ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОГЛЯДІВ ВОЛОДИМИРА ВЕРНАДСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.11/43.220462Ключові слова:
В. Вернадський; ноосфера; ноосферне мислення; наука; духовність; різнобічно розвинена особистість.Анотація
Сьогодення ставить перед людством серйозні завдання та виклики, пов’язані, зокрема, із екологічними проблемами, що стали наслідком виснажливого та екологічно небезпечного господарювання. Сьогодні значна частина населення земної кулі потерпає від нестачі питної води. Забруднене навколишнє середовище впливає на здоров’я населення земної кулі. А саме людство перманентно опиняється на межі катастроф: продовольчих, екологічних тощо. У таких складних умовах людина мусить переосмислити наслідки своєї господарської діяльності та взяти на себе відповідальність за все живе, що населяє планету Земля. На цьому наголошував ще великий мислитель кінця ХІХ – початку ХХ ст. В. Вернадський. Людина повинна усвідомити необхідність змін у світовідчутті та світобаченні. А це, своєю чергою, ставить нові завдання перед сучасною освітою, яка має сформувати ноосферний світогляд кожної особистості. Мета статті полягає у висвітленні поглядів Володимира Вернадського на освіту та виховання. Погляди на виховання особистості у творчій спадщині мислителя розглядаються в контексті розвитку ноосфери як етапу еволюції біосфери, вирішальним чинником розвитку якої стає розумна людська діяльність. Доведено, що покращення життя людей може відбуватися внаслідок зростання наукових знань. Для цього важливо змінити систему освіти, постійно удосконалювати, підвищувати роль її і значення. Вона повинна втілювати у собі не лише певну інформацію, якої стає щоразу більше, але й ціннісні орієнтири, серед яких особливої ваги надавав базовим – духовності, моральності, гуманізму. Виділено ідеї В. Вернадського, актуальні для сучасної освіти. Оскільки, на переконання мислителя, в умовах ноосфери зростає роль людства, яке має стати вирішальним чинником розвитку та збереження біосфери, учений стояв на позиції необхідності різнобічного розвитку кожної особистості. Ціннісне ставлення до людини, що є наскрізним у працях В. Вернадського, спонукає до пошуку виховного інструментарію, який дозволив би вихованцеві відчувати себе повноцінним учасником виховного процесу, у якому враховувалися б його потреби та інтереси. Доведено, що у процесі виховання має формуватися ноосферне мислення особистості. Аналіз спадщини В. Вернадського дозволив констатувати: людина з розвинутим ноосферним мисленням – це різнобічно розвинена особистість-творець, людина-гуманіст, людина-демократ, яка відстоює ідеали братства і свободи.
Посилання
Anosov, I., & Elkin, M. ( Antropolohichnyy pidkhid do protsesu vykhovannya yak faktor harmoniynoho rozvytku osobystosti [Anthropological approach to the process of education as a factor of harmonious development of personality]. Pe dahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvitniy shko lakh Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools 29 119 124 [in Bekh, I. ( Vykhovannya osobystosti [Education of personality] Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Drobzhev, M. (2009). Uchenie Vernadskogo kak osnova sovremennoy ideologii The teachings of V. Vernadsky as the basis of modern ideology ]. Vestnik TGU: Gumanitarnye nauki. Filosofiya, sotsiologiya i kulturologiya Tomsk State Uni versity Journal of Pholosophy, Sociology and Political Science , 3 (71), 185 190 [in Russian].
Dyachenko Bohun, M. (2009). Kontseptualnі pohlyady V. Vernadskoh o yak osnova pryrodookhoronnoho vykhovannya starshoklasnykіv [ Conceptual look of V.I. Ver nadsky as the basis of the ecological education of senior pupils ]. Vytoky pedahohich noyi maysternosti The Sources of pedagogical skills 6 51 54 [in Ukrainian].
Holoborodko, Ye. (2015). Formuvannya tsilisnoyi osobystosti [Formation of an integral personality]personality]. Tavriyskyy visnyk osvity Taurian Bulletin of Education 2 (II), 80 83 [in
Ivanov, S. (2004). Nauchnoe nasledie Vernadskogo i pedagogika razv itiya noosfer nogo mirovozreniya [ Scientific heritage of V. Vernadsky and the pedagogy of the development of the noospheric worldview ]. Uspekhi sovremennogo estestvozna niya The successes of modern natural science , 9 46 [in Russian].
Kern, A. (2020), Hu man Life, Rationality and Education. Journal of Philosophy of Education , 54 , 268 289. doi: https://doi.org/10.1111/1467 9752.12412
Nevmerzhytska, O. (2013). Aksiolohichni vymiry vitchyznyanoho osvitnoh o prostoru: istorychnyy aspekt [Axiological dimensions of the national educational space: historical aspect]. Drohobych: Publishing Department of Ivan Franko State Pe dagogical University in Drohobych [in Ukrainian].
Pisma N.E. Vernadskoy (1889 1892) [ Lett ers from N.E. Vernadsky (1889 1892) ( Moscow: Nauka [in Russian].
Polyuzhyn, M. (2011). Іdeyi Vernadskoho і suchasnі problemy noosfernoyi osvіty Ideas of V. Vernadsky and modern problems of noosphere education ]. Chasopys Kyyivskoho unіversytetu prava Law Review of Kyiv University of Law , 1 , 354 358 [in
Shoshitaishvili, B. (2020). From Anthropocene to Noosphere: The Great Acceleration. Earth’s Future , 8 . doi: https://doi.org/10.1029/ 2020EF001917
Soroka, H. (2002). Suchasni vykhovni systemy ta tekhnolohiyi [Modern educational systems and technologies]. Kharkiv [in Ukrainian]. Stolyarenko, O. (2002). Іdeyi Vernadskoho u rozvytku nauk pro lyudynu ta yiyi chіlne mіstse v svіtі [ V. Vernadsky’s ideas in the development of human sciences and its prominent place in the world ]. Postmetodyka Postmethodology 2 3 27 32 [in Ukrainian].
Vernadskiy, V. (1988a). O roli narodnykh mass. Pismo V. Vodovozovu [ On the role of the masses. Letter to V. Vodovozov]Vodovozov]. In V. Vernadskiy, Filosofskie mysli na turalista Philosophical thoughts of a naturalist ( 397 401). Moscow: Nauka [in
Vernadskiy, V. (1988b). Trudy po vseobshchey istorii nauki [ Works on the general his tory of science Moscow: Nauka [in Russian].
Vernadskiy, V. (1994). Dnevniki. 1917 1921 [ Diaries. 1917 1921]. Kiev: Naukova dumka [in Russian].
Vernadskiy, V. (1997). O nauke About science ( 1 2; Vol. 1). Dubna: Feniks [in Russian].
Vernadskiy, V. (1999). Dnevniki: Mart 1921 avgust 1925 [ Diaries: March 1921 August 1925 Moscow: Nauka [in Russian].
Vernadskiy, V. ( Pro et Contra (Antologiya literatury o V. Vernadskom za 100 let (1898 1998) [Pro et Contra (Anthology of literature about Vernadsky for 100 years (1898 1998)]1998)]. Petersburg: Publishing House of Russian Christian Humanitarian Institute [in Russian].
Vladimir Vernadskiy: Zhizneopisanie Vladimir Vernadsk y: Biography ]. (1993). Moscow : Sovremennik [in Russian].
Zhurba, M. (2015). Filosofiya osvity ta osoblyvosti orhanizatsiyi suchasnoho vykho v noho protsesu [Philosophy of education and the peculiarities of the modern edu cational process organization]. Virt us 4 , 24 27 [in Ukrainian].