ШЛЯХИ НАВЧАННЯ ГРІ НА ФОРТЕПІАНО В ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Лариса ЗАРЯ Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-5316-463X

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.9

Ключові слова:

здобувачі освіти, гра на фортепіано, уміння, навички, зміст.

Анотація

Анотація. Стаття розкриває проблему сучасних умов навчання в навчальних педагогічних закладах, де надається можливість навчання для тих, хто не має музичну освіту. Відмічається, що початковий етап навчання гри на фортепіано пов’язаний із багатьма труднощами, які зумовлені необхідними вміннями та навичками гри на фортепіано, для професійного виконання музичних творів. У статті розглянуті кілька типів умінь та навичок, необхідних для майбутньої професійної діяльності: рухові, пізнавальні, теоретичні і практичні. Зазначається, що найбільш важким для вчителя музичного мистецтва є вміння добирати по слуху й транспонувати. Відсутність цих навичок у подальшому обмежує можливості ведення уроку музичного мистецтва і позакласної роботи в закладах загальної середньої освіти. Підкреслюється, що з самого початку навчання здобувачам освіти необхідно зробити установку на музичне виконання творів. Тому дуже важливо з перших занять розвивати уміння розкривати образний зміст твору, передавати стильові ознаки, показувати володіння формою. Автор зазначає, що здобувачі освіти за час навчання мають закріпити деякі основні вміння: теоретичне осмислення твору; зупинка уваги на окремих елементах музичної тканини (послухати звучання мелодії, підголосків, пов’язуючи епізоди); постійне вислуховування музичного твору у своєму виконанні, усвідомлення при цьому інтонаційної виразності відповідно до змісту твору; відчування й розуміння процесу розвитку музичної думки, врахування всіх елементів виразності; охоплення форми твору, звернення уваги на кульмінацію і цезури, темпові і динамічні контрасти, образний зміст. Автор відзначає, що викладання фортепіано в педагогічних закладах потребує особливі підходи та рекомендує методичні прийоми, які зможуть сприяти самовихованню і вдосконаленню майбутніх професійних якостей здобувачів освіти.

Посилання

1. Нейгауз Г.Г. Об искусстве фортепианной игры. Записки педагога. 5-е изд. Москва : Музыка, 1988. 241 с.

2. Цюлюпа Н., Заходякін О. Формування методичної компетентності майбутнього педагога-музиканта в процесі навчання гри на фортепіано. Нова педагогічна думка. 2017. № 2. С. 93–95.

3. Coutts L. Empowering students to take ownership of their learning: Lessons from one piano teacher’s experiences with transformative pedagogy. International journal of music education. 2019. Vol. 37, № 3. P. 493–507.

4. Fernandes H.; Welch G., Himonides, E. The Pedagogical Use of Visual Feedback for Enhancing Dynamics in Higher Education Piano Learning and Performance. International journal of music education. 2019. Vol. 25, № 3. P. 581–601.

5. Zhang L. The «Four Main Factors Theory» of Piano Teaching and its Systematic Thinking. Advances in Social Science Education and Humanities Research. 2019. Vol. 322. P. 359–362.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03

Як цитувати

ЗАРЯ, Л. (2024). ШЛЯХИ НАВЧАННЯ ГРІ НА ФОРТЕПІАНО В ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (44), 67–72. https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.9