SPECIFIC CHARACTER OF INTERDISCIPLINARY INTERACTION IN THE INTERPRETATION OF THE PERSONALITY’S AGENCY AS A PEDAGOGICAL REALITY
DOI:
https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119516Keywords:
agency of the personality, interdisciplinarity, interdisciplinary interaction, poly-scientific approach, integrity of scientific knowledge, systemic approach, pedagogical reality.Abstract
Abstract. The study justifies the importance of interaction between different branches of knowledge in explaining the phenomena that need to be rethought at the postclassical stage. It is established that the interdisciplinary approach in the plane of the scientific analysis of pedagogical reality expands the boundaries of perception of the essence of the studentʼs agency, assimilating new discourses. It emphasizes the multiplicity of interpretations of the agencyʼs manifestations, which makes it possible to understand it in inter-, inter- and interdisciplinary approaches. The studentʼs agency is emphasized as a pedagogical reality requiring disclosure of its essence, taking into account a new level of understanding of the personality and its role in different spheres of life, in particular, reorientation of scientific research in the direction of studying opportunities for pupils to realize their authorship of their own lives. With this in mind, we analyzed the contribution of historians, culturologists, philosophers, psychologists and sociologists to the agent of the personality essence. A comprehensive understanding of the agency in this context is provided by an interdisciplinary approach in which pedagogical science finds its scientific field, solving its urgent tasks. It is established that the anthropological aspect of the civilization of the 21st century posed the question of the content of education and upbringing, as well as those forms of work that provide the pupils’ conscious personal attitude to everything that accompanies their ascent to the feeling and the formation of an adequate vital position. It is pointed out that the phenomenon of the agency, as an empirical pedagogical reality, characterizes an important ability of the student to be an active participant in pedagogical cooperation, revealing his own initiative and creative character on the basis of autonomous conscious activity.
References
Аршинов, В.И., & Лепский, В.Е. (2010). Субъектность в контексте этапов развития науки (от классической к постнеклассической науке). Проблема сборки субъектов в постнеклассической науке (c. 52–58).
Дічек, Н.П. (2014). Методологічні аспекти модернізації вітчизняних історико-педагогічних досліджень. Педагогіка і психологія, 2, 67–75.
Карпенко, З.С. (2006). Картографія інтегральної субʼєктності: пост-постмодерністський проект. Людина. Субʼєкт. Вчинок: філософсько-психологічні студії (c. 157–177).
Квас, О. (2016). Проблема формування образу дитинства в соціально-гуманітарних дослідженнях. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 2/34, 91–100.
Коджаспирова, Г.М., & Коджаспиров, А.Ю. (2005). Словарь по педагогике. Москва: ИКЦ «МарТ», 448 с.
Копнин, П.В. (1968). Логические основы науки. Киев: Наукова думка, 284 с.
Нагорна, Л.П. (2014). Історична культура: концепт, інформаційний ресурс, рефлексивний потенціал. Київ: ІПіННД, 382 с.
Онищенко, В.Д. (2014). Фундаментальні педагогічні теорії. Львів: Норма, 356 с.
Пелипенко, А.А. (2013). Двойная субъектность истории. Взято з http://apelipenko.ru.
Скотна, Н.В. (2005). Особа в розколотій цивілізації: освіта, світогляд, дії. Львів: Українські технології, 384 с.
Снопкова, Е.И. (2015). Актуальность междисциплинарного подхода в педагогических исследованиях: научное обоснование. Интеграция образования, 19 (1), 111–117.
Федорова, О.В. (2014). А и Б сидели на трубе, или междисциплинарность когнитивных исследований. Логос, 1, 19–34.
Frodeman, R., Klein, Т.J., & Mitcham, C. (Eds.). (2010). The Oxford handbook of interdisciplinarity. Oxford: Oxford University Press, 2010. 600 p.
Gurycka, A. (Ed.). (1989). Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, 215 s.
Könings, K., Bovill, C., & Woolner, P. (2017). Towards an interdisciplinary model of practice for participatory building design in education. European Journal of Education, 52, 306–317. doi: 10.1111/ejed.12230.