ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ НАУКОВО-ПРИРОДНИЧИХ ЗНАНЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.27Ключові слова:
природа, науково-природничі знання, заклад вищої освіти, здобувачі вищої освіти, майбутні вчителі, навчальна практика.Анотація
Анотація. У статті актуалізовано проблему формування у студентів природничо-наукових знань. Висвітлено проблеми формування природничо-наукових знань студентів у працях низки українських науковців. Відзначено посібники з методики навчання природознавства в початковій школі. Більш детально представлено напрацювання щодо формування природознавчої та екологічної компетентностей майбутнього вчителя. Актуалізовано низку посібників, підготовлених українськими авторами, зокрема, А. Богуш, Т. Васютіною, Н. Лисенко, Н. Карапузовою, І. Карапузовою, В. Помогайбо, Є. Починок, Г. Сав’юк та ін. Відзначено, що в усіх наукових і навчально-методичних працях актуалізується проблема потреби ґрунтовної підготовки майбутніх вчителів, формування у них цілісної природничо-наукової картини світу. Також підкреслено, що ефективність формування в учнів закладів загальної середньої освіти природничо-наукових знань значною мірою залежить від готовності вчителів оволодіти цими знаннями. Зроблено висновок, що формування у майбутніх вчителів природничо-наукових знань є цілісним безперервним процесом, який відбувається впродовж професійної підготовки цих фахівців; цей процес є ефективним, коли дотримано низки педагогічних умов. Наголошено, що серед завдань професійної підготовки майбутнього вчителя важливе місце посідає оволодіння прийомами самостійного пошуку інформації, опанування нових технологій, вирішення невідомих раніше професійних завдань. Навчальна практика відіграє важливу роль у процесі формування науково-природничих знань здобувачів вищої освіти. Серед завдань професійної підготовки майбутнього вчителя важливе місце посідає оволодіння прийомами самостійного пошуку інформації, опанування нових технологій, вирішення невідомих раніше професійних завдань. Анонсовано авторські надбання у досліджуваній сфері діяльності ‒ зокрема, навчальний посібник для студентів спеціальності «Початкова освіта» «Навчальна практика з природознавства» (2021).
Посилання
1. Байбара, Т. М. (1998). Методика навчання природознавства в початкових класах : навчальний посібник. Київ : Веселка. 338 с.
2. Бальоха, А. С. (2014). Природознавча компетентність майбутнього вчителя початкової школи як психолого-педагогічна проблема сучасної освіти. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія Педагогіка. Вип. 234. Том 246. С. 55‒59.
3. Богуш, А. М. & Гавриш, Н. В. (2015). Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі : підручник. Вид. 2-е. Київ: Видавничий Дім «Слово». 408 с.
4. Волохата, К. М. (2013). Підготовка майбутніх учителів початкових класів до формування природознавчої компетентності. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. № 40. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД». С.167–170.
5. Волохата, К. М. (2018). Формування природознавчої компетентності майбутніх учителів початкової школи в процесі фахової підготовки : дисертація на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Вінниця. 302 с.
6. Карапузова, Н. Д. & ін. (2014). Основи природознавства. Інтегрований курс : підручник для студентів вищих навчальних закладів освіти / за ред. В. М. Помагайбо. Київ : Академія, 2014. 476 с.
7. Лисенко, Н. В. (2015). Еко-око: дошкільник пізнає світ природи : навч.-методич. посібник. Київ : Слово. 352 с.
8. Мелаш, В. & Варениченко, А. (2019). Теоретичні засади формування природничої компетентності в молодших школярів в реаліях Нової української школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. № 2. С. 69‒74.
9. Мозуль, І. В. (2017). Підготовка майбутніх учителів початкової школи до формування у молодших школярів предметної природознавчої компетентності : дисертація на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Київ. 294 с.
10. Савлучиньска, Л. Г. (2013). Формування природознавчої компетентності учнів початкових класів на уроках природознавства. Наука і освіта. № 6. С. 111‒114.
11. Сливка, Л. В. (2021). Навчальна практика з природознавства: інформаційно-дидактичний супровід : навч. посіб. для студентів спеціальності «Початкова освіта». Івано-Франківськ : НАІР. 62 с.
12. Совгіра, С. В. (2009). Теоретико-методичні основи формування екологічного світогляду майбутніх учителів у вищих педагогічних навчальних закладах : автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Луганськ. 40 с.
13. Стахова, І. А. (2017). Веб-квест як інноваційний засіб формування природничої компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень : зб. наук. пр. Вип. 7(10) / редкол.: Р. С. Гуревич (голова). Вінниця : ТОВ фірма «Планер». С. 46‒50.
14. Танська, В. В. & Мокрицька, А. М. (2005). Методика навчання природознавства в початковій школі : навч.-метод. посіб. Житомир : Волинь. 144 с.
15. Яришева, Н. Ф. (1993). Методика ознайомлення дітей з природою. Київ : Вища школа. 255 с.