MILITARY-PATRIOTIC EDUCATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN AN EXTRACURRICULAR ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.12

Keywords:

military and patriotic education, national education, high school students, extracurricular environment, Ukraine.

Abstract

Summary. The article analyzes the educational potential and methods of military-patriotic education of high school students in an extracurricular environment using the example of the activities of the Ukrainian national children's and youth scout organization «Plast» (hereinafter – «Plast»). It has been substantiated that the education system in «Plast» is based on the principles of Christian ethics and national interests of Ukraine, which corresponds to the task of military-patriotic education of high school students capable of morally, physically, psychologically and practically defending the Motherland. It was found that due to the forming of the moral consciousness of youth by means of Christian ethics, «Plast» contributes to the fact that young people are motivated to defend Ukraine, since the protection of the native land is not only a civil, but also a moral duty of a human. It has been proven that thematic meetings, holidays and other forms of educational work with children and young people in «Plast» involve the study of the history of Ukraine, the celebration of significant historical events (Unity Day, Independence Day, the anniversary of the Battle of Kruty, etc.), as well as the commemoration of of outstanding figures of the Ukrainian past, which ensures the forming of a person's historical outlook, national consciousness, respect for the history of the native nation, motivation to continue the heroic traditions of the Ukrainian nation and prepare for the defense of the Motherland. It has been substantiated that it is effective from a pedagogical point of view to educate students based on the examples of the lives and activities of a number of scauts who defended Ukraine during the ongoing russian-Ukrainian war and became the Heroes of Ukraine of the 21st century. It has been concluded that the unity of moral-spiritual, national-patriotic and physical directions of education of school youth in the extracurricular environment of the Ukrainian national children's and youth scout organization «Plast» meets the tasks of military-patriotic education of high school students in Ukraine in modern conditions.

References

1. Бех, І. Д., Канішевська, Л. В., Малиношевський, Р. В. Стратегія військово-патріотичного виховання дітей та молоді в системі освіти України: реалії та орієнтовні позиції. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Вип. 5 (2). С. 1–7. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5202

2. Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту / І. Огієнко, пер. Київ : Українське Біблійне товариство, 2011. 1375 с.

3. Ващенко, Г. Виховний ідеал. Полтава : Ред. газ. «Полтавський вісник», 1994. 191 с.

4. Військово-патріотичне виховання учнів в умовах ідейно-світоглядної конфронтації: навчально-методичний посібник / Остапенко О.І. (ред.), Тимчик М.В., Зубалій М.Д., Журба К.О., Бінецький Д.О., Касіч Н.П., Кузора І.В. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2022. 165 с. URL: https://nenc.gov.ua/education/wp-content/uploads/2023/10/Остапенко_О.I._Навч.-метод._пос._2022.pdf

5. Гурняк Віктор Петрович. Український меморіал. URL: https://ukraine-memorial.org/ua/biography/gurnyak-viktor-petrovich/

6. Коляда, А. Воював майже у всіх гарячих точках: на Херсонщині загинув 22-річний захисник із Тернополя Богдан Сенюк. Наш день. 2023, 15 серпня. URL: https://nday.te.ua/voiuvav-mayzhe-u-vsikh-hariachykhtochkakh-na-khersonshchyni-zahynuv-22-richnyy-zakhysnyk-iz-ternopolia-bohdan-seniuk/

7. На війні загинув випускник Гуманітарного факультету Артемій Димид. Гуманітарний факультет УКУ. 2022, 19 червня. URL: https://humaniora.ucu.edu.ua/news/na-vijni-zagynuv-vypusknyk-gumanitarnogofakultetu-artemij-dymyd/

8. Остапенко, О., Тимчик, М. Військово-патріотичне виховання старшокласників в умовах ідейно-світоглядної конфронтації. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2021. № 25. Кн.2. С. 62–73. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2021-25-2-62-73

9. Терлюк, І. Загиблого бійця з Тернопільщини хвилиною мовчання вшанували у Сенаті штату Міссурі. Суспільне. Тернопіль. 2024, 10 квітня. URL: https://suspilne.media/ternopil/723485-zagiblogo-bijca-zternopilsini-hvilinou-movcanna-vsanuvali-u-senati-statu-missuri/

10. Яців, Д. «Пласту» – 112 років: скаути з Івано-Франківщини, які боролися та загинули за Україну. Суспільне. Івано-Франківськ. 2024, 12 квітня. URL: https://suspilne.media/ivano-frankivsk/689548-plastu-112-rokivskauti-z-ivano-frankivsini-aki-borolisa-ta-zaginuli-za-ukrainu/

Published

2024-11-27

How to Cite

KHRYSTENKO, O. (2024). MILITARY-PATRIOTIC EDUCATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN AN EXTRACURRICULAR ENVIRONMENT. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (50), 90–96. https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.12