DEVELOPMENT OF SPORTS CULTURE OF FUTURE SPECIALISTS OF PHYSICAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF PROCESSES OF DIGITALIZATION OF SPORTS
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.4Keywords:
sports culture, development, fitness application, digitalization of sports, physical education, process, future specialists.Abstract
Summary. The purpose of the work is to characterize the impact of digitalization processes for modern student sports and development of sports culture of future specialists in physical education. Uncover the possibilities of use digital technologies in student sports. Offer specific examples use of digital technologies during training and competitive activities. Methodology of research of a problem of development of sports culture of future specialists combines a system of methods of empirical and theoretical level of scientific knowledge. Based on the analysis of the scientific literature, the meaning of the concept of «sports culture» is determined. It is established that the digitalization of sports is a promising means of developing sports culture future specialists in physical education. The suggested of author’s definition of the concept «digitalization of sports». The article is considered fitness apps and digital programs, which contribute to the development of sports culture of future specialists in physical education. The listed an example of a modern software package ‒ NEXUS. The NEXUS software package is used in sports, as well as in the process of research in biomechanics and other sciences. NEXUS provides an opportunity to analyze human movement. The program systematically evaluates the effectiveness of the methodology sports training. Program complex NEXUS successfully combines with other program modules and tools. Use of digital technologies in the process of training activities increases the level of motivation and sports interest of future specialists in physical education. Use of fitness apps and program complexes has a positive effect on the results of sports training. Fitness apps are provided the ability to manage sports training. For example, fix to personal records in the chosen sport. Fitness apps – these are modern digital means of developing strength, endurance and flexibility, which help organizes sports lifestyle of future specialists in physical education.
References
1. Галатюк М. Ю. Ціннісний потенціал розвитку спортивної культури школярів і студентів у процесі спортивно орієнтованого фізичного виховання. Нова педагогічна думка. Рівне, 2018. № 4(96). С. 181–183.
2. Галатюк М. Ю. Сучасний студентський спорт як модус розвитку спортивної культури майбутніх фахівців фізичного виховання. Нова педагогічна думка. 2020. № 2(102). С. 180–183.
3. Дяченко А., Кульчицька І., Антонюк А. Підвищення мотивації до занять руховою активністю студентів на основі використання фітнес-додатків. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2021. Вип. 11(30). С. 55–66.
4. Литвиненко Ю. В., Павленко Г. А. Сучасні біомеханічні технології забезпечення тренувальної та змагальної діяльності в спорті. Сучасні біомеханічні та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті : матеріали V Всеук. електронної конф., 18 травня 2017 р. Київ, 2017. C. 31–33.
5. Лубышева Л. И. Физическая и спортивная культура: содержание, взаимосвязи и диссоциации. Теория физической культуры. 2002. № 3. С. 11–14.
6. Сайт Mixsport – всеукраїнський спортивний агрегатор. URL: https://mixsport.pro/ua (дата звернення: 09.10.2021).
7. Сайт VMS. URL: https://www.vicon.com (дата звернення: 05.02.2022).
8. Стратегія розвитку фізичної культури і спорту до 2028 року. 2020. 25 с. URL: https://cutt.ly/eToUMAn (дата звернення: 05.02.2022).
9. Чухланцева Н. В., Шуба Л. В., Шуба В. В. Мобільно орієнтовані фітнес-технології як засіб впливу на фізичну активність студентів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75. № 1. С. 253–268.
10. Шаверський В. К. Біомеханічні ергогенні засоби в системі підготовки студентів спеціальності «Фізичне виховання». Молода спортивна наука України. 2009. № 4(13). С. 204–208.