CONCERNING THE NATIONAL-PATRIOTIC UPBRINGING OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN IN THE CONDITIONS OF WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.14

Keywords:

national-patriotic education, New Ukrainian school, younger schoolchildren, education, educational process, war.

Abstract

Summary. The article attempts to reveal modern views on the issue of national-patriotic education of students, first of all, primary education, as well as the search for more effective forms and methods of implementing national-patriotic education in the context of the modern Russian-Ukrainian war, which made significant adjustments to the educational process as a whole and national and patriotic education, in particular. It was determined that the tragic-heroic events of recent Ukrainian history rapidly changed the situation in the area of national-patriotic education. It was emphasized that education within the framework of the educational process should be systematic, complex, effective, and not formal in nature, work in advance, take into account the age characteristics and individual characteristics of children, be based on the modern realities of the life of Ukrainian society, correlate with civic, moral and other types education. It is shown that, from the point of view of pedagogical conditions of national-patriotic education of younger schoolchildren, an important component, like any educational process, is the goal. It was found that in the concept of «national education» the concept of «nation» was the creative basis, the difference between the concepts of «national» and «patriotic» is shown. Attention is focused on the forms and methods that can be used in working with children of primary school age. It has been studied that the involvement of parents, members of the public, volunteers in the planning, organization and execution of educational projects, other activities, the teacher's appeal to folk pedagogy, customs, rituals, art, literature, etc., using the wide possibilities of information and digital technologies, will contribute to the improvement of educational work. The author emphasizes that the national-patriotic education of students of primary education will be effective if it is carried out systematically, but gradually, purposefully, thoughtfully, but voluntarily, not intrusively. According to the author, the question of the role of the teacher's personality in the education of children of primary school age, the formation of the teacher's national identity requires a separate study. It is noted that for elementary school children, the authority of the teacher is undeniable, greater than the authority of the parents. Therefore, a primary school teacher must, through his own actions, his behavior, his whole lifestyle, and not only during the educational process, cultivate love for his native land, native language, culture, history, Ukraine, a sense of pride and respect.

References

1. Безлюдна Н. Особливості національно-патріотичного виховання молодших школярів в умовах воєнного стану. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2022. Вип. 2 (8). С. 76–83.

2. Галушко К. Ю. Нація. Енциклопедія історії України: Т. 7. Київ : Наукова думка, 2010. 728 с. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Natsiia (дата звернення: 13.01.2024).

3. Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#n12 (дата звернення: 13.03.2024).

4. Ігнатенко П. Виховання громадянина: психолого-педагогічний і народознавчий аспекти: навч.-метод. посіб. Київ : Інститут змісту і методів навчання, 1997. 252 с.

5. Лучанінова О. П. Патріотизм в умовах воєнного стану: духовне становлення студентства. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2022. № 2 (104). С. 64–74.

6. Мельникова О. В. Проблеми патріотичного виховання сучасної молоді. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2012. № 2 (49). С. 85–89.

7. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 №641» 2022. № 527. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS37143?an=2 (дата звернення: 28.05.2023).

8. Основи розвитку сфери національно-патріотичного виховання: методичний посібник для фахівців у сфері НПВ / О. В. Сіра, В. О. Волков, О. В. Ярошенко. Житомир, Держ. ін-т сімейн. та молод. політики. 2021. 100 с.

9. Педагогічний словник / під ред. М. Ярмаченка. Київ : Педагогічна думка, 2001. 514 с.

10. Стьопіна О. Г. Виховання патріотизму у студентської молоді засобами мистецтв : автореф. дис. ... кандидат пед. наук : 13.00.07. Луганськ, 2007. 20 с.

11. Русова Софія. Вибрані педагогічні твори: У2 кн. Кн. 1 / За ред. Є. І. Коваленко, І. М. Пінчук. Київ : Либідь, 1997. 272 с.

Published

2024-11-28

How to Cite

SHVYDUN, L. (2024). CONCERNING THE NATIONAL-PATRIOTIC UPBRINGING OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN IN THE CONDITIONS OF WAR. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (50), 104–110. https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.14