ПЕДАГОГІЧНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ДІАГНОСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.8

Ключові слова:

діагностична компетентність, модель, педагогічне моделювання, післядипломна освіта, викладач іноземних мов ВВНЗ, освітньо-інформаційне середовище, суб’єкт- суб’єктна взаємодія, іншомовна підготовка.

Анотація

Анотація. Стаття присвячена обґрунтуванню педагогічної моделі розвитку діагностичної компетентності викладачів іноземних мов ВВНЗ у системі післядипломної освіти. Проаналізовані підходи українських на іноземних науковців до визначення понять “модель” та “моделювання”. Розкрито змістовне наповнення усіх елементів (мети, завдань, принципів, підходів, організаційно-педагогічних умов, змісту, методів, засобів, технологій, організаційних форм навчання, критеріїв і показників діагностування рівнів розвиненості діагностичної компетентності, результату) запропонованої педагогічної моделі, які взаємопов’язані і взаємодіють між собою, створюючи синергетичний зв’язок, який є необхідним для розвитку діагностичної компетентності викладачів іноземних мов ВВНЗ. Модель включає в себе наступні блоки: концептуальний, змістовний, методичний, діагностично-результативний. Концептуальний блок наочно відтворює мету, завдання розвитку діагностичної компетентності викладачів іноземних мов ВВНЗ з урахуванням знань, умінь, навичок, досвіду, цінностей, а також методологічних підходів та дидактичних принципів, яких ми дотримувалися під час моделювання. У змістовному блоці висвітлено зміст підготовки викладачів іноземних мов ВВНЗ, який реалізується відповідно до компонентів їхньої діагностичної компетентності. Методичний блок відображає етапи авторської методики, траєкторії адаптивного навчання, а також відображає форми, методи, засоби, які забезпечують поступове, цілеспрямоване, системне та послідовне оволодіння змістовними складовими діагностичної компетентності викладачів іноземних мов ВВНЗ. Діагностично-результативний блок містить результат розвиненості діагностичної компетентності викладачів іноземних мов ВВНЗ за допомогою визначених критеріїв та показників.

Посилання

1. Clarke D., Hollingsworth H. Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher education. 2002. 18. 947–967.

2. Delozanne, É., Prévit D, Grugeon-Allys B., Chenevotot-Quentin, F. Vers un modèle de diagnostic de compétence. Technique et Science Informatiques. 2010. 29. 899-938. DOI:10.3166/tsi.29.

3. Freeman D. Teacher Training, Development, and Decision Making: A Model of Teaching and Related Strategies for Language Teacher Education. Teachers of English to Speakers of Other Languages. 1989. Vol. 23 (1) 27-45 https://doi.org/10.2307/3587506.

4. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ, Ірпінь : Перун, 2009. 1736 с.

5. Зязюн І. А. Філософія педагогічного світогляду. Професійна освіта: педагогіка і психологія. 2004. Вип. 4. С. 209–221.

6. Криштанович С.В., Сущенко Л. П., Д. Скальський. Моделювання професійної компетентності як результат педагогічного моделювання розвитку майбутнього фахівця. Освітні обрії. Івано-Франківськ, 2021. №2 (53). С. 82-85.

7. Маслов В. І. Моделювання у теоретичній і практичній діяльності в педагогіці. Післядипломна освіта в Україні. 2008. № 1. С. 3–9.

8. Михайлов В. М. Педагогічне моделювання розвитку професійної компетентності фахівців із питань цивільної безпеки в системі післядипломної освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Луцьк, 2021. Вип. 3, ч. 1, С. 50–58. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.9.

9. Ничкало, Н. Г., Гончаренко, Л. Б. Лук’янова, С. У., Радкевич, В. О. Державні стандарти професійної освіти: теорія і методика. Хмельницький : монографія. Хмельницький : ТУП, 2002. с. 334.

10. Осадчий І.Г. Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Електронне наукове фахове видання «Народна освіта». 2016. №1(28). C. 60-68.

11. Погребняк Д. В. Педагогічне моделювання розвитку фахової компетентності начальників фізичної підготовки і спорту. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18. Т. 2. C.67–72. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-18-2-14.

12. Рибчук О. О. Педагогічна модель розвитку фахової компетентності викладачів ВВНЗ у системі післядипломної освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир, 2017. Педагогічні науки. Вип. 2 (88). C. 231–236.

13. Соціологія : короткий енциклопедичний словник / уклад. : В.І. Волович, В.І. Тарасенко, М.В. Захарченко та ін. ; під заг. ред. В.І. Воловича. – К. : Укр. центр духовної культури, 1998. – 736 с.

14. Стефаненко П. В. Методичний підхід до формування компетентнісної моделі військових фахівців. Наукові праці ДонНТУ. Педагогіка, психологія і соціологія. Покровськ, 2013. № 2 (14). С. 79–84.

15. Ткач Л.В. Педагогічне моделювання практтичної підготовки майбутніх техніків-технологів. Український педагогічний журнал. № 2П. Київ, 2019. С 106–118. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-2-106-118.

16. Філософський енциклопедичний словник / гол. ред.: В. І. Шинкарук, Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов, А. Т. Ішмуратов та ін. Київ : Абрис, 2002. 750 с.

17. Ягупов В. В. Моделювання навчального процесу як педагогічна проблема. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Київ, 2003. Вип. 1. С. 28–37.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

ГРИЩУК, Ю. (2024). ПЕДАГОГІЧНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ДІАГНОСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (48), 54–63. https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.8