MODELLING PROFESSIONAL COMMUNICATIVE SITUATIONS AS A TECHNIQUE TO IMPROVE FOREIGN STUDENTS’ BUSINESS COMMUNICATION SKILLS AT MEDICAL FACULTIES OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.30Keywords:
professional communicative situations, business communication skills, medical professionals.Abstract
Summary. The article grounds the expediency of modelling professional communicative situations aimed at improving business communication skills of foreign students of medical faculties during the classes of Business Ukrainian Language in higher education institutions. The author presents interactive situations (presentation, intellectual-prognostic, perceptual-empathic, speech, emotionalregulatory, creative, reflective), imitating real conditions of professional activity of future medical specialists. Professional communicative situations were developed in accordance with the structural components of business communication skills (analytical-prognostic, empathic-perceptual, emotional-regulatory, presentation-communicative, linguistic-informational, reflective-corrective), which required students to demonstrate their business abilities and skills. It is stated that Ukrainian performs communicative functions (intraprofessional communication, communication between a doctor and a patient, terminological nomination of medicines, professional objects and phenomena) in the course of modelling professional communicative situations. Emphasis is placed on modelling the subject and social context of students’ future professional activities under the conditions of the humanitarian educational environment at medical faculties of higher education institutions. It is concluded that the main aim of students’ subject actions is the practical transformation of simulated professional communicative situations, where information is a means of cognitive activity, in the process of which it becomes the knowledge of future medical specialists. It is found out that one of the effective techniques for creating an educational communicative speech situation is students’ analysis of the reproduced discourse taking into account all its functional elements. The article presents a three-level system for discursive training preparation.
References
1. Гуменюк І. Дискурсологічні орієнтири у викладанні дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». Людинознавчі студії. Серія “Педагогіка”. Дрогобич, 2017. Вип. 4/36. С. 74–81.
2. Зевако В. Професійна комунікація лікаря з пацієнтом у хірургічному відділенні : навчально-методичні матеріали до теми. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 33. Т. 1. С. 345–349.
3. Кінаш І.О. Формування комунікативної компетентності майбутніх лікарів на етапі професійної підготовки. Медична освіта. 2020. № 3. С. 84–88.
4. Наливайко О.Б. Формування професійної культури майбутніх сімейних лікарів у процесі контекстної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2016. 20 с.
5. Ніколаєв В.В. Структура інтрапрофесійного спілкування лікарів : проблеми та перспективи вивчення. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 26. Т. 2. С. 63–68.
6. Новіцька О.І., Мисик О.А. Вивчення теми «Перша медична допомога» на заняттях з української мови як іноземної студентам-іноземцям медичних спеціальностей (стаття 1). Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 29. Т. 2. С. 19–22.
7. Орду К. Авторський спецкурс «Основи формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх сімейних лікарів». Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 34. Т. 4. С. 246–251.
8. Пайкуш М., Савка І. Інтегративний підхід у навчанні іноземних студентів медичних університетів у процесі викладання природничо-наукових дисциплін. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 34. Т. 4.С. 252–258.
9. Сірак І.П. Формування готовності майбутніх медичних сестер до професійної самореалізації : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2017. 20 с.
10. Таможська І.В. Формування вмінь ділового спілкування майбутніх фахівців технічного профілю у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2014. 20 с.
11. Юрчак Г.М. Особливості реалізації компетентнісного підходу до викладання української мови як іноземної в закладах вищої медичної освіти. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 32. Т. 1. С. 171–175.