MUSEUM ENVIRONMENT AS A MEANS OF FORMING NATURAL SCIENCE COMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.12Keywords:
competence-based learning, science competence, continuity, museum pedagogy, Czech museum, museum education experience, children's museum in Bludov, children's museum in Pradedovo.Abstract
Summary. The article is devoted to the study of the formation of natural science competence in the museum environment in the Czech city of Bludov, where the Pradedovo Children's Interactive Museum is located. The essence of natural science competence as such, which allows students to be able to analyze and create scientific texts in the future, is considered. Based on the analysis of theoretical provisions and their consideration by scientists, the essence of basic concepts is clarified. The relevance of the publication's topic is confirmed by surveys of students and teachers on the effectiveness of museum visits. The research data shows that the formation of natural science competence is effective in the museum environment, which is actively used in the Czech Republic. The results of the study suggest that a competence-based approach to teaching, the formation of various competences, including science competence, is possible and effective in a children's museum. To this end, the article provides recommendations for improving educational policy and educational strategy in Ukraine, active use of museum education in secondary schools of Ukraine for competence-based learning, in particular, the formation of natural science competence as a basis for acquiring new knowledge in later life. The results of the study can contribute to a better understanding by teachers and museum workers of the need to form and develop natural science competence in the natural conditions of the museum, and to work in this direction. To this end, the article provides recommendations for improving educational policy and educational strategy in Ukraine, active use of museum education in general education institutions of Ukraine for competence-based learning, in particular, the formation of natural science competence as a basis for acquiring new knowledge in later life. The results of the study can contribute to a better understanding by teachers and museum workers of the need to form and develop natural science competence in the natural conditions of the museum, and to work in this direction. This will help to design and evaluate scientific research and critically interpret scientific data and evidence; research, evaluate and use natural science information for decision-making and further action.
References
1. Європейська якість навчання для кращої успішності учнів. Збірник завдань для розвитку природничо- наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 2. Авторський колектив за заг. ред. проф. О.М. Топузова, укладачі проф. Л.М. Калініна і О.Г. Козленко. Київ: Педагогічна думка, 2023. 107 с.
2. Земан І.О. Музейна педагогіка як засіб формування компетентностей освітньої галузі «Природознавство» в учнів базової школи. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії. Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 16.02.2024. 223 c.
3. Крамаренко І.С. Шляхи формування природничо-наукової компетентності у здобувачів освіти https:// lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735250/1/ INNOVATIONS-AND-PROSPECTS-IN-MODERNSCIENCE- 8-10.05.23-232-235.pdf
4. Лисенко Т. М. Музейна педагогіка та перспективи розвитку. https://virtkafedra.ucoz.ua/elgurnal/ pages/ vyp9/lysenko.pdf
5. Музейна педагогіка в науковій освіті. Збірник тез доповідей І Всеукраїнської науково-практичної кон- ференції, 28 листопада 2019 р., м. Київ – Біла Церква: Видавництво «Авторитет» ФОП Курбанова Ю.В., 2019. 242 с.
6. Науменко С.О. Технології оцінювання природничо-наукової компетентності учнів. Теорія і практика природничого навчання школярів: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю. Чернігів, 2014. С. 34–37.
7. Нова українська школа. Ключові новації в освіті. Новий закон України «Про освіту». https: BOOKLETTE_ INFO-ZAKON-2018_PRESS.pdf (mon.gov.ua)
8. Проєкт рамкового документа з природничо-наукової освіти PISA-2025. https://pisa-framework.oecd.org/ science-2025/ukr_ukr/
9. Рівень сформованості природничо-наукової грамотності в українських учнів за результатами PISA – 2018. https:// testportal.gov.ua/wp-content/uploads/ 2019/12/Kuznetsova-YUliya.pdf
10. Сліпчишин Л. В. Організаційно-педагогічні аспекти реалізації принципу наступності у професійній підготовці робітників. Теоретико-методичні засади організації підготовки робітничих кадрів з професій, що користуються попитом на ринку праці. Монографія. Київ: Педагогічна преса, 2013. С.95-120.
11. Соловйов Ю., Чернишов О. Наступність між ланками освіти: реалії та перспективи. Сучасна освіта. 2008. URL: https://osvita.ua/school/method/1307/
12. УРОКИ PISA-2018: методичні рекомендації. Васильєва Д. В., Головко М. В., Жук Ю. О., Козленко О. Г., Ляшенко О. І., Науменко С. О., Новосьолова В. І. Інститут педагогіки НАПН України. Київ : Педагогічна думка, 2020. 96 с.
13. Швидун Л.Т., Виноградова О.М. Наступність у НУШ як передумова забезпечення якісної освіти. Інноваційна педагогіка. Випуск 49. Том 2. 2022. С. 20–22.
14. 1PISA: природничо-наукова грамотність. Т. С. Вакуленко, С. В. Ломакович, В. М. Терещенко, С. А. Нові- кова; перекл. К. Є. Шумова. Київ: 2018. 95 с.
15. Pradědovo dětské muzeum https://www.pradedovomuzeum.cz/
16. Pradědovo dětské muzeum a hřiště Bludov – okres Šumperk https://overenorodici.cz/detail-mista/p599- pradedovo-detske-muzeum-a-hriste-bludov-okres-sumperk
17. V Bludově otevřeli unikátní Pradědovo dětské muzeum Deník https://sumpersky.denik.cz/volny-cas/vbludove- otevreli-unikatni-pradedovo-detske-muzeum-20151024.html