PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR METHODOLOGICAL COMPETENCE DEVELOPMENT OF TEACHERS OF PRESCHOOL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.1Keywords:
methodical competence, pedagogical conditions, pre-school institution.Abstract
Summary. The article deals with competence as one of the important components of educators’ professional activity. The increase of formation’s level of the present competence involves the development and implementation of a pedagogical model for development of the instructors’ methodical competence. It has been specified that the development of a truly efficient pedagogical model required the study of the true formedness level of educators’ methodical competence. Two groups of pedagogical conditions were distinguished for the development of methodical competence of the educator in the course of his pedagogical activity: organizational: creation of a stimulated environment, containing a mass media sphere, supply of materials and machinery, aimed at the mastering of modern educational technology by educators; implementation of differentiated complete methodological support of the educator’s professional activity; structuring of the process for skill enhancement by the school teachers, established subject to compliance with the initial level of their competence, by means of creating an individual route, participation in online communities, strengthening the role of efficiency monitoring during the skill enhancement of educators; personal: development of a value-based attitude towards the pedagogical activity, established on grounds of integrating the educator’s personal position and his own general cultural psychological-andpedagogical, methodological and methodical attainments, actualization of his individual experience; inclusion of an educator into active creative interaction within the systems “educator – child”, “educator – educator”, “educator – educator-methodologist (or another person providing support of methodical activity in the educational institution)”, “educator-parents” on grounds of “subjectsubject” relations; self-reflection of pedagogical actions at different stages of activity (self-analysis and self-evaluation). The determined pedagogical conditions are expected to represent an aggregate of educational and material-and dimensional environment, as one of the pedagogical system’s components; the mentioned environment influences personal and procedural aspects of the system, ensures its efficient functioning and amplification.
References
1. Алексєєнко-Лемовська Л. В. Методична компетентність вихователів закладів дошкільної освіти як складова професійної компетентності. Людинознавчі студії : зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка». 2018. № 7/39. С. 13–26. doi: 10.24919/2313-2094.7/39.140926
2. Bakhmat N., Dudka T., Liubarets V. Multimedia education technologies usage as the condition for quality training of the managers of socio-cultural activity. Information Technologies and Learning Tools. 2018. № 2. Р. 98–109. doi: 10.33407/itlt.v64i2.2027
3. Басюк У. С., Коваленко О. В. Методичний супровід використання інноваційних технологій. Молодий вчений. 2021. № 4(92). С. 30–34. doi: 10.32839/2304-5809/2021-4-92-7
4. Богуш А. М. Вимірюємо якість дошкільної освіти: методична спрямованість. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2022. Вип. 1(138). С. 7–16. doi: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2022-1-1
5. Denha N., Kyrylenko K., Syvokhop E., Yermakova S., Stepanchenko N., Bilanych H. Methodical Work as a Means of Developing Professional Reflection of Teachers. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2022. Т. 14(2). С. 363–392. https://doi.org/10.18662/rrem/14.2/586
6. Дурманенко О. Л. Теоретичний аналіз поняття «педагогічні умови» в контексті моніторингу виховної роботи у вищому навчальному закладі. Молодь і ринок. 2012. № 7(90). С. 135–138.
7. Жорова І. Я. Сучасні технології розвитку професіоналізму педагогів у системі післядипломної освіти України. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія : Педагогічні науки. 2019. № 1. С. 96–103. doi: 10.31651/2524-2660-2019-1-96-103
8. Kunter M., Klusmann U., Baumert, J. & Richter D. Professional Competence of Teachers: Effects on Instructional Quality and Student Development. Journal of Educational Psychology. 2013. № 105(3). Р. 805–820. doi: 10.1037/a0032583
9. Литвин А., Мацейко О. Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 4. С. 43–63.
10. Марусинець М. М. Педагогічні умови та засоби формування професійної рефлексії майбутніх учителів початкових класів. Гірська школа Українських Карпат. 2015. № 12–13. С. 196–198. doi: 10.24195/2414-4665-2016-10-16
11. Набока О. Г., Демченко М. О. Методична компетентність вихователів дошкільних навчальних закладів: теоретичний аспект. Молодий вчений. 2017. № 10.1(50.1). С. 45–48.
12. Панфілов Ю., Фурманець Б. Компетентнісний підхід в освіті: досвід, проблеми, перспективи. Теорія і практика управління соціальними системами. 2017. № 3. С. 55–67. doi: https://doi.org/10.20998/%25x
13. Сирова Ю. В. Методична компетентність вихователів закладів дошкільної освіти як фактор становлення їх професіоналізму. Педагогічні науки. 2018. Вип. LXXXІV. Т. 2. С. 164–168.
14. Skrinjarić B. Competence-based approaches in organizational and individual context. Humanities and social sciences communications. 2022. № 9. Р. 1–12. doi: 10.1057/s41599-022-01047-1
15. Sharmahd N., Peeters J., Bushati M. Towards continuous professional development: Experiencing group reflection to analyse practice. European Journal of Education. 2018. № 53(1). Р. 58–65. doi: 10.1111/ejed.12261
16. Толочко С. Методологія формування науково-методичної компетентності викладачів у післядипломній педагогічній освіті. ΛΌГOΣ : збірник наукових праць. 2020. С. 47–50. doi: 10.36074/21.08.2020.v2.17
17. Фесенко О. С. Дослідження феномена «професійна компетентність» вчителя у науковій літературі. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. 2015. Вип. 32(365). С. 133–138.