FOREIGN LANGUAGE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS: EXPLANATORY AND ESSENTIAL CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.9Keywords:
foreign language training, learning, foreign languages, future specialists, concept, communicative, professional.Abstract
Summary. The theoretical article examines the aspects of scientific and pedagogical discourse on the issue of foreign language training of future specialists as a component of university educational activity. Emphasis is placed on the demand factors for modern specialists who are prepared to carry out effective foreign language communicative activities in today’s realities. The debatable plane of the degree of necessity of mastering foreign languages both in a purely professional environment and in general situations of foreign language communication is outlined. The need for clearer and more transparent interpretation of the essence of foreign language training in pedagogical theory is substantiated. Views on the expediency of distinguishing the concepts of «learning» and «training» in mastering foreign languages by students of higher education are highlighted. It has been found that in the traditional sense learning is predominantly characterized by the cognitive and receptive nature of the activity of education seekers, and training reveals the content activity boundaries in view of the specification of the goal of acquiring a sum of knowledge, skills, and abilities in terms of their active use and practical implementation in the professional sphere. It is accented on the intercultural factor, which in modern realities of international interaction in various forms determines the content of foreign language training. The thought about the appropriateness of correlation of foreign language training with university educational activities on mastering foreign languages in the context of further implementation of the acquired cognitive and communicative potential in the mastered profession is argued. Some aspects of the survey of students, future professionals, regarding the essence of foreign language training are analyzed. The need for a more thorough approach of education seekers to understanding foreign language training as a complex educational component, which is a significant factor of professional competence, has been established.
References
1. Безлюдна В. Іншомовна підготовка в сучасній університетській освіті. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. 2018. № 13. С. 5–10.
2. Безлюдна В., Безлюдний Р. Іншомовна підготовка здобувачів вищої освіти в інформаційно-освітньому середовищі університету. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2020. № 1. С. 7–13.
3. Васильєва М. Теоретичні основи деонтологічної підготовки педагога : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Х. : ХДПУ імені Г. С. Сковороди, 2003. 432 с.
4. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. В. Бусел. Київ – Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с.
5. Вовчаста Н. Теоретичні і методичні засади професійної іншомовної підготовки майбутніх фахівців цивільного захисту : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 39 с.
6. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : «Либідь», 1997. 375 с.
7. Зеленін, Г. Теоретичні і методичні засади іншомовної професійної підготовки майбутніх викладачів технічних дисциплін : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Харків : Українська інженерно-педагогічна академія, 2021. 475 с.
8. Корнєва З. Система навчання іноземної мови професійного спрямування у закладах вищої освіти немовного профілю. Іншомовна підготовка працівників правоохоронних органів і сектору безпеки : матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : Нац. акад. прокуратури України, 2019. 292 с. С. 74–76.
9. Крупський Я., Михалевич В. Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій. Вінниця : ВНТУ, 2010. 72 с.
10. Нітенко О. Іншомовна підготовка фахівців права в трицикловій системі вищої освіти: європейський досвід : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ : ІВО НАПН України, 2015. 446 с.
11. Онуфрієнко Г. Галузеві термінології. Сфери їх функціонування у дзеркалі кроснаукових досліджень: комунікативний та лінгводидактичний виміри. У вимірах слова : збірник наукових праць на пошану професора Ірини Кочан. Львів – Дрогобич : Посвіт, 2019. 502 с. С. 181–192.
12. Павелків К. Іншомовна підготовка майбутніх фахівців соціального профілю: чинники та суперечності в реалізації. Молодь і ринок. 2018. № 11(166). С. 79–85.
13. Павелків К. Теоретичні засади іншомовної підготовки фахівців соціальної сфери в європейському освітньому просторі. Педагогічний часопис Волині. 2019. № 2(13). С. 137–144.
14. Сіладі В. Різноманітність підходів до іншомовної підготовки в європейському освітньому середовищі. Молодь і ринок. 2021. № 2(188). С. 145–149.
15. Словник базових понять з курсу «Педагогіка» : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів : вид. 2-ге, доп. і перероб. / уклад. О. Антонова. Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2014. 100 с.
16. Хоменко О. Іншомовна підготовка як невід’ємний складник вищої освіти в умовах глобалізації та інформатизації суспільства. Вища освіта України. 2012. № 2. С. 55–61.
17. Чернєй С. Вступне слово. Іншомовна підготовка працівників ОВС та фахівців із права : матеріали ХІ міжвузівської науково-практичної інтернет-конференції. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2021. 128 с. С.7–8.
18. Чернявський Б. Формування іншомовної компетентності у майбутніх економістів у процесі інтегрованого навчання : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2021. 260 с.
19. Юдіна О., Вязова Р., Компанієць Л. Іншомовна підготовка здобувачів вищої освіти до професійно орієнтованої міжкультурної комунікації. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологія. Острог : Вид-во НаУОА, 2021. Вип. 12(80). С. 173–176.
20. Falk, J. (2022). Utilizing What We Know About How People Learn. Preparing Agriculture and Agriscience Educators for the Classroom, 59–80. DOI: 10.4018/978-1-6684-3420-8.ch004
21. Jackson, N. (Еd.). (1992). Corporate training syndrome. Training For What? Labour Perspectives on Job Training. Our schools/our selves monograph series, 11, 18–28.
22. Jay, S (2021). Learning vs Training: What’s the Difference and Why Do You Need to Know? URL: https://www.aihr.com/blog/learning-vs-training/