DIGITALIZATION OF FOREIGN LANGUAGE TRAINING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.7

Keywords:

digitalization of education, foreign language training, digitalization of foreign language training, digitalization of foreign language training in higher education technical institutions of Ukraine.

Abstract

Summary. The article represents the interpretation of the notion of "digitalization of foreign language training of students of higher education technical institutions", which is considered as a complicated process of formation by foreign language means with the active involvement of digital resources, the ability of future specialists in technical fields to achieve highly effective mutual understanding and interaction with foreign interlocutors (in Ukraine and abroad), both for personal and professional goals in oral and written forms; the ability to analyse and use various kinds of scientific and technical information, which is presented in English-language sources of the relevant fields, for its further application in professional activities; the ability to use various types of electronic dictionaries (printed and electronic), etc. Effective tools have been singled out, which give an opportunity to intensify the process of digitalization of foreign language training: learning management systems; synchronous and asynchronous tools; digital means of diagnosing the results of educational activities and establishing feedback; virtual reality, etc. It has been emphasized that the optimization of the process of foreign language training of students of higher education technical institutions through the involvement of digital resources will allow comprehensive realization of their cognitive, communicative, digital, motivational, cultural, socio-cultural, creative, constructive and innovative individual potential, which will contribute to the formation of students’ active life position and ensure their successful socialization and professionalization, increase competitiveness in the globalized labour market. The advantages of the implementation of digital resources in the process of foreign language training of students of higher education technical institutions of Ukraine have been characterized.

References

1. Арешонков В. Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді. Вісник НАПН України, 2020. Вип. 2(2). С. 1–6. URL: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-2

2. Биков В., Спірін О., Пінчук О. Сучасні завдання цифрової трансформації освіти. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття», 2020. Вип. 1. С. 27–36. URL: https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36

3. Кохановська О., Слюсаренко Н. Сутність та складові цифрового інтелекту особистості. Педагогічний альманах: збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2020. Вип. 46. С. 40–48.

4. Краус К. М. Імперативи формування цифрової освіти в Україні. Управління соціально-економічними трансформаціями у сучасному місті : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 27 лютого 2018. Київ : КУБГ, 2018. С. 49–51.

5. Програма з англійської мови для професійного спілкування. Колектив авторів : Г. Є. Бакаєва, О. А. Борисенко, І. І. Зуєнко. К.: Ленвіт, 2005. 119 с.

6. Сисоєва С. Педагогічні аспекти цифровізації освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія : Педагогічні науки. 2021. № 4(69). С. 24–32.

7. Собченко Т. М. Особливості навчання студентів-філологів в умовах інформатизації та цифровізації вищої освіти. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies, 2021. Вип. 13. С. 278–290.

8. Сотер М. Відеоконференція як засіб іншомовної підготовки студентів. Гірська Школа Українських Карпат. 2020. Вип. 22. С. 135–138. URL: https://doi:10.15330/msuc.2020.22.135-138

9. Потюк І. Є. Використання цифрових технологій в навчальному середовищі закладів вищої освіти: офлайн та онлайн формати. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологія. Острог : Вид-во НаУОА, 2021. Вип. 11(79). С. 219–221.

10. Slyusarenko N. V., Soter M. V. Modern means of students’ foreign language training of technical higher education institutions of Ukraine. Education in the 21st Century: International scientific-methodological review. Yerevan : YSU Press, 2020. No 1(3). Рр. 138–148.

11. Soter M. Using Zoom in Ukrainian technical higher education institutions. Modern approaches to the introduction of science into practice: the X-th International scientific and practical conference. Abstracts of X International Scientific and Practical Conference (San Francisco, USA; 30–31 March 2020). San Francisco, USA 2020. Pp. 100–101.

Published

2024-12-02

How to Cite

SLYUSARENKO, N., & SOTER, M. (2024). DIGITALIZATION OF FOREIGN LANGUAGE TRAINING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (46), 48–55. https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.7