PEDAGOGICAL MODEL OF DEVELOPMENT OF DIAGNOSTIC COMPETENCE OF FOREIGN LANGUAGE TEACHERS AT HIGHER MILITARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS WITHIN THE FRAMEWORK OF POSTGRADUATE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.8Keywords:
diagnostic competence, model, pedagogical modeling, postgraduate education, foreign language teacher of higher educational institution, development, educational and information environment, subject-subject interaction, foreign language training.Abstract
Summary. The article is dedicated to substantiating the pedagogical model of development diagnostic competence of foreign language teachers of higher education institutions within the framework of postgraduate education. The approaches of Ukrainian and foreign scholars to defining the concepts of «model» and « modeling » are analyzed. The meaningful content of all elements (goals, tasks, principles, approaches, organizational and pedagogical conditions, content, methods, tools, technologies, organizational forms of teaching, criteria, and indicators of diagnosing the levels of diagnostic competence, results) of the proposed pedagogical model are revealed. These elements are interconnected and interact to create a synergistic relationship necessary for the development of diagnostic competence of foreign language teachers at higher military educational institutions. The model includes the following four blocks: conceptual, substantive, methodological, diagnostic and resultative. The conceptual block vividly reproduces the purpose and tasks of developing diagnostic competence of foreign language teachers of higher military educational institutions, taking into account knowledge, skills, experience, values, as well as methodological approaches and didactic principles followed during modeling. The substantive block highlights the content of training of foreign language teachers at higher military educational institutions, which is implemented in accordance with the components of their diagnostic competence. The methodological block reflects the stages of the author’s methodology, trajectories of adaptive learning, as well as forms, methods, and tools that ensure gradual, purposeful, systematic, and sequential mastery of the substantive components of diagnostic competence of foreign language teachers of higher military educational institutions. The diagnostic and resultative block contains the result of the development of diagnostic competence of foreign language teachers of higher military educational institutions using defined criteria and indicators.
References
1. Clarke D., Hollingsworth H. Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher education. 2002. 18. 947–967.
2. Delozanne, É., Prévit D, Grugeon-Allys B., Chenevotot-Quentin, F. Vers un modèle de diagnostic de compétence. Technique et Science Informatiques. 2010. 29. 899-938. DOI:10.3166/tsi.29.
3. Freeman D. Teacher Training, Development, and Decision Making: A Model of Teaching and Related Strategies for Language Teacher Education. Teachers of English to Speakers of Other Languages. 1989. Vol. 23 (1) 27-45 https://doi.org/10.2307/3587506.
4. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ, Ірпінь : Перун, 2009. 1736 с.
5. Зязюн І. А. Філософія педагогічного світогляду. Професійна освіта: педагогіка і психологія. 2004. Вип. 4. С. 209–221.
6. Криштанович С.В., Сущенко Л. П., Д. Скальський. Моделювання професійної компетентності як результат педагогічного моделювання розвитку майбутнього фахівця. Освітні обрії. Івано-Франківськ, 2021. №2 (53). С. 82-85.
7. Маслов В. І. Моделювання у теоретичній і практичній діяльності в педагогіці. Післядипломна освіта в Україні. 2008. № 1. С. 3–9.
8. Михайлов В. М. Педагогічне моделювання розвитку професійної компетентності фахівців із питань цивільної безпеки в системі післядипломної освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Луцьк, 2021. Вип. 3, ч. 1, С. 50–58. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.9.
9. Ничкало, Н. Г., Гончаренко, Л. Б. Лук’янова, С. У., Радкевич, В. О. Державні стандарти професійної освіти: теорія і методика. Хмельницький : монографія. Хмельницький : ТУП, 2002. с. 334.
10. Осадчий І.Г. Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Електронне наукове фахове видання «Народна освіта». 2016. №1(28). C. 60-68.
11. Погребняк Д. В. Педагогічне моделювання розвитку фахової компетентності начальників фізичної підготовки і спорту. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18. Т. 2. C.67–72. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-18-2-14.
12. Рибчук О. О. Педагогічна модель розвитку фахової компетентності викладачів ВВНЗ у системі післядипломної освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир, 2017. Педагогічні науки. Вип. 2 (88). C. 231–236.
13. Соціологія : короткий енциклопедичний словник / уклад. : В.І. Волович, В.І. Тарасенко, М.В. Захарченко та ін. ; під заг. ред. В.І. Воловича. – К. : Укр. центр духовної культури, 1998. – 736 с.
14. Стефаненко П. В. Методичний підхід до формування компетентнісної моделі військових фахівців. Наукові праці ДонНТУ. Педагогіка, психологія і соціологія. Покровськ, 2013. № 2 (14). С. 79–84.
15. Ткач Л.В. Педагогічне моделювання практтичної підготовки майбутніх техніків-технологів. Український педагогічний журнал. № 2П. Київ, 2019. С 106–118. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-2-106-118.
16. Філософський енциклопедичний словник / гол. ред.: В. І. Шинкарук, Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов, А. Т. Ішмуратов та ін. Київ : Абрис, 2002. 750 с.
17. Ягупов В. В. Моделювання навчального процесу як педагогічна проблема. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Київ, 2003. Вип. 1. С. 28–37.