МУЗЕЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.12Ключові слова:
компетентнісне навчання, природничо-наукова компетентність, наступність, музейна педагогіка, чеські музеї, досвід музейної освіти, дитячий музей у м. Блудов, дитячий музей Прадєдово.Анотація
Анотація. Стаття присвячена дослідженню формування природничо-наукової компетентності в умовах музейного середовища в чеському м. Блудов, де знаходиться дитячий інтерактивний музей Прадєдово. Розглянуто суть природничо-наукової компетентності як такої, що дозволяє учням у майбутньому вміти аналізувати та створювати наукові тексти. На основі аналізу теоретичних положень і розгляду їх науковцями уточнено суть базових понять. Актуальність теми публікації підтверджується опитуваннями учнів та вчителів щодо ефективності відвідування музею. Дані дослідження переконують, що формування природничо-наукової компетентності ефективно відбувається в умовах музейного середовища, що активно застосовується в Чеській Республіці. Результати дослідження дають підстави для припущення, що компетентнісний підхід до навчання, формування різних компетентностей, у т.ч. природничо-наукової, можливий і ефективний у стінах дитячого музею. З цією метою наведено рекомендації для покращення освітньої політики та освітньої стратегії в Україні, активного застосування музейної освіти в загальноосвітніх навчальних закладах України для здійснення компетентнісного навчання, зокрема формування природничо-наукової компетентності як основи для здобування нових знань у подальшому житті. Результати дослідження можуть сприяти кращому розумінню вчителями та музейними працівниками необхідності формування й розвитку природничо-наукової компетентності у природних умовах музею, здійснення роботи в цьому напрямку. Це допоможе розробляти й оцінювати наукове дослідження та критично інтерпретувати наукові дані та докази; досліджувати, оцінювати та використовувати природничо-наукову інформацію для прийняття рішень і подальших дій.
Посилання
1. Європейська якість навчання для кращої успішності учнів. Збірник завдань для розвитку природничо- наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 2. Авторський колектив за заг. ред. проф. О.М. Топузова, укладачі проф. Л.М. Калініна і О.Г. Козленко. Київ: Педагогічна думка, 2023. 107 с.
2. Земан І.О. Музейна педагогіка як засіб формування компетентностей освітньої галузі «Природознавство» в учнів базової школи. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії. Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 16.02.2024. 223 c.
3. Крамаренко І.С. Шляхи формування природничо-наукової компетентності у здобувачів освіти https:// lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735250/1/ INNOVATIONS-AND-PROSPECTS-IN-MODERNSCIENCE- 8-10.05.23-232-235.pdf
4. Лисенко Т. М. Музейна педагогіка та перспективи розвитку. https://virtkafedra.ucoz.ua/elgurnal/ pages/ vyp9/lysenko.pdf
5. Музейна педагогіка в науковій освіті. Збірник тез доповідей І Всеукраїнської науково-практичної кон- ференції, 28 листопада 2019 р., м. Київ – Біла Церква: Видавництво «Авторитет» ФОП Курбанова Ю.В., 2019. 242 с.
6. Науменко С.О. Технології оцінювання природничо-наукової компетентності учнів. Теорія і практика природничого навчання школярів: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю. Чернігів, 2014. С. 34–37.
7. Нова українська школа. Ключові новації в освіті. Новий закон України «Про освіту». https: BOOKLETTE_ INFO-ZAKON-2018_PRESS.pdf (mon.gov.ua)
8. Проєкт рамкового документа з природничо-наукової освіти PISA-2025. https://pisa-framework.oecd.org/ science-2025/ukr_ukr/
9. Рівень сформованості природничо-наукової грамотності в українських учнів за результатами PISA – 2018. https:// testportal.gov.ua/wp-content/uploads/ 2019/12/Kuznetsova-YUliya.pdf
10. Сліпчишин Л. В. Організаційно-педагогічні аспекти реалізації принципу наступності у професійній підготовці робітників. Теоретико-методичні засади організації підготовки робітничих кадрів з професій, що користуються попитом на ринку праці. Монографія. Київ: Педагогічна преса, 2013. С.95-120.
11. Соловйов Ю., Чернишов О. Наступність між ланками освіти: реалії та перспективи. Сучасна освіта. 2008. URL: https://osvita.ua/school/method/1307/
12. УРОКИ PISA-2018: методичні рекомендації. Васильєва Д. В., Головко М. В., Жук Ю. О., Козленко О. Г., Ляшенко О. І., Науменко С. О., Новосьолова В. І. Інститут педагогіки НАПН України. Київ : Педагогічна думка, 2020. 96 с.
13. Швидун Л.Т., Виноградова О.М. Наступність у НУШ як передумова забезпечення якісної освіти. Інноваційна педагогіка. Випуск 49. Том 2. 2022. С. 20–22.
14. 1PISA: природничо-наукова грамотність. Т. С. Вакуленко, С. В. Ломакович, В. М. Терещенко, С. А. Нові- кова; перекл. К. Є. Шумова. Київ: 2018. 95 с.
15. Pradědovo dětské muzeum https://www.pradedovomuzeum.cz/
16. Pradědovo dětské muzeum a hřiště Bludov – okres Šumperk https://overenorodici.cz/detail-mista/p599- pradedovo-detske-muzeum-a-hriste-bludov-okres-sumperk
17. V Bludově otevřeli unikátní Pradědovo dětské muzeum Deník https://sumpersky.denik.cz/volny-cas/vbludove- otevreli-unikatni-pradedovo-detske-muzeum-20151024.html