ПОЗАШКІЛЬНА ПІДГОТОВКА ТА ЇЇ РОЛЬ У ПІДТРИМЦІ ВЧИТЕЛІВ-ПОЧАТКІВЦІВ ПІД ЧАС ПРОГРАМИ ВХОДЖЕННЯ У ПРОФЕСІЮ В ЯПОНІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.21

Ключові слова:

вчителі-початківці, позашкільна підготовка, програма входження вчителів у професію, адаптація, Японія, освітні центри, розвиток вчителів.

Анотація

Анотація. У статті розглядається позашкільна частина програми входження вчителів у професію в Японії. На основі аналізу поглядів японських дослідників на дану тему охарактеризовано деякі проблеми первинної професійної адаптації, професійної та соціальної дезадаптації, поняття «шоку при зіткненні з реальністю», шляхи попередження та управління дезадаптацією вчителів-початківців. Огляд останніх досліджень показав, що інформація з позашкільного компоненту програми входження вчителів у професію дещо обмежена, оскільки дослідження переважно не приділяють увагу позашкільній частині, вважаючи її менш важливою, ніж шкільну. Для кращого розуміння цілей, змісту, форм, методів оцінювання та тривалості обов’язкового позашкільного компоненту програм входження вчителів у професію у Японії було проведено кілька інтерв’ю в префектурних освітніх центрах протягом двомісячної грантової програми від Японської фундації в Центрі японської мови регіону Кансай. Аналіз посібників, які надаються вчителям освітніх центрів м. Сайтама та м. Осака, дає зрозуміти такі питання, як самооцінка та самоаналіз викладачів, які проводяться шляхом заповнення сторінок у розділі «Моє портфоліо». Окрім підвищення кваліфікації вчителів, у статті також досліджуються загальні види діяльності освітніх центрів, наприклад консультування з питань освіти, які вважаються особливо важливими. Результати показують, що обов’язкова післядипломна підготовка вчителів у Японії має стандартизовану структуру, рекомендовану Мініс- терством освіти, проте реалізація програми стажування є обов’язком кожної префектурної Ради з питань освіти. Як наслідок, тривалість, методи та зміст програми можуть суттєво відрізнятися залежно від пріоритетів і потреб кожного місцевого адміністративного органу, що робить підготовку вчителів-початківців досить децентралізованою.

Посилання

1. Лученко О. О. Професійна адаптація вчителів-початківців до роботи в школах Японії : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2018. 310 с.

2. Friehs B. Teacher education and professional development in Japan. 2004. URL: https://www.researchgate.net/publication/265405837_Teacher_Education_and_Professional_ (Last accessed: 13.01.2023).

3. Fujita H., Dawson W. P. The qualifications of the teaching force in Japan. A Comparative Study of Teacher Preparation and Qualifications in Six Nations / Ed. R. M. Ingersoll. United States: Consortium for Policy Research in Education, 2007. P. 41–54.

4. Moriyoshi N. Teacher preparation and teachers’ lives in Japan. Contemporary Research in the United States, Germany, and Japan on Five Education Issues / Ed. H. W. Stevenson, S-Y. Lee, R. Nerison-Low. US: National Center for Educational Statistics, 1999. P. 410–438.

5. Moskowitz J., Stephens M. From students of teaching to teachers of students: Teacher induction around the Pacific Rim. Washington, DC: APEC Education Forum, Human Resources Development Working Group, 1997. 257 p. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED415194.pdf (Last accessed: 10.04.2023).

6. OECD. Thematic review of initial teacher preparation. Country background report for Japan. OECD Publishing, 2016. 40 p. URL: https://www.oecd.org/education/teachers-professional-learning-study/initial-teacherpreparation/ITP%20CBR%20Japan.pdf (Last accessed: 25.04.2023).

7. Padilla M., Riley J. Guiding the new teacher: Induction of first-year teachers in Japan. Comprehensive Teacher Induction: System for Early Career Learning / Ed. E. D. Britton, L. Paine, S. Raizen. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2003. P. 261–295.

8. Shimahara N. K. Teacher professional development in Japan. National standards and school reform in Japan and the United States / Ed. De Cocker. New York/London: Teachers College Press, 2002. P. 107–120.

9. Stevenson H., Stigler J. The learning gap: Why our schools are failing and what we can learn from Japanese and Chinese education. New York: Simon & Schuester, 1992. 240 p.

10. Tanaka S., Yamamoto S., Murata T., Adachi K., & Iseji H. Teacher education and training. The History of Japan’s Educational Development. Institute for International Cooperation. Japan International Cooperation Agency, 2004. P. 206–224. URL: https://openjicareport.jica.go.jp/pdf/11778784.pdf (Last accessed: 10.03.2023).

11. Yukawa E. Recently graduated English teachers’ views on teacher training. Ritsumeikan Higher Educational Studies. 2014. № 14. P. 103–115.

12. 森正 義彦. 教師の社会的適応入門. 教職における人間関係の技術. 東京:明治図書出版, 1981. 177 p.

13. 大阪府教育委員会. 初任者・新規採用者・研修の手引き. 大阪府教育センター. 2019. 193 p.

14. 埼玉県立総合教育センター. 要覧. 埼玉県立総合教育センター. 2018. 34 p.

15. 和井田 節子. 自治体による初任者研修. 2012. P. 75–94. URL: http://teacher-support.epoch-net.ne.jp/wp-content/uploads/2013/03/10jichitai.pdf (Last accessed: 02.04.2023).

16. 若松 養亮. 大卒就職者の初期適応過程に関する要因探索的研究. 東北大学教育学部研究年報. 1995. № 43. P. 193–207.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

ЛУЧЕНКО, О., & ДОРОНІНА, О. (2024). ПОЗАШКІЛЬНА ПІДГОТОВКА ТА ЇЇ РОЛЬ У ПІДТРИМЦІ ВЧИТЕЛІВ-ПОЧАТКІВЦІВ ПІД ЧАС ПРОГРАМИ ВХОДЖЕННЯ У ПРОФЕСІЮ В ЯПОНІЇ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (48), 143–154. https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.21