PECULIARITIES OF ANXIETY IN PRESCHOOL AGE: THEORETICAL ASPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.5

Keywords:

anxiety, uneasiness, personality, preschooler, personality development, communication.

Abstract

Summary. The article describes the meaning of the concepts “anxiety” and “uneasiness”, and highlights the importance of anxiety in the development of a preschool child’s personality. The essence of the state of anxiety, its characteristics according to the latest scientific research are considered by scientists not only through the prism of psychological, but also pedagogical, medical, sociological and philosophical knowledge. On the one hand, despite numerous studies, the phenomenon of anxiety is multifaceted and has so many properties that it is difficult to find a single explanation for it. On the other hand, some authors claim that this problem is not sufficiently studied and uncertain precisely because of the ambiguity of the very term “anxiety”. The peculiarities of the anxiety manifestations with preschool children have been discussed. Having carried out a theoretical analysis of the problem of anxiety of preschool children in psychological, philosophical and pedagogical sources, we have outlined its importance in the process of personality formation through the prism of scientific research. The study of anxiety in preschool age is focused on the child’s social development situation, the characteristics of family relationships and the interaction of educators, parents and children in the process of various types of activities. It has been found that the peculiarities of communication, the style of communication, the child’s circle of communication with preschool teachers, parents and peers can influence the destructive manifestation of the state of anxiety and fear. It has been proven that maladaptive anxious experiences indicate disharmony in personality development, and overcoming it creates conditions for restoring a more complete course of personality development. It has been established that anxiety, in addition to being maladaptive, can also perform an adaptive function in personality development, as anxiety activates reflection processes. The article outlines the prospects for the further development of research on the problems of anxiety in preschool age.

References

1. Вольнова Л., Дьоміна Г. Чинники виникнення та посилення та посилення проявів тривоги у дітей дошкілного віку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія : Психологічні науки. 2020. Вип. 9(54). С. 32–45.

2. Гевадзяк Н. Адаптація дошкільника. Психолог. 2010. № 11(395). С. 13–15.

3. Карпенко З. Соціальні неврози особистості перехідного періоду суспільства. Психологія і суспільство. 2011. № 1. С. 124–132.

4. Козлюк О. А., Руденко Н. М. Особливості розвитку тривожності дошкільників у системі дитячо-батьківських взаємин. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка. 2017. Вип. 36. С. 131–145.

5. Марінушкіна О. Є. Порадник практичного психолога. Харків : Вид. група «Основа», 2008. 236 с.

6. Міщенко М. П., Хавіна І. В. Психологічні особливості страхів і тривожності у дітей дошкільного віку. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : матер. міжнар. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених «Психолого-педагогічні аспекти формування управлінського потенціалу сучасної молоді: теорія і практика», (21 жовтня 2016 р.). Харків : НТУ«ХПІ», 2017. Вип. 46(50). С. 18–31.

7. Пасічніченко А. В. Особливості тривожності дітей дошкільного віку. Вісник Харківського національного університету. Серія : Психологія. 2012. № 109. С. 93–95.

8. Прищепа Т. І. Психологічне здоров’я дошкільників. Харків : Вид. група «Основа». 2009. 240 с.

9. Томчук С. М., Томчук М. І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі. Вінниця : КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с.

10. Хорни К. Невротическая личность нашего времени. СПб. : Питер, 2002. 224 с.

11. Campbell S. B. Behavior problems in preschool children: Clinical and developmental issues. New York : Guilford Publications, Inc., 2006. 334 р.

Published

2024-12-02

How to Cite

REVT, A., & KARPENKO, O. (2024). PECULIARITIES OF ANXIETY IN PRESCHOOL AGE: THEORETICAL ASPECTS. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (46), 36–41. https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.5