ЦІННІСНИЙ КОМПОНЕНТ НАВЧАЛЬНОГО МУЛЬТИМОДАЛЬНОГО ТЕКСТУ: НАЦІОНАЛЬНІ ЦІННОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.20Ключові слова:
аксіологія, цінності, аксіосфера, навчальний мультимодальний текст.Анотація
Анотація. У статті проаналізовано засоби репрезентації цінностей, зокрема національних, у мультимодальному дидактичному тексті як лінгвовізуальому явищі. Задекларовано, що світ цінностей – це світ моралі, духовності, культури, усього того, що вважається мірилом духовного багатства особистості, спільноти, нації, світового порядку. Зауважено, що невіддільною від духовних постає парадигма матеріальних цінностей як сукупності речей і благ, які забезпечують життєдіяльність людини. Авторки дослідження висновують, що аксіологія освітньої галузі – це специфічна ланка, у межах якої вирізнено, систематизовано й упорядковано спектр цінностей освітнього процесу, а також механізм і доцільність упровадження в освітню практику ключових аксіологічних аспектів вищої освіти спільно з формуванням окресленого в чинних освітніх стандартах переліку компетентностей. У праці акцентовано на понятті «навчальний мультимодальний текст», дефінований специфічним поліфункціональним вербально-семіотичним утвором, якому притаманна особлива функційна спрямованість. Провідна мета навчального мультимодального тексту – дидактична. У статті аргументовано думку про те, що раціональне структурування й транслювання навчального матеріалу за допомогою мультимодальних текстів сприяють лаконічному представленню великих обсягів інформації та її продуктивному сприйманню завдяки швидкій активізації різних пізнавальних механізмів, які доповнюють і урізноманітнюють вербальний канал подачі інформації. Крім того, за допомогою цього відбувається засвоєння емоційно-ціннісного компонента. Доведено, що той, хто сприймає мультимодальний текст, концептуалізує, категоризує й інтерпретує його, екстраполюючи на систему аксіологічних установок суспільства і власний ціннісний кодекс. Демонстрація ціннісної парадигми в навчальних мультимодальних текстах відбувається на лексичному рівні з урахуванням усіх можливих словоформ і похідних слів, а також за допомогою системи іконічних засобів – візуалізаційно-графічних елементів. У праці на конкретних прикладах проаналізовано засоби репрезентації національних цінностей у навчальному мультимодальному тексті.
Посилання
1. Баландіна Н. Ф. Навчальний текст: проблема визначення, типологія, функції. Філологічні науки. 2013. № 14. С. 88-94.
2. Краснобаєва-Чорна Ж. (2019). Кваліфікація цінності в лінгвістиці. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. 1. 453-462.
3. Лещенко Т.О., & Жовнір М.М. (2018). Здоров’я vs. хвороба в контексті словесної репрезентації ціннісної картини світу сучасного лікаря. Psycholinguistics. 24 (2). 163–180.
4. Лещенко, Т. О., & Жовнір, М. М., & Юфименко, В. Г. (2022). Навчальний текст як мультимодальний лінгвовізуальний феномен: цілісність, зв’язність, інформативність. Інноваційна педагогіка. 47. 185–190.
5. Макаренко Ю. В. (2012). Ціннісні орієнтири Інтернет-дискурсу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія. Сер. : Філологічна. 23. 78-80.
6. Матяж С. В. Класифікація цінностей та ціннісних орієнтацій особистості. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер. : Соціологія. 213. 27-30.
7. Приходько А. М. (2008). Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики. Запоріжжя: Прем’єр.
8. Селіванова О.О. (2010). Лінгвістична енциклопедія. Полтава : Довкілля.
9. Словник української мови : в 11-ти т. (1970). К.: Наукова думка.
10. Українська мова. (2004). Енциклопедія. К. : Українська енциклопедія.