MODERN METHODOLOGICAL APPROACHES TO PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE QUALIFIED WORKERS IN PROFESSIONAL (PROFESSIONAL AND TECHNICAL) EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/45.5Keywords:
professional training, methodology, methodological approaches, professional (professional and technical) education, future qualified workers.Abstract
Summary. The article attempts to reveal the problem of methodological substantiation of professional training of future qualified workers in professional (professional and technical) education institutions. Methodological approaches to professional training of future qualified workers are considered. It is established that competence, personal, activity, system, axiological and acmeological approaches are universal, progressive and promising methodological guidelines that provide effective training of future qualified workers for productive professional activity in a high-tech information society. Based on the analysis of the scientific literature, the author identified the advantages of the selected approaches and their main characteristics. In particular, it is established that the competence approach is not only a means of updating the content of education, but also a mechanism to bring it into line with modern requirements; personal – contributes to the formation and improvement of the future qualified workers’ personality, that independently forms their own experience, seeks to actively realize their potential, capable of conscious and informed choice of decisions in various professional situations; activity – provides the organization of the educational process based on the inclusion of students in various activities that are important for the future profession; systemic – considers the training of future qualified workers as an open, independent, unique structured subsystem of professional education, which has its own purpose, objectives, principles, functions, content, forms, tools, technologies and teaching methods; axiological – allows to shift the emphasis on the formation of universal and professional values system of future skilled workers; acmeological – involves the actualization of the creative potential of students, increasing their professional motivation and motivations to succeed in any activity.
References
1. Асташова Н.А. Концептуальные основы педагогической аксиологии. Педагогика. 2002. № 8. С. 8–13.
2. Афанасьев В.Г. Общество: системность, познание и управление. Москва : Политиздат. 1981. 432 с.
3. Безносюк О.О. Сутність та складові професійної компетентності слухачів навчальних закладів системи професійно-технічної освіти. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогіка. 2015. Вип. 5. С. 146–153.
4. Бойко А.М, Дем’яненко Н.М. Методологія, теорія, практика – єдина система. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». 2019. Випуск 2(10). С. 13–17.
5. Бутківська Т.В. Ціннісний вимір соціалізації учнів. Педагогіка і психологія. 1997. № 1(14). С. 130–137.
6. Внукова О.М. Методологічні засади професійної освіти : навчальний посібник для студентів напрямів підготовки 6.010104 Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості), 6.010104 Професійна освіта (Дизайн). Київ : КНУТД, 2015. 198 c.
7. Деркач А.А., Кузьмина Н.В. Акмеология – наука о путях достижения вершин профессионализма. Москва : РАУ. 1993. 23 с.
8. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования. Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34–42.
9. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20–26.
10. Каган М.С. Системный подход и гуманитарное знание. Ленинград : Издательство Ленинградского университета, 1991. 384 с.
11. Качалова Л.П. Возрастная психология с основами возрастной педагогики: Личностная педагогика : учеб. пособие для студ. пед. вузов. Шадринск : ШГПИ, 2001. 149 с.
12. Кокарева А.М. Методологічні засади професійної підготовки інженерів в технічних університетах. Вісник Національного авіаційного університету. Серія Педагогіка, психологія : збірник наукових праць. 2015. № 6. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/view/10202 (дата звернення: 15.07.2021).
13. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О.В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. 112с.
14. Котлярова Ирина Олеговна. Теоретические основы личностно ориентированного повышения профессионально-педагогической квалификации работников образования: дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01: Челябинск, 1999. 341 c.
15. Кузьмина Н.В., Пожарский С.Д., Паутов Л.Е. Акмеология качества профессиональной деятельности специалиста : монография. Санкт-Петербург : Евразийский открытый институт. 2008. 376 с.
16. Наукові підходи до педагогічних досліджень : колективна монографія / за заг. ред. В.І. Лозової. Харків : Вид-во Віровець А.П. «Апостроф», 2012. 348 c.
17. Новиков А.М., Новиков Д.А. Методология. Москва : СИНТЕГ. 2007. 668 с.
18. Огнев’юк В.О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку. Київ : Знання України, 2003. 450 с.
19. Пальчевський С.С. Акмеологія – поклик майбутнього. Акмеологія в Україні: наукове видання. 2010. № 1. С. 7–14.
20. Побірченко Н.С. Компетентнісний підхід у вищій школі : теоретичний аспект. Освіта та педагогічна наука. 2012. № 3. С. 24–31.
21. Пономарьова Н.О. Методологічні засади підготовки майбутнього вчителя інформатики до професійної орієнтації школярів на ІТ-спеціальності. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». Харків, 2018. Вип. 59. С. 32–43.
22. Радкевич В.О. Модернізація професійної освіти і навчання в контексті євроінтеграції: науковий супровід. Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання: збірник матеріалів XI Всеукраїнської науково-практичної конференції до 25-річчя НАПН України (Київ, 29 березня – 13 квітня 2017 р.) / за заг. ред. В.О. Радкевич. Київ : Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, 2017. С. 27–32.
23. Рудик Г.А., Булах Л.О. Современная стратегия и тактика ПТО – отвечает вызовам глобализации. Методология профессионального образования: материалы международной научно-практической конференции, посвященной А.М. Новикову / под науч. ред. Т.Ю. Ломакиной. (Москва, 1 декабря 2016 г.). Москва : ФГБНУ «Институт стратегии развития образования РАО», 2016. С 137–143.
24. Сластенин В.А., Каширин В.П. Психология и педагогика. Москва : Академия, 2001. 480 с.
25. Философский энциклопедический словарь. Москва : Советская Энциклопедия, 1983. 836 с.
26. Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2006. 352 с.
27. Фрицюк В.А. Методологічні підходи до вивчення проблеми професійного саморозвитку майбутнього фахівця. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2017. № 6. С. 160–167.
28. Хуторской А.В. Ключевые компетенции: технология конструирования. Народное образование. 2003. № 5. С. 55–61.
29. Шабанова Ю.О. Системний підхід у вищій школі : підруч. Дніпропетровськ : Національний гірничий університет, 2014. 120 с.
30. Юдин Э.Г. Системный поход и принцип деятельности: методологические проблемы современной науки. Москва : Наука, 1978. 391 с.
31. Ягупов В.В. Ключові компетентності: поняття, сутність, зміст, кваліфікація та вимоги до випускників професійно-технічної освіти. Науковий вісник Ін-ту ПТО НАПН України. 2012. № 4. С. 12–19.
32. Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. Москва : Сентябрь, 1996. 96 с.