ПЕДАГОГ-ДОСЛІДНИК: ОКРЕСЛЕННЯ ДЕФІНІЦІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119575

Ключові слова:

педагог-дослідник, наукові підходи, рівні дослідницької діяльності, характерні риси педагога-дослідника, професійно- творчий розвиток.

Анотація

Анотація. У статті проаналізовано вживання дефініції «педагог- дослідник» і складність її однозначного тлумачення. Розглянуто проблему одночасного поєднання педагогічної та дослідницької діяльності у шкільному середовищі. Акцентована увага на наукових підходах, на які має опиратися педагог вищої школи у своїй професійній діяльності для досягнення позитивних результатів. На основі аналізу наукових джерел описано рівні втілення педагогом дослідницьких проектів. Проведений діагностувальний етап експериментальної роботи серед представників українських науково-педагогічних шкіл дав змогу виокремити професійні, дослідницькі й особистісні групи характеристик педагога-дослідника. Усі категорії досліджуваних зійшлися на думці, що основними характерними рисами педагога-дослідника є креативність, професіоналізм і готовність до самовдосконалення, що і допомогло авторові сформулювати визначення категорії «педагог-дослідник» та зʼясувати ефективні показники його професійної діяльності.

Посилання

Борисов, В.В. (1997). Формування готовності вчителя до дослідницької педагогічної діяльності в умовах поетапної підготовки студентів педагогічного вузу. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 22 с.

Городиська, В. (2015). Інновації в освітній діяльності вищої школи. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 31, 107–118.

Загвязинский, В.И. (1980). Учитель как исследователь. Москва: Знание, 96 с.

Кловак, Г.Т. (2003). Підготовка майбутнього вчителя-дослідника як педагогічна проблема сучасної школи. Взято з http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/5/visnuk_2.pdf.

Кузьмина, Н.В., & Кухарев, Н.В. (1976). Психологическая структура деятельности учителя. Гомель: Гомельский государственный университет, 57 с.

Кучерявий, О. (2011). Концепція підготовки педагога-дослідника в класичному університеті. Рідна школа, 4–5, 19–26.

Педагог – це дослідник, лідер, креативна особистість. (2013). Взято з http:// shepetivka.com.ua/blogs/pedahoh-tse-doslidnyk-lider-kreatyvna-osobystist.html.

Педагог-дослідник як субʼєкт інноваційної школи. (2005). Взято з http://ru.osvita.ua/school/method/1419/.

Ануфрієва, О.Л., Гузій, Н.В., Регейло, І.Ю. та ін. (2014). Підготовка науково-педагогічних працівників, аспірантів та здобувачів: модернізація процесу навчання в системі післядипломної освіти: навчальні плани і програми дисциплін. Київ, 195 с.

Творча особистість педагога. (2017). Взято з http://www.kyiv-oblosvita.gov.ua/7792-tvorcha-osobistist-pedagoga.

Girardet, C. (2017). Why do some teachers change and others donʼt? A review of studies about factors influencing in-service and pre-service teachers’ change in classroom management. Review of Education. doi: 10.1002/rev3.3104.

Lassila, E. (2017). Storied emotional distances in the relationships between beginning teachers and school principals. British Educational Research Journal, 43, 486–504. doi:10.1002/ berj.3280.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-23

Як цитувати

БІРУК, Н. (2025). ПЕДАГОГ-ДОСЛІДНИК: ОКРЕСЛЕННЯ ДЕФІНІЦІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (38), 38–48. https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119575