МОДЕЛЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНИХ СИТУАЦІЙ ЯК ЗАСІБ УДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.30Ключові слова:
професійно-комунікативні ситуації, уміння ділового спілкування, фахівці медичної галузі.Анотація
Анотація. Обґрунтовано доцільність моделювання професійно-комунікативних ситуацій для удосконалення вмінь ділового спілкування в іноземних студентів медичних факультетів закладів вищої освіти на заняттях з української мови за професійним спрямуванням. Авторкою представлено ситуації взаємодії (презентаційні, інтелектуально-прогностичні, перцептивно-емпатійні, мовленнєві, емоційно-регулятивні, креативні, рефлексійні), наближені до реальних умов професійної діяльності майбутніх фахівців медичної галузі. Професійно- комунікативні ситуації створено відповідно до структурних компонентів ділових умінь спілкування (аналітикопрогностичний, емпатійно-перцептивний, емоційно-регулятивний, презентаційно-комунікативний, лінгво-інформаційний, рефлексивно-коригувальний), що вимагає виявлення студентами ділових якостей і вмінь. Зазначено, що в процесі моделювання професійно-комунікативних ситуацій українська мова виконує комунікативні функції (інтрапрофесійна комунікація, комунікація лікаря з пацієнтом, термінологічна номінація лікарських засобів, професійних об’єктів та явищ). Акцентовано увагу на моделюванні предметного та соціального контексту майбутньої професійної діяльності студентів у межах гуманітарного освітнього середовища медичних факультетів закладу вищої освіти. Зроблено висновок про те, що основна мета сукупності предметних дій студента полягає в практичному перетворенні імітованих професійно-комунікативних ситуацій, де інформація стає засобом здійснення пізнавальної діяльності, у процесі чого вона перетворюється на знання майбутнього фахівця медичної галузі. З’ясовано, що одним із результативних прийомів для створення навчальної комунікативно-мовленнєвої ситуації є аналіз студентами відтвореного дискурсу з урахуванням усіх його функціональних елементів. Представлена трирівнева система підготовки дискурсивного навчання.
Посилання
1. Гуменюк І. Дискурсологічні орієнтири у викладанні дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». Людинознавчі студії. Серія “Педагогіка”. Дрогобич, 2017. Вип. 4/36. С. 74–81.
2. Зевако В. Професійна комунікація лікаря з пацієнтом у хірургічному відділенні : навчально-методичні матеріали до теми. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 33. Т. 1. С. 345–349.
3. Кінаш І.О. Формування комунікативної компетентності майбутніх лікарів на етапі професійної підготовки. Медична освіта. 2020. № 3. С. 84–88.
4. Наливайко О.Б. Формування професійної культури майбутніх сімейних лікарів у процесі контекстної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2016. 20 с.
5. Ніколаєв В.В. Структура інтрапрофесійного спілкування лікарів : проблеми та перспективи вивчення. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 26. Т. 2. С. 63–68.
6. Новіцька О.І., Мисик О.А. Вивчення теми «Перша медична допомога» на заняттях з української мови як іноземної студентам-іноземцям медичних спеціальностей (стаття 1). Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 29. Т. 2. С. 19–22.
7. Орду К. Авторський спецкурс «Основи формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх сімейних лікарів». Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 34. Т. 4. С. 246–251.
8. Пайкуш М., Савка І. Інтегративний підхід у навчанні іноземних студентів медичних університетів у процесі викладання природничо-наукових дисциплін. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 34. Т. 4.С. 252–258.
9. Сірак І.П. Формування готовності майбутніх медичних сестер до професійної самореалізації : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2017. 20 с.
10. Таможська І.В. Формування вмінь ділового спілкування майбутніх фахівців технічного профілю у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2014. 20 с.
11. Юрчак Г.М. Особливості реалізації компетентнісного підходу до викладання української мови як іноземної в закладах вищої медичної освіти. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 32. Т. 1. С. 171–175.