РОЗВИТОК ОБДАРОВАНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ У ЗВО УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.11/43.220437Ключові слова:
обдарованість; обдарована студентська молодь; заклади вищої освіти; Україна.Анотація
У статті здійснено комплексний аналіз вітчизняних і зарубіжних напрацювань з питань обдарованості в цілому та обдарованості студентської молоді зокрема; обґрунтовано поняття “обдарованість”; розкрито змістове наповнення провідних понять проблеми. Висвітлено і сис-тематизовано ознаки, види, функції та узагальнено якості обдарованої особистості. Проаналізовано психолого-педагогічні підходи до процесу розвитку обдарованості студентської молоді та представлено результати дослідження стану розвитку обдарованості студентської молоді у закладі вищої освіти. Досліджено й визначено зміст, форми та методи роботи з обдарованими студентами у закладах вищої освіти України. Охарактеризовано соціальні умови вирішення проблем особистісної соціальної самореалізації і професійного самовизначення обдарованих студентів у нових соціально-економічних умовах. Розкрито шляхи соціальної роботи, які налаштовані на сприяння виявленню та розвитку природних задатків молоді на професійному рівні, а також адресна підтримка кожної талановитої особистості і подальшого розвитку здібностей та обдарованості особистості, її успішної творчої самореалізації. На основі проведеного дослідження було виявлено стан розвитку компонентів обдарованості у студентів вищих навчальних закладів та визначено, які саме форми роботи зі студентською молоддю найбільш сприяють розвитку здібностей. Акцентовано увагу на тому, що існує необхідність розробки комплексної методики діагностики обдарованості, зокрема визначення рівня загальних здібностей особистості, особливостей інтелекту і креативності (здатності до творчості), а також мотивації, що знаходить своє відображення у численних публікаціях вітчизняних та зарубіжних науковців.
Посилання
Bogoyavlenskaya, D., & Bogoyavlenskaya, M. (2013). Odarennost: priroda i diag-nostika [Giftedness: nature and diagnosis]. Moscow: ANO “CNPRO” [in Russian].
Chudnovskyy, V., & Yurkevych, V. (2005). Obdarovanist – tse unikalnist kozhnoyi osobystosti [Giftedness is the uniqueness of each individual]. Obdarovana dytyna – Gifted Child, 2, 2–7 [in Ukrainian].
Kostyuk, V. (1974). Orhanizatsiyni formy roboty studentskykh naukovykh tovarystv [Organizational forms of student scientific societies]. Naukova studentska tvorchist – Scientific student creativity, 3, 34–37 [in Ukrainian].
Kulchytska, O. (2007). Obdarovanist: pryroda i sut [Giftedness: nature and essence]. Obdarovana dytyna – Gifted Child, 1, 17–24 [in Ukrainian]. Lakin, J.M., & Wai, J. (2020). Spatially gifted, academically inconvenienced: Spatially talented students experience less academic engagement and more behavioural issues than other talented students. British Journal of Educational Psychology, 90, 1015–1038. doi: https://doi.org/10.1111/bjep.12343.
Lukashevych, M. (Ed.). (2002). Sotsialna robota [Social work]. Kyiv: DCSSM [in Ukrainian].
Matyushkin, A. (1989). Kontseptsiya tvorcheskoy odarennosti [The concept of creative talent]. Voprosy psikhologii – Psychological Issues, 6, 29–33 [in Russian].
Molyako, V. (1998). Aktualni sotsialno-psykholohichni aspekty problemy obdarovanosti [Current socio-psychological aspects of the problem of giftedness]. Obdarovana dytyna – Gifted Child, 1, 3–5 [in Ukrainian].
Molyako, V. (2002). Problemy psykholohiyi tvorchosti ta rozrobka pidkhodu do vyv-chennya obdarovanosti [Problems of creativity psychology and development of an approach to the study of giftedness]. Obdarovana dytyna – Gifted Child, 4, 33–43 [in Ukrainian].
Ovcharova, R. (2003). Prakticheskaya psikhologiya obrazovaniya [Practical psycho-logy of education]. Moscow: Academy [in Russian].
Raygorodskiy, D. (2002). Prakticheskaya psikhodiagnostika. Metodiki i teksty [Practical psychodiagnostics. Techniques and texts]. Samara: Bakhrakh-M Publishing House [in Russian].
Rean, A., & Kolominskiy, Ya. (2008). Sotsialnaya pedagogicheskaya psikhologiya [Social pedagogical psychology]. St. Petersburg: Prime-EVROZNAK [in Russian].
Renzulli, J. (1977). The Enrichment Triad Model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
Savenkov, A. (1998). Osnovni pidkhody do rozrobky kontseptsiyi obdarovanosti [Ba-sic approaches to the development of the concept of giftedness]. Pedahohika – Pedagogy, 3, 24–29 [in Ukrainian].
Slobodenyuk, L. (2000). Osoblyvosti pamyati ditey z pidvyshchenymy rozumovymy zdibnostyamy [Peculiarities of memory of children with high mental abilities]. Praktychna psykholohiya i sotsialna robota – Practical Psychology and Social Work, 8, 43–46 [in Ukrainian].
Slobodenyuk, L. (2003). Systema psykholoho-pedahohichnoho poshuku obdarovanykh ditey [The system of psychological and pedagogical search for gifted children]. Psykholoh – Psycholgist, 8 (56), 4–5 [in Ukrainian].
Teplov, B. (1985). Psikhologiya individualnykh razlichiy [Psychology of individual diffe-rences]. Moscow: Pedagogika [in Russian].
Torrance, E., & Hall, L. (1980). Assessing the further reaches of creative potential. Journal of Creative Behavior, 14 (1), 1–19.
Voytko, V. (Ed.). (1982). Psykholohichnyy slovnyk [Psychological dictionary]. Kyiv: “Vyshcha shkola” [in Ukrainian].
Wiley, K.R. (2020). The social and emotional world of gifted students: Moving beyond the label. Psychology in the School, 57, 1528–1541. doi: https://doi.org/10.1002/ pits.22340.