ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТЬЮТОРСТВА ТА МЕНТОРСТВА У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ

Автор(и)

Ключові слова:

тьюторство, менторство, вища освіта, забезпечення якості, інтернаціоналізація.

Анотація

Анотація. В статті проаналізовано сучасний стан розвитку тьюторства та менторства у ЗВО Німеччини, а також особливості їхнього розвитку. Зазначено, що Німеччина є однією з країн, в якій тьюторство та менторство функціонує повноцінно майже в усіх ЗВО. Стаття обґрунтовує необхідність функціонування тьюторства та менторства в кожному закладі вищої освіти для відповідності світовим нормам та стандартам в сфері вищої освіти. Дослідження розкриває відмінності між реалізацією тьюторства та менторства у різних ЗВО. Сьогодні тьюторство та менторство є необхідним елементом вищої освіти, що відповідає стратегіям інтернаціоналізації кожного ЗВО. Зростання академічної мобільності, перезарахування кредитів, наявність біженців є одними з ключових навчальних напрямків, які вимагають забезпечення наставництва для студентів. Незважаючи на успішне функціонування тьюторства та менторства в системі вищої освіти Німеччини, існує декілька відмінностей між ЗВО, а саме: різні форми та методи реалізації тьюторства та менторства, відсутність, або наявність окремих відділів, які регулюють цю діяльність, оплата тьюторської діяльності, контролювання підготовки до тьюторської та менторської діяльності. Відповідно, наше дослідження ознайомлює із сучасним станом тьюторства та менторства у ЗВО Німеччини та перспективами розвитку наставництва в майбутньому. На сьогоднішній день Німеччина належить до тих європейських країн, в яких високий рівень вищої освіти, успішно функціонують нові освітні технології, забезпечується якість освіти через інтернаціоналізацію та реалізацію необхідних реформ. Саме тому вкрай важливо запроваджувати кращі практики в українських ЗВО. Аналіз тьюторства та менторства у ЗВО Німеччини показав, що в сучасних умовах необхідним є забезпечити посередництво та наставництво в навчальному процесі між студентами і викладачами. Дослідження особливостей тьюторства та менторства у ЗВО Німеччини дає можливість вибудувати модель наставництва для українських ЗВО.

Посилання

Аbashkina, N. (1998). Pryntsypy rozvytku profesiinoi osvity v Nimechchyni: monohrafiia [Principles of the vocational education development in Germany]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Hempel, A., Seidl, T., & Genuchten, E. (2016). Erhebung des Einsatzes von Tutorinnen und Tutoren als Grundlage für zielgerichtete Organisationsentwicklung [Survey of the use of tutors as a basis for goal-oriented organizational development]. Die hochschullehre Interdisziplinäre Zeitschrift für Studium und Lehre – The Uni-versity Teaching Interdisciplinary Journal for Study and Teaching, Jahrgang 2, 1 [in German].

Barnett, J. (2008). Mentoring, boundaries, and multiple relationships: oppor-tunities and challenges. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 16 (1), 3–16. doi: 10.1080/13611260701800900 [in English].

Bean, N., Lucas, L., & Hyers, L. (2014). Mentoring in higher education should be the norm to assure success: Lessons learned from the faculty mentoring program, West Chester University, 2008–2011. Mentoring and Tutoring: Partner-ship in Learning, 22 (1), 56–73. doi: 10.1080/13611267.2014.882606 [in English].

Colvin, J., & Ashman, M. (2010). Roles, risks and benefits of peer men-toring relationships in higher education. Mentoring and Tutoring: Partnership in Learning, 18 (2), 121–134. doi: 10.1080/13611261003678879 [in English].

Evaluation des mentoren-tutoren-programms. (2013). Humboldt Universität zu Berlin Mathematisch-naturwissenschaftliche Faktultät II Abschlussbericht [in German].

Kröpke, H., Szabo-Batancs, M., & Bock, S. (2012). Investition in die Qualität der Lehre. Einsatz von studentischen Tutorinnen und Tutoren am Beispiel zweier Fachhochschulen in Deutschland [Investment in the quality of teaching. Use of student tutors using the example of two colleges in Germany]. In Zimmermann, Tobias; Zellweger, Franziska (Hrsg.), Lernendenorientierung. Studierende im Fokus. Forum Hochschuldidaktik und Erwachsenenbildung – Learner orientation. Students in focus. Forum university didactics and adult education (Vol. 3). Bern: HEP [in German].

Neborachko, A. (n.d.). Pozytsiia tiutora v suchasnii systemi osvity [The position of tutor in modern education]. III International Scientific Internet Conference «Inno-vations and traditions in modern scientific thought». Retrieved April 16, 2018, from http://intkonf.org/neborachko-o-v-pozitsiya-tyutora-v-suchasniy-sistemi-osviti [in Ukrainian].

Nosova, О., & Makovoz, О. (2012). Vyshcha osvita v Nimechchyni v kon-teksti Bolonskoho protsesu [Higher education in Germany in the context of the Bolog-na process]. Kharkiv: KhDUKhT [in Ukrainian].

Ohiienko, О. (2012). Reformuvannia vyshchoi osvity Nimechchyny u 90-tykh rokakh XX – pochatku XXI stolittia [Reforming of the higher education of Germany in 90-s of the XX – beginning of the XXI century], 5, 252–259. Kyiv: Natsionalna Akademiia Pedahohichnykh Nauk Ukrainy [in Ukrainian].

University of Wuerzburg. Retrieved April 13, 2018, from https://www.uni-wuerzburg.de/en/university/ [in English].

The «COMPASS» programme. Retrieved April 16, 2018, from https://www. hw.uni-wuerzburg.de/en/faculty/services/kompass-tutoring-mentoring-program/ [in English].

Univeristy of Applied Sciences Giessen. Retrieved April 20, 2018, from https://www.thm.de/site/ [in English].

Fulda University of Applied Sciences. Retrieved April 13, 2018, from https://www.hs-fulda.de/en/ [in English].

European University Viadrina. Retrieved April 15, 2018, from https://www. europa-uni.de/en/index.html [in English].

University of Stuttgart. Retrieved April 13, 2018, from https://www.uni-stuttgart.de/en/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-17

Як цитувати

ІВАНИЦЬКА, О. (2025). ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТЬЮТОРСТВА ТА МЕНТОРСТВА У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (39), 73–84. вилучено із http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/main/article/view/222