TRAINING FUTURE PRESCHOOL TEACHERS FOR THE DEVELOPMENT OF CHILDREN’S SOCIAL APTITUDE: HIGHER EDUCATION PEDAGOGY PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119762

Keywords:

training, gifted children, social aptitudes, professionalpedagogical activity.

Abstract

Abstract. Education is faced with an insufficient level of teachers’ preparedness for work with gifted children which results in overlooking sensitive periods for the development of talents and creative skills formation. So, the topical issue of professional pedagogy is introducing university based special training of psychological and pedagogical specialists ready to work with gifted children. The future teacher of gifted children should possess appropriate competencies, which will ensure the timely identification of inclinations and, therefore, creation of favorable conditions for the development of gifted children’s potential. Particular attention should be paid to socially apt individuals, who are not often recognized as potentially gifted. University educational process should incorporate future preschool teacher training for the development of childrenʼs social aptitudes in the cultural and educational spheres. This can be achieved by means of synergetic integration of the general cultural, general pedagogical and specialized vocational and pedagogical training for providing instruction to socially apt children as well as professional-axiological and socio-cultural development. We consider the training of future preschool teachers for the development of children’s social aptitudes in the cultural and educational spheres to be a deliberate process, driven by the specifics of this type of aptitudes, which involves mastering humanistic professional values, a system of integrated philosophical, psychological and pedagogical knowledge about social aptitudes and their manifestations, a complex of skills, professional and socially predetermined qualities that form the relevant competencies. The system of work with students, which presupposes the development of children, is elaborated in several dimensions: conative, gnoseological, praxeological, acmeological, reflexive.

References

Бойченко, М. (2016). Особливості ідентифікації обдарованих школярів у загальноосвітніх навчальних закладах: американський досвід. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 4/36, 14–19.

Бондар, В.І. (2012). Теоретико-методологічні та технологічні основи модернізації системи підготовки вчителя. Педагогічна і психологічна науки в Україні: Загальна педагогіка і філософія освіти, 1, 291–302.

Великий тлумачний словник сучасної української мови. (2001). Київ, Ірпінь: Перун, 1140 с.

Голюк, О.А. (2015). Обґрунтування компонентів творчого потенціалу майбутнього педагога ДНЗ та школи І ступеня. Сучасні технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів: матеріали Всеукр. інтернет-конференції, 28 жовтня 2015 р. (с. 38–42).

Демченко, В.В. (2004). Концепція підготовки педагогічних кадрів до роботи з обдарованими школярами в умовах інституту післядипломної педагогічної освіти. Рівне: РОІППО, 10 с.

Демченко, О.П. (2015). Експлікація феномену соціальної обдарованості в контексті психолого-педагогічних досліджень. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 31, 134–145.

Дронова, О.О. (2000). Зміст та особливості професійної підготовки фахівця галузі дошкільної освіти до роботи з обдарованими дітьми. Проблеми сучасної педагогічної освіти: педагогіка і психологія, 2 (1), 158–163.

Золотарьова, О.В. (2017). Педагогічна підтримка обдарованих дітей в загальноосвітніх школах Ізраїлю. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 21 с.

Кіт, Г.Г. (2014). Вихователь дитячого навчального закладу як дослідник. Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти в контексті європейських освітніх стратегій, 3, 159–165.

Корецька, Л.В. (2008). Підготовка вчителів до роботи з обдарованими учнями. Кіровоград: Вид-во Кіровоградського обл. інст. післядипл. пед. освіти ім. В. Сухомлинського, 137 с.

Нестеренко, В.В. (2012). Теоретико-методологічні засади підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти в системі заочного навчання. Одеса: Лерадрук, 399 с.

Загарницька, І.І. (Ред.). (2009). Підготовка вихователя до розвитку особистості дитини в дошкільному віці. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 310 с.

Ничкало, Н.Г. (Ред.). (2000). Професійна освіта. Київ: Вища школа, 149 с.

Руденко, Л.С. (2014). Особливості підготовки майбутніх магістрів дошкільної освіти до розвитку дитячої обдарованості. Проблеми діагностики та проектування розвитку обдарованості дошкільників: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 15–16 травня 2014 р. (с. 197–201). Київ: Інститут обдарованої дитини.

Ушатикова, И.И. (2006). Подготовка будущих учителей к работе с одаренными школьниками. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Казань, 22 с.

Федоров, М.П. (2000). Педагогічні умови підготовки студентів до роботи з обдарованими дітьми. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луганськ, 21 с.

Kitano, M. (2008). Preschool-Age Gifted Children. Encyclopedia of Special Education, 120, 1619–1621. doi: 10.1002/9780470373699.speced1653.

Squires, J., Pribble, L., Chen, C., & Pomés, M. (2012). Early Childhood Education: Improving Outcomes for Young Children and Families. Handbook of Psychology, Second Edition, 7. doi: 10.1002/9781118133880.hop207011.

Published

2025-04-23

How to Cite

DEMCHENKO, O. (2025). TRAINING FUTURE PRESCHOOL TEACHERS FOR THE DEVELOPMENT OF CHILDREN’S SOCIAL APTITUDE: HIGHER EDUCATION PEDAGOGY PERSPECTIVE. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (38), 116–130. https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119762