ІСТОРІЯ ТА СУЧАСНИЙ СТАН РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ФАХІВЦІВ З МЕДИЧНОЇ ІНФОРМАТИКИ У КАНАДІ
Ключові слова:
професійна освіта; медична інформатика; спеціальність; фахівець; інформатизація; Канада.Анотація
Мета статті – висвітлити історію розвитку та сучасний стан підготовки фахівців з медичної інформатики у Канаді. Проаналізовано особли-вості інформатизації системи охорони здоров’я цієї країни як передумови її становлення. З’ясовано, що на початкових етапах комп’ютерна техніка повільно й нерівномірно проникала у заклади охорони здоров’я канадських провінцій та територій. Політика комп’ютеризації була децентралізованою, що не сприяло ефективному обміну медичною інформацією. Тому на початку 2000-х рр. у Канаді інформатизація системи охорони здоров’я набула централізованого характеру. Це вимагало якісного кадрового забезпечення і стало каталізатором підготовки фахівців з медичної інформатики. Проведено ретроспективний аналіз означеної проблеми. Встановлено, що її історія сягає 60-х років ХХ ст. Виокремлено дві фази підготовки фахівців з медичної інформатики: доінституційну (1960‒1980) як основа виникнення та становлення професійної освіти фахівців з даної галузі; інституційна (1981 ‒ дотепер), яка сприяла підготовці фахівців з медичної інформатики у закладах вищої освіти Канади. Характерними ознаками інституційної фази є зародження медичної інформатики як спеціальності; формування освітніх концепцій розвитку й узгодження типової програми з медичної інформатики; стрімкий розвиток професійної освіти фахівців з медичної інформатики у середині 2000-х рр.; уніфікація її науково-методичного забезпечення. Зроблено висновок, що вона побудована на принципах багаторівневості й неперервності. Освітній процес організований так, що майбутні фахівці з медичної інформатики можуть здобувати кваліфікацію на усіх рівнях вищої освіти, зокрема диплом чи сертифікат у закладах неступеневої освіти, а також ступені бакалавра, магістра та доктора філософії – в університетах. Аналіз змісту професійної підготовки фахівців з медичної інформатики у Канаді дає підстави стверджувати, що його формування залежить від рівня вищої освіти і характеризується різною комбінацією та кількістю навчальних дисциплін у межах трьох галузей знань – інформаційних наук, медицини та менеджменту.
Посилання
Bickenbach, J. (2003). Functional Status and Health Information in Canada: Proposals and Prospects. Health Care Financing Review, 24 (3), 89‒102. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4194826/
Advisory Committee on Health Infostructure. (2000). Blueprint and Tactical Plan for a Pan-Canadian Health Infostructure. Ottawa: Health Canada.
Buckeridge, D. (1999). Health Informatics in Canada: Definitions, Education, and Path Ahead: Report. Canada: University of Toronto.
Canada Health Act. (1984). Government of Canada. Retrieved from http://laws-lois. justice.gc.ca/eng/acts/c-6/FullText.html.
Canada’s Higher Education and Career Guide. (2018). Retrieved from http://www.canadian-universities.net/
Covvey, H., & Fenton, S. (2013‒2014). Survey of Health Informatics Programs and Health Information Management Programs in Canada. National Institutes of Health Informatics.
Covvey, H., & Fenton, S. (2015‒2016). Survey of Health Informatics Programs and Health Information Management Programs in Canada. National Institutes of Health Informatics.
Covvey, H.D., Zitner, D., & Bernstein, D.R. (Eds.). (2001). Pointing the Way: Com-petences and Curricula in Health Informatics: Applied Health Informatics (AHI), Research and Development Health Informatics (RDHI) and Clinician Health Informatics (CHI). Version 1.0. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi= 10.1.1.630.8414&rep=rep1&type=pdf.
CPHIMS-CA Canadian Supplemental Examination Candidate Handbook. (2013). Toronto: COACH. Retrieved from https://docplayer.net/14991700-Cphims-ca-canadian-supple mental-examination-candidate-handbook.html.
eHealth – MSc eHealth Program. (2018). McMaster University. Retrieved from https://ehealth. mcmaster.ca/
Gaudet, J., Delle, A., Bird-Gayson, T., McKibbon, A., Satoglu, S., Heathcote, L. et al. (2013). Health Informatics Education in Canada: Landscape of an Emerging Aca-demic Discipline. Toronto: COACH. Retrieved from https://www.academia.edu/116 32747/Health_Informatics_Education_in_Canada_Landscape_of_an_emerging_academic_discipline.
Girard, R., & Crewson, H. (2005). Early History of Health Informatics in Manitoba. In S.A. Huesing (Ed.), From Mainframe to Mainstream: The Evolution of COACH and Health Informatics in Canada (pp. 47‒49). Toronto: COACH.
Goel, V., & Royce, D. (2003). Health Evidence Application and Linkage Network (HEALNet): Accomplishments and Impacts 1995‒2002. Canadian Society for the Study of Higher Education: Professional File. Retrieved from https://csshescees.files.wordpress.com/ 2014/03/pf_23_goelroyce.pdf.
Health Informatics Professional Career Matrix. (2013). Retrieved from https://digitalhealth canada.com/wp-content/uploads/2017/12/HIP-Career-Matrix.pdf.
Health Informatics Professional Core Competences. (2012). Retrieved from https://digitalhealth canada.com/wp-content/uploads/2019/07/Health-Informatics-Core-Competencies.pdf.
Health Information Science. (2018). Western University. Retrieved from http://grad.uwo.ca/ prospective_students/programs/program_NEW.cfm?p=68.
Huesing, S.A. (Ed.). (2005). From Mainframe to Mainstream: The Evolution of COACH and Health Informatics in Canada. Toronto: COACH.
Kushniruk, A., Lau, F., Borycki, E., & Protti, D. (2006). The School of Health Infor-mation Science at the University of Victoria: Towards an Integrative Model for Health Informatics Education and Research. Yearbook of Medical Informatics, 45 (01), 159‒165. doi: 10.1055/s-0038-1638477. Retrieved from https://www.thieme-connect. de/products/ejournals/pdf/10.1055/s-0038-1638477.pdf.
Lau, F., & Bell, H. (2003, February). A pan-Canadian Health Informatics Education Stra-tegy. AMIA Annual Symposium Proceedings (pp. 386‒390).
Newsham, D., & Clement, H. (2015). Celebrating 40 Years of COACH: A Dash through the Decades. Healthcare Information Management and Communications Canada, 29 (2), 50‒56. Retrived from http://www.healthcareimc.com/main/celebrating-40-years-of-coach-a-dash-through-the-decades/
Romanow, R.J. (2002). Information, Evidence and Ideas. Building on Values: The Future of Health Care in Canada (pp. 75–90). Saskatoon: Commission on the Future of Health Care in Canada. Retrieved from http://publications.gc.ca/collections/Collection/ CP32-85-2002E.pdf.
Welcome to the School of Health Information Science: Undergraduate handbook. (2012). Victoria: University of Victoria.