THE PROBLEM OF INCLUSIVE EDUCATION IN PEDAGOGICAL THEORY AND PRACTICE

Authors

Keywords:

people with special educational needs, inclusive education, national education system, integration, general school space.

Abstract

Abstract. The article analyzes contemporary Ukrainian and foreign stu-dies in the field of inclusive education. A review of scientific studies on the education of children with special educational needs was held in Ukraine at the beginning of the XXI century. It is noted that it is necessary to pay more attention to foreign experience and build on this basis its own system of al-ternative inclusive education, which in Ukraine should coexist with general and special. It has been found that the basis of inclusive education is the ideology that prevents any discrimination against children, ensures equal treatment for all, but creates special conditions for children with special educational needs. It is noted that inclusive education can support such children in learning and achieving success, which will give them chances and opportunities to improve their lives. The article classifies the scientific and theoretical basis, devoted to the problem of inclusive education in Ukraine and foreign countries according to the institutional criterion and singles out two main groups of scientific works. It is proved that for the successful implementation of inclusive education in the general educational process in Ukraine it is necessary to develop its own model of the introduction of inclusive education taking into account the po-sitive trends of the experience of those countries for which inclusion has be-come an integral part of education.

References

Бондар, В. (2004). Освіта дітей з особливими потребами: пошуки та перспективи. Сучасні тенденції розвитку спеціальної освіти (Українсько-канадський досвід) (c. 25–29).

Будяк, Л. (2010). Організаційно-педагогічні умови інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в загальноосвітній сільській школі. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 23 с.

Василенко, О. (2010). Соціально-педагогічні умови адаптації молодших школярів з особливими потребами до навчання в загальноосвітній школі. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луганськ, 20 с.

Захарчук, М., & Закаулова, Ю. (2014). Аналіз системи підготовки педагогів інклюзивної школи у США. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, 12, 21–28.

Ілляшенко, Т. (2009). Інтеграція дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі. Соціальний педагог, 5, 26–35.

Лалак, Н. (2013). Підготовка майбутніх педагогів до роботи в закладах освіти з інклюзивною формою навчання. Педагогічна освіта і наука в умовах класичного університету: традиції, проблеми, перспективи (с. 234–240). Львів: Львівський нац. ун-т ім. Івана Франка.

Логвиненко, Т. (2014). Вища освіта Данії, Норвегії, Швеції у сучасному європейському вимірі. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 30, 86–89.

Лупарт, Дж. (2010). Шкільна реформа в Канаді: перехід від роздільних систем освіти до інклюзивних шкіл. Дефектологія. Особлива дитина: навча-ння і виховання, 1, 6–11.

Колупаєва, А. (2009). Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. Київ: Самміт – Книга, 272 с.

Концепція розвитку інклюзивного навчання (Наказ МОН № 912 від 01.10.10 року). Взято 15 травня 2018 з http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/.

Малишевська, І. (2016). Актуальні аспекти впровадження інклюзивної освіти в Україні. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 13, 205–211.

Рассказова, О. (2014). Теорія та практика розвитку соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Луганськ, 44 с.

Чопік, О. (2013). Формування взаємин дітей з вадами опорно-рухового апарату із здоровими ровесниками в умовах інклюзивного навчання. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 18 с.

Aune, B. (2010). Behavior solutions for the inclusive classroom: A handy reference guide that explains behaviors associated with autism, Aspergerʼs, ADHD, sensory processing disorder and other special needs. Texas: Future Horizons, 150 p.

Armstrong, F., & Moore, M. (2004). Action research for inclusive education: Changing places, changing practices, changing minds. London and New York: Rout-ledge Farmer, 160 p.

Boon, R., & Spencer, V. (2010). Best practices for the inclusive classroom. Waco, Texas: Prufrock Press Inc., 342 p.

Bunch, G., & Finding, A. (2005). Way Through The Maze: Crucial Terms Used In Education Provision For Canadians With Disabilities: Recommended Definitions and Supporting Grounded Findings: Crucial Terms Final Report. Toronto: The Marsha Forest Centre Toronto, 75 p.

Learning Diversity in the Chinese classroom: Contexts and Practice for Students with Special Needs. (2007). Hong Kong University Press, 520 р.

Loreman, T. (2014). Measuring inclusive education outcomes in Alberta. International Journal of Inclusive Education, 18 (5), 459‒483.

Johnson, D., & Johnson, R. (1982). Effects of Cooperative and Competitive Learning Experiences on Interpersonal Attraction Between Handicapped and Non-handicapped Students. The Journal of Social Psychology, 116 (2), 211–219. doi: 10. 1080/00224545.1982.9922773.

Published

2025-01-17

How to Cite

BOROKHVINA, T. (2025). THE PROBLEM OF INCLUSIVE EDUCATION IN PEDAGOGICAL THEORY AND PRACTICE. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (39), 50–61. Retrieved from http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/main/article/view/220