THEORETICAL FOUNDATIONS OF FORMING THE INFORMATIONAL-DIGITAL COMPETENCE IN THE STUDY OF PHYSICS IN THE CONTEXT OF STREAM-EDUCATION IMPLEMENTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/45.4

Keywords:

STREAM-education, information-digital competence, New Ukrainian school, project method, educational process.

Abstract

Summary. The article actualizes the problem of acquisition of information and digital competence by high school students in physics lessons in the conditions of introduction of STREAM-education. Emphasis is placed on the fact that graduates of the New Ukrainian School – future professionals – need to be competitive, competent, navigate in intercultural processes, meet the requirements of a changing information society. The content of the concept of “information-digital competence” is clarified and revealed in the course of a careful analysis of the works of domestic and foreign scientists, its components are singled out. Thus, the author determined that information and digital competence provides students with a wide and confident use of information and communication technologies, the formation of critical thinking, mastery of modern tools and methods of working with information, self-organization and self-control of their own learning activities; and is also a component of both key and subject competencies, which confirms its special importance. It is emphasized that in the modern school the study of natural and mathematical disciplines, in particular physics, is a powerful factor in the development of information and digital competence of students. The current state of development of STEM-education in Ukraine is analyzed, in particular in one of its methodological transformations – STREAM. It is noted that the educational process in physics in the context of STREAM-education is carried out through the prism of design and teaching and research activities using free access to information resources. The actual method of teaching is considered – the method of projects that can be used in the educational process in order to form the studied competence in the implementation of STREAM-education. Examples of research student projects that were developed and implemented under the guidance of the author in the framework of STEM-week and the Week of Natural and Mathematical Sciences in general secondary education are given. The article also substantiates the organizational and pedagogical conditions for the formation of information and digital competence of students in physics in the context of STREAM-education.

References

1. Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannyaderzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti

2. Дзина Л. Формування інформаційно-цифрової компетентності учнів при вивченні фізики в контексті впровадження ST(R)E(A)M-освіти. Гуманізація навчально-виховного процесу. Харків, 2019. № 6(98). С. 326–338.

3. Концепція нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

4. Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-a960r

5. Кузьменко О. Інноваційні засоби та форми організації навчального процесу з фізики в умовах розвитку STEM-освіти в вищих технічних навчальних закладах. Кіровоградська льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2017. 12 с.

6. Ліскович О. Формування інформаційної компетентності учнів у процесі викладання елективних курсів із фізики засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Інформаційні технології в освіті, 2012. Випуск 13. С. 203–209.

7. Миронова О. Формування інформаційної компетентності студентів як умова ефективного здійснення інформаційної діяльності. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2010. № 17(204). С. 165–175.

8. Навчальна програма з фізики для 7–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/56124/

9. Сакунова Г. Формування інформаційно-цифрової компетентності учнів з фізики через призму STEМ-освіти. Фізико-математична освіта, 2018. Вип. 1. С. 285–289.

10. Krumsvik, R. Situated learning and digital competence. Education and Information Technology, 4(13), 279–290.

11. Scott C. The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century? UNESCO Education Research and Foresight, Paris. ERF Working Papers Series, № 15.

Published

2024-12-02

How to Cite

DZYNA, L. (2024). THEORETICAL FOUNDATIONS OF FORMING THE INFORMATIONAL-DIGITAL COMPETENCE IN THE STUDY OF PHYSICS IN THE CONTEXT OF STREAM-EDUCATION IMPLEMENTATION. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (45), 27–33. https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/45.4