CRITERIA, INDICATORS AND LEVELS OF PROFESSIONAL READINESS OF FUTURE BORDER OFFICERS FOR PROJECT MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.3Keywords:
border guard officers, professional training, professional readiness, project management, criterion, indicator, level.Abstract
Summary. The article is devoted to the problem of professional training of border guard officers at the tactical level of military education. The purpose of the article is to carry out a selective-aspect analysis of the scientific literature on the presented problem of improving the pedagogical diagnosis of the professional readiness of future border guards for project management. The author proved the relevance of the problem proposed in the article: the content of professional training of future officers of the State Border Guard Service of Ukraine should take into account the best global experience of professional training of representatives of the security and defense sector, changes in the modern world community and, at the same time, the European integration vector. One of the ways to ensure highquality professional training of future border guards officers of the tactical level of military education is to increase the level of their professional readiness. The criteria, indicators and levels of formation of the professional readiness of future border guards officers for project management have been specified: motivational criterion – professional orientation and motivation of the officer to implement project management, to improve professional qualities, reform the professional environment, interest in professional activities, etc.; informational criterion – a set of knowledge regarding professional activity (content and specifics of the project approach in the border service, specifics of the border agency, service tactics, knowledge of the legal framework, departmental documents); the effective criterion is represented by the abilities and skills of border guard cadets, important for the implementation of project management, that is, it is the use of knowledge from a set of educational disciplines in solving the tasks of protecting the state border. The levels of formation of professional readiness of future border officers for project management have been clarified: high, medium, low. The conclusions of the conducted research and the prospects of further scientific research are formulated (clarification of the pedagogical conditions for the formation of the specified competence, as well as the content of methodological recommendations for scientific and pedagogical workers regarding its formation).
References
1. Багрій В. Н. Критерії та рівні сформованості професійних умінь майбутніх соціальних педагогів. Зб. наук. пр. Хмельницького ін-ту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. № 6. С. 10–15.
2. Балагур Л. О. Підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до управління основними підрозділами охорони державного кордону : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2015. 227 с.
3. Білявець С. Я. Формування професійної культури у військовослужбовців за контрактом в органах охорони державного кордону України : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / НАДПСУ, Хмельницький, 2013. 185 с.
4. Канівець Т. М. Основи педагогічного оцінювання : навчально-методичний посібник. Ніжин : Видавець ПП Лисенко М.М., 2012. 102 с.
5. Лемешко О. Професійна компетентність як складова готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до локалізації нестандартних ситуацій в пунктах пропуску через державний кордон. Збірник наукових праць «Військова освіта» Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. 2016. № 1(33). С. 179–184
6. Луговська Е. М. Критерії оцінювання фахової компетентності техніків-механіків агропромислового виробництва. Науковий вісник Донбасу. 2013. № 1. URL: http:// nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN21/13lemtav.pdf (дата звернення: 12.06.22).
7. Луцький О. Л. Розвиток управлінської компетентності керівних кадрів Державної прикордонної служби України у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / НАДПСУ, Хмельницький, 2013. 299 с.
8. Мішенюк Р. М. Результати експериментальної перевірки педагогічних умов розвитку професійної компетентності у майбутніх магістрів управління органами охорони державного кордону в процесі фахової підготовки. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. : Педагогічні та психологічні науки. 2015. № 1. С. 145–160. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_ppn_2015_1_14 (дата звернення: 12.06.22).
9. Миропольська О. В. Формування професійної компетентності фахівців митних органів в умовах службової діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. : 13.00.04 / Нац. акад. Держ. прик. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 2010. 20 с.
10. Тернопільська В. І., Дерев’янко О. В. Визначення критеріїв сформованості професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів. Наук. часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Пед. науки. 2010. Вип. 31. С. 264–267.
11. Торічний О. В. Формування професійної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників засобами проектної діяльності. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогіка. 2016. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2016_1_10 (дата звернення: 12.06.22).
12. Boyatzis, R. E. «Competencies in the 21st century». Journal of Management Development, 2007, 27(1): 5–12.
13. Sanghi, S. «Building Competencies». Industrial Management, 2009, 51(3): 14–17.