MONITORING OF PROBLEMS OF ORGANIZATION AND CONDUCT OF PEDAGOGICAL PRACTICE OF UNIVERSITY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.32Keywords:
pedagogical practice, preparation of the future teacher, monitoring of efficiency of pedagogical practices.Abstract
Summary. The authors present the importance of monitoring the state of pedagogical practice as an integral part of the system of future teacher training, as the study of factors that affect the quality of pedagogical practice provides objective information about the real situation, problems and ways to improve practical training. The authors consider the quality of organization and conduct of student practice as one of the priorities of the university, determine the types of pedagogical practice, characterize the stages of its implementation at Nizhyn Mykola Gogol State University. The authors analyzed the research on the problem of improving pedagogical practice. It is noted that researchers focus on intensifying the interaction between higher and secondary education institutions in the process of organizing and conducting pedagogical practice of students, exercising systematic control over the process and results, its development of integration mechanisms that ensure effective interaction of higher education with employers. The article presents the results of the study of the state of practical training of students, carried out by the Center Accreditation and Licensing of Educational Activities, Monitoring the Educational Quality at Nizhyn Mykola Gogol State University. Monitoring of the effectiveness of pedagogical practices shows us the proper level of their passage by students and provides an opportunity to outline the priority tasks as an important educational stage in the formation of a qualified teacher. The authors note that the main task is to improve the curriculum in terms of practical training and identify of the main positions that need to be changed: the content and forms of introductory practice; number of tasks and volumes and forms of reporting; guidance from university teachers.
References
1. Дудник Н. Роль педагогічної практики у формуванні професійних компетентностей майбутнього вчителя. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2017. № 16. С. 129–135.
2. Іванова Ю.М. Шляхи удосконалення педагогічної практики в науковій літературі. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Сер. : Педагогічні науки. 2014. Вип. 24. С. 34–41. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2014_24_8.
3. Кара С.І. Удосконалення процесу організації педагогічної практики – пріоритетна умова формування професійної компетентності майбутніх учителів основ здоров’я. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2013. № 11. С. 28–31. doi:10.6084/m9.figshare.815870.
4. Лугівська О.П. Напрями модернізації процесу організації виробничої практики студентів. Якість вищої освіти: вдосконалення змісту та організації практичної підготовки студентів : матеріали XL Міжнародної науково-методичної конференції 25-26 лютого 2015 року. Полтава : ПУЕТ, 2015. 398 с.
5. Методичні рекомендації з організації педагогічної практики для студентів ІV курсу / Є.І. Коваленко, Л.О. Дубровська, О.С. Філоненко, О.В. Самойленко, Н.О. Падун. Ніжин : Видавництво НДУ імені Миколи Гоголя, 2018. 74 с.
6. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти» від 16.07.2018 р. № 776/ URL : http://oipopp.ed-sp.net/public/attached_files/5b7bb2dcc424a809787929.pdf.
7. Організація педагогічної практики студентів Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя : інструктивно-методичні матеріали / укл. : Є.І. Коваленко, О.С. Філоненко, Н.М. Стрельнікова, Н.О. Падун, Н.І. Бєлкіна. Ніжин: Видавництво НДУ імені Миколи Гоголя, 2010. 39 с.
8. Проскунін В., Бабенко О. Деякі аспекти змісту й організації педагогічної практики студентів в умовах неперервної педагогічної освіти. Рідна школа. 2014. №3 (березень). С. 24–28.
9. Філоненко О.С. Виховна практика студентів у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку – організація та проведення: методичні рекомендації. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2020. 52 с.
10. Чоні І.В., Скобельська Н.В. Удосконалення змісту та організації виробничої практики. Якість вищої освіти: вдосконалення змісту та організації практичної підготовки студентів : матеріали XL Міжнародної науково-методичної конференції 25-26 лютого 2015 року. Полтава : ПУЕТ, 2015. 398 с.