya ukrayinskoho naroda: kurs, prochytanyy v Ukrayinskomu natsionalnomu universyteti [The Ukrainian culture. A brief history of the cultural life of the Ukrainian people: a course read at the Ukrainian National University]. Kyiv: Publishing House of E. Cherepovsky Bookstore [in Ukrainian].

Preyer, T. (1891). Dusha rebenka [The soul of a child]. Saint Petersburg: Published by A.E. Riabchenko [in Russian]. Rossolimo, G. (1911). Obshchaya kharakteristika psikhologicheskikh profiley [General cha-racteristics of psychological profiles]. Moscow: Typography of KL Menshov [in Russian]. Rusova, S. (1996). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyiv: Osvita [in Ukrainian].

Sikorskiy, I. (1901). Dusha rebenka: s kratkim ocherkom dalneyshey psikhicheskoy evo-lyutsii [The soul of the child: with a brief outline of further psychic evolution]. Saint Petersburg: Print. M.M. Stasyulevich [in Russian].

Siropolko, S. (1919). Zavdannya novoyi shkoly [Tasks of the new school]. Nova Ushytsia in Podillya: Book Publishing of PGNU [in Ukrainian]. Smolinchuk, L. (2008). Naukovo-pedahohichnyy dorobok Oleksandra Samiylovycha Zaluzh-noho (1886–1938) [The scientific and pedagogical achievements of Alexander Zaluzhny (1886–1938)]. (Candidate‟s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O. (Ed.). (1996). Narysy istoriyi ukrayinskoho shkilnytstva (1905 – 1933) [Essays on the history of Ukrainian schooling (1905 – 1933)]. Kyiv: Zapovit [in Ukrainian]. Trynus, O. (2012). Osvitnya diyalnist Oleksandra Muzychenka [Educational activity of Olexandr Muzychenko]. Zhytomyr: NAPNU [in Ukrainian].

Vygotskiy, L. (1928). Razvitiye trudnogo rebenka i yego izucheniye [Development of a difficult child and its study]. In A. Zalkind (Ed.), Osnovnyye problemy pedologii v SSSR: (tezisy Pervogo Vserossiyskogo Paedologicheskogo Kongressa (27.12.1927 – 3.01.1928)): sbornik dokladov i tezisov nauchnoy konferentsii – The main problems of Paedo-logy in the USSR: (Abstracts of the First All-Russian Pedagogical Congress (27.12.1927 – 3.01.1928)): a collection of reports and abstracts of a Scientific Conference (pp. 132–136). Moscow [in Russian]. Yanchenko, T. (2013). Rozvytok pedolohiyi yak naukovoyi haluzi u SShA ta Zakhidniy Yevropi u kintsi XIX – na pochatku XX st.: dzhereloznavchyy aspekt [The development of paedology as a science in the United States and Western Europe in the late nineteenth and early twentieth centuries: the source aspect]. Pedahohichnyy dyskurs – Pedagogical discourse, 15, 782–787 [in Ukrainian].

Yanchenko, T. (2017). Vytoky ta zasady naukovoho rozvytku ta praktychnoho vtilennya pedolohiyi v Ukrayini [Origins and principles of scientific development and practical implementation of paedology in Ukraine]. (Doctor‟s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Zalkind, A. (1934). Pedologiya: uchebnik dlya doshkolnykh otdeleniy pedagogicheskikh tekhnikumov [Pedology: a textbook for preschool departments of pedagogical colleges]. Moscow: Uchpedgiz [in Russian].

Zaluzhnyy, O. (1926). Metody vyvchennya dytyachoho kolektyvu. Vstup do pedahohiky kolektyvu [Methods of studying the children’s collective. Introduction to the collective pedagogy]. Kharkiv: Knyhospilka [in Ukrainian].

Zaluzhnyy, O. (1933). Pedolohiya: pidruchnyk dlya pedahohichnykh instytutiv [Paedology: a textbook for pedagogical institutes]. Kharkiv: Radyanska shkola [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-04

Як цитувати

ФЕДОРОВИЧ, А., & ЧЕПІЛЬ, М. (2024). РОЗВИТОК НАУК ПРО ДИТИНУ В УКРАЇНІ НА ПОЧАТКУ ХХ ст. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (42), 47–61. вилучено із http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/main/article/view/171