TEACHER-RESEARCHER: DESCRIPTION OF THE DEFINITION AND FEATURES OF ACTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119575

Keywords:

teacher-researcher, scientific approaches, levels of research activity, characteristic features of the teacher-researcher, professional and creative development.

Abstract

Abstract. The article considers the complexity of interpretation for the «teacher-researcher» concept, which describes a professional that has become a key figure in the process of reforming the Ukrainian educational system. The emphasis is put on the scientific approach, which forms the basis the teacher should rely on in his/her professional activities to achieve positive results. The author analyzes the activity of a school teacher from the point of view of the prioritized pedagogical or research activity platform. On the basis of analysis of scientific sources, the levels of implementation of research projects by the teacher (empirical-intuitive, research-logical and scientificintuitive) are described. On the basis of the analysis of the results of the diagnostic phase of experimental work, conducted among representatives of Ukrainian scientific and pedagogical schools (graduate students of pedagogical specialties, PhDs and doctors of pedagogical sciences on the one hand and teachers of schools, colleges, university teachers of same levels of accreditation on the other) the professional, research and personal groups of the characteristics of the teacher-researcher are distinguished and briefly analyzed. All categories of participants agree that the main characteristics of the teacher-researcher are: creativity, professionalism and readiness for self-improvement. Conducted research makes it possible to conclude, that the teacherresearcher is a spiritually-mature, creative, competent specialist capable of self-education and self-development, which carries out simultaneous pedagogical and research activities, while pedagogical side serves as a platform for research and experiment. The indicator of effective professional and research activity is the professional development of the teacher-researcher, and one of its highest manifestations is the launch of a scientific school, substantiation of teaching methods, preparation of textbooks, manuals of a new generation, development of technologies of high quality education.

References

Борисов, В.В. (1997). Формування готовності вчителя до дослідницької педагогічної діяльності в умовах поетапної підготовки студентів педагогічного вузу. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 22 с.

Городиська, В. (2015). Інновації в освітній діяльності вищої школи. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 31, 107–118.

Загвязинский, В.И. (1980). Учитель как исследователь. Москва: Знание, 96 с.

Кловак, Г.Т. (2003). Підготовка майбутнього вчителя-дослідника як педагогічна проблема сучасної школи. Взято з http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/5/visnuk_2.pdf.

Кузьмина, Н.В., & Кухарев, Н.В. (1976). Психологическая структура деятельности учителя. Гомель: Гомельский государственный университет, 57 с.

Кучерявий, О. (2011). Концепція підготовки педагога-дослідника в класичному університеті. Рідна школа, 4–5, 19–26.

Педагог – це дослідник, лідер, креативна особистість. (2013). Взято з http:// shepetivka.com.ua/blogs/pedahoh-tse-doslidnyk-lider-kreatyvna-osobystist.html.

Педагог-дослідник як субʼєкт інноваційної школи. (2005). Взято з http://ru.osvita.ua/school/method/1419/.

Ануфрієва, О.Л., Гузій, Н.В., Регейло, І.Ю. та ін. (2014). Підготовка науково-педагогічних працівників, аспірантів та здобувачів: модернізація процесу навчання в системі післядипломної освіти: навчальні плани і програми дисциплін. Київ, 195 с.

Творча особистість педагога. (2017). Взято з http://www.kyiv-oblosvita.gov.ua/7792-tvorcha-osobistist-pedagoga.

Girardet, C. (2017). Why do some teachers change and others donʼt? A review of studies about factors influencing in-service and pre-service teachers’ change in classroom management. Review of Education. doi: 10.1002/rev3.3104.

Lassila, E. (2017). Storied emotional distances in the relationships between beginning teachers and school principals. British Educational Research Journal, 43, 486–504. doi:10.1002/ berj.3280.

Published

2025-04-23

How to Cite

BIRUK, N. (2025). TEACHER-RESEARCHER: DESCRIPTION OF THE DEFINITION AND FEATURES OF ACTIVITY. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (38), 38–48. https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119575