АНАЛІЗ ФОРМУВАННЯ БАЗОВИХ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ЗВО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.24

Ключові слова:

формування, аналіз, базові компетентності, сформованість, учитель фізичної культури.

Анотація

Анотація. У статті наведено теоретичне узагальнення й нове вирішення наукового завдання, що полягає у визначенні базових професійних компетентностей учителя фізичної культури, обґрунтуванні й експериментальній перевірці педагогічних умов їх формування в студентів у процесі вивчення фахових дисциплін. Результати дослідження свідчать про досягнення мети, виконання поставлених завдань і є підставою для основних висновків. Виявлено недостатнє обґрунтування науково-методологічних засад використання компетентнісного підходу в професійній підготовці майбутнього вчителя фізичної культури, процес якої має низку нерозв’язаних суперечностей. Досвід упровадження цього підходу невідрефлексований, зокрема не визначені педагогічні умови формування базових професійних компетентностей майбутнього вчителя фізичної культури в процесі вивчення фахових дисциплін. Визначено, що базовими професійними компетентностями майбутнього вчителя фізичної культури є: предметно-теоретична, інформаційно-дослідницька, профільна (методична, рухова, здоров’язберігальна), професійне спілкування, соціокультурна, рефлексивна й творча. Для ефективного формування кожної базової компетентності в процесі навчально-методичного й технологічного забезпечення вивчення фахових дисциплін створено такі загальні педагогічні умови: гуманістичне й рефлексивне спрямування навчально-виховного процесу та урахування його синергетичних аспектів; активізація навчання й забезпечення його інтерактивності та психологічної комфортності на основі співробітництва. Підсумковий зріз, який проведено за такою самою методикою як і на етапі констатувального експерименту, показав, що сформованість кожної базової професійної компетентності в студентів контрольної й експериментальної груп за традиційних умов навчання не досягає креативного рівня, а за умов експериментального навчання перевищує активний рівень, досягаючи креативного.

Посилання

1. Данилко М. Т. Формування готовності до професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. Луцьк, 2000. 19 с.

2. Карпюк Р. П. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до розв’язання педагогічних ситуацій : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2005. 198 с.

3. Онопрієнко О. В. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті. Шлях освіти. 2007. № 4 (46). С. 32–38.

4. Онопрієнко О. В. Критерії та рівні сформованості базових професійних компетентностей майбутнього вчителя фізичної культури. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. 2007. Вип. 115. С. 73–79.

5. Онопрієнко О. В. Формування базових професійних компетентностей майбутнього вчителя фізичної культури у процесі вивчення фахових дисциплін: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Черкаси, 2009. 21 с.

6. Смакула О. І. Формування ціннісного ставлення майбутніх учителів до фізичної культури : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2004. 262 с.

7. Чорноштан А. Г. Науково-педагогічні основи конструювання модульних навчальних програм у системі фахової підготовки майбутнього вчителя фізичного виховання. Вісник ЛДПУ : Серія: Пед. науки. 2002. № 8. С. 293–302.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

ОНОПРІЄНКО, О., & ОНОПРІЄНКО, О. (2024). АНАЛІЗ ФОРМУВАННЯ БАЗОВИХ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ЗВО. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (48), 168–175. https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.24