FORMATION OF THE PROFESSIONAL QUALITIES OF THE ATTENDERS AS THE BASIS OF THE QUALITY OF VOCATIONALTRAINING
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.7Keywords:
professional qualities, competence, acquirer, higher education, professional training.Abstract
Summary. Professional competence and the availability of formed professional qualities help a higher education student to feel part of a social group, which is a way to preserve and strengthen human values, a guide in determining the true and false values of the uncertain realities of modern reality, and is a significant factor in the formation of social initiative of a higher education student. The article states that the organization of the educational process for higher education students should be based on the theoretical principles of systematicity, scientificity, purposefulness, rely on relevant laws and take into account philosophical, didactic and general scientific principles. Scientific approaches to understanding the essence of the concepts of “professional qualities” and “competence” are identified and analyzed; the content and components of the concept of "professional qualities" of the applicant’s personality are revealed; modern technologies for the formation of professional qualities in higher education applicants are outlined; and the peculiarities of the formation of some professional qualities in higher education applicants of pedagogical specialties are empirically investigated. As a result of the analysis of theoretical publications and empirical studies on the problem of formation of professional qualities of higher education students, the following conclusions can be drawn: professional orientation is an integral property of a person characterized by a conscious, positive attitude of a person to the chosen profession; it is a system-forming factor in the professionalization of a person. It has been established that the potential of higher education makes it possible to form a professional orientation at all stages of the educational process. Understanding the formation of professional qualities of higher education applicants in the aggregate of its structural components and correlation with the stages of personal professionalization can be used as a methodological basis for organizing the educational process in a higher education institution with a view to developing the professional qualities of applicants and increasing the level of their professional orientation, and also opens up the prospect of further research in this area.
References
1. Бех І.Д. Духовні цінності в розвитку особистості. Педагогіка і психологія. Київ, 1997. № 1. С. 124–129.
2. Галузинский В. М., Євтух М. В. Основи педагогіки та психології вищої школи в Україні. К. : Інтел, 1995. 168 с.
3. Долинська Л.В. Діалогічна взаємодія викладача і студента як умова особистісно-професійного зростання майбутнього вчителя. Психологія: Зб. наук. праць. Вип.2. К. : НПУ, 2001. С. 93–97.
4. Кузан К. Модернізація вищої освіти: індивідуалізація та міждисциплінарність. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2016. № 14. С. 10.
5. Левківський Б. Підвищення педмайстерності викладачів вищих навчальних закладів. Вища школа. 2005. №3. С. 57–59.
6. Орбан Л. Е., Гриджук Д. М., Терещук В. М. Психологія професійної діяльності і спілкування. К.: Преса України, 2000. 191 с.
7. Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищої школи: типова навчальна програма і зміст самостійної роботи. Методичні рекомендації для магістрантів і аспірантів. К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. 44 с.
8. Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики. Київ: К.І.С., 2004. С. 16–25.
9. Прасол Н.О. Індивідуалізація професійної підготовки майбутніх учителів. Науковий вісник МДУ імені В.О. Сухомлинського. Сер .: Педагогічні науки. 2010.Випуск 1.31. С. 151–157.
10. Сметанський М. Контроль за навчально-пізнавальною діяльністю студентів: Проблеми, шляхи розв’язання. Вища школа. 2004. № 4. С. 63–68.
11. Чобітько М. Г. Самовдосконалення студентів – майбутніх учителів у процесі особистісно орієнтованої професійної підготовки. Педагогіка і психологія. 2014. № 1. С. 57–69.
12. Spencer L. Competency assessment methods. L. Spencer, D. McClelland., S. Spencer. Boston : Hay/McBer research, 1990. 279 p.