ІСТОРІОГРАФІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ (ХХІ СТ.)

Автор(и)

Ключові слова:

вища освіта, підготовка вчителя початкових класів, інноваційні технології, історіографія, комп’ютерні технології, професійна освіта.

Анотація

Анотація. У статті висвітлено історіографію професійної підготовки майбутніх учителів молодших класів у роботах українських дослідників. Автори досліджують аналіз історіографії окресленої проблематики у залежності від умовно визначених ними етапів. (2000-2016 рр., 2016-2022 рр.). Даний поділ вони вважають необхідним, оскільки він представляє певні аспекти у соціальному та економічному житті країни. У статті використані два підходи до вивчення проблематки: хронологічний, тематичний. Стверджується, що заклади вищої освіти повинні забезпечити формування професійно компетентного педагога як творчої особистості, який володіє системою знань, комплексом вмінь та навичок, соціально активного, такого, який вміє швидко адаптовуватись до змін сьогодення. Доведено, що у підготовці майбутніх фахівців провідну роль відіграють інноваційні технології навчання, так, як вони спрямовані на формування всебічно і гармонійно розвиненої особистості. Окрему увагу виділено комп’ютерно-інформаційним технологіям, оскільки сучасні науковці найбільшу вагу приділяють саме їм. Вчені, які досліджували інноваційні технології у підготовці вчителів початкової школи, зосереджувались на різних проблемах, пов'язаних з цією темою. У результаті напрацювань у публікації визначені найбільш поширені в інноваційні педагогічні технології для підготовки вчителя початкових класів: структурно-логічні, інтеграційні технології, електронні курси, професійно- ділові ігрові технології (ділові та рольові ігри, імітаційні вправи, індивідуальний тренінг, комп’ютерні програми тощо); тренінгові засоби, інформаційно-комп’ютерні та діалогово-комунікаційні технології. Автори наголошують, що початок ХХІ ст. в історіографічному аналізі позначився появою наукових доробок, у яких з точки зору сучасної парадигми оцінюється процес підготовки вчителів початкових класів у контексті інноваційних технологій.

Посилання

1. Бірук Н. Професійно-творчий розвиток особистості педагога-дослідника в умовах діяльності науково-педагогічної школи:-дис. на здобуття канд…пед.наук: 13.00.04. Житомир. 2021. 217 с.

2. Гончаренко С. Фундаменталізація професійної освіти. Ksztalcenie zawodowe: pedagogika i psychologia. 2006. No 7. С. 165–175.

3. Дубасенюк О. Інноваційні навчальні технології – основа модернізації університетської освіти. Освітні інноваційні технології у процесі викладання навчальних дисциплін. Житомир: Вид-во ЖДУ. 2004. С. 3–14.

4. Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі: колективна монографія / За заг. ред. Г.Л. Єфремової. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. 444 с.

5. Кириченко Н. Використання сучасних цифрових технологій в освітньому процесі упровадження сучасних педагогічних технологій в умовах цифровізації економіки та суспільства: регіональний вимір: Матеріали регіонального науково-практичного семінару (2 чeрвня 2022 р.). С. 63–67.

6. Коваль Л. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи: технологічна складова: монографія. Донецьк, 2009. 375 с

7. Марко М. Сутність навчально-ігрових технологій. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2016. Вип. 11. С. 58–64.

8. Нежива Л., Паламар С. Інноваційні технології в літературній освіті майбутніх учителів початкової школи. Освітологічний дискурс. 2020 URL: https://od.kubg.edu.ua (дата звернення 08.04.2023)

9. Осипчук О. Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес. URL: https://vseosvita.ua/library/vprovadzenna-innovacijnih-pedagogicnih-tehnologij-u-navcalnij-proces-35133.html (дата звернення 08.04.2023)

10. Пономарьова О. Типовий день на змішаному навчанні. URL: https://osvita.ua/blogs/87932

11. Рудник А. Професійна підготовка майбутніх учителів математики до технологізації освітнього процесу в умовах профільної школи: дис. … канд. пед. наук:13.00.04. Житомир. 2021. 320 с.

12. Слупська Я., Шкуренко О. Застосування віртуальної реальності у освіті. Молодий вчений. 2022. № 9 (109). С. 82–88.

13. Стрілець С. Підготовка вчителів початкової школи засобами інноваційних технологій: монографія. Чернігів: ЧНПУ імені Т.Г. Шевченка, 2012. 380 с.

14. Шевченко В. Сучасні методи та технології навчання у вищій школі.European Humanities Studies. 2016. С. 389–399.

15. Bilousova N, Hordiienko T, Demchenko N., Filonenko O., The organisation of educational space in the new Ukrainian school. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. Vol. 8. No. 3. 2020. Pp. 270–279.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

ПРОКОПІВ, Л., ДОВБЕНКО, С., & БАНДУРА, Л. (2024). ІСТОРІОГРАФІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ (ХХІ СТ.). Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (48), 182–188. вилучено із http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/main/article/view/78