FORMING VALUE ORIENTATIONS OF GIFTED ADOLESCENT SCHOOLCHILDREN IN THE PROCESS OF STUDYING SOCIAL SCIENCE DISCIPLINES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.120915

Keywords:

value orientation, gifted student, teenager, study, social science disciplines.

Abstract

Abstract. The article deals with certain issues of the formation of value orientations of gifted adolescent pupils in the process of studying social science disciplines. It is indicated that fundamental changes in society necessitate updating its basic value priorities. As a result, the relevance of the formation of value orientations in the younger generation is significantly increasing. Particularly acute this problem arises in adolescence, because in the «crisis of the transition period» of the individual that is a period of an active development of self-awareness when new needs and value orientations are formed. It is determined that school teachers should pay special attention to the formation of value orientations in gifted adolescents, who, if properly educated, can join the country’s creative elite. The students’ talent manifests itself in the presence of some of their desires, abilities and inclinations, which allow them to carry out a certain type of activity successfully and achieve high results in it. At the same time, the development of a gifted student is primarily due to the purposeful pedagogical influence. Content of the social science subjects has a significant potential in the formation of value orientations for adolescent students. They are in their purpose associated with certain cultural and historical heritage of mankind, social norms and attitudes. Therefore, when teaching these disciplines, it is necessary to create purposefully favorable conditions for the formation of value orientations in gifted students. This implies, first of all, the valuable enrichment of the content of these disciplines. In addition, in the educational process, it is expedient to use various active and interactive methods of organizing educational activities of schoolchildren: brainstorming, discussions, creation of a «decision tree», problem solving tasks, role-plays, trainings, staging, etc.

References

Гормин, А.С. (2004). Обучение и воспитание одаренных подростков в парадигме барьерной педагогики. (Дисс. д-ра пед. наук). Великий Новгород, 428 с.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів від 23 листопада 2011 р. № 1392). Взято з http://mon.gov.ua/content/Освіта/post-derzh-stan.pdf.

Михайличенко, О.В. (2011). Класифікація наук та визначення поняття суспільно-політичних дисциплін. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін, 1, 4–14.

Мохнюк, Р.С. (2010). Формування громадянської культури студентів у процесі навчання суспільствознавчих дисциплін. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 20 с.

Новолодская, Т.А., & Садовников, В.Н. (2008). Философские проблемы социально-гуманитарного знания. СПб.: СПбГУ ИТМО, 309 с.

Пометун, О. (2005). Формування громадянської компетентності учнівської молоді. Відкриття Європейського року громадянської освіти в Україні: матеріали наук.-практ. конф. (с. 71–74). Харків: ХОНІМБО.

Терлецька, Л. (2014). Вибір активних методів навчання в організації навчально-пізнавальної діяльності підлітків. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», 29 (1), 193–201.

Ткачова, Н.О. (2006). Аксіологічні засади педагогічного процесу в сучасних загальноосвітніх навчальних закладах. (Дис. д-ра пед. наук). Луганськ, 509 с.

Фостик, Н.М. (2005). Психологические проблемы одаренных подростков в процессе школьного обучения. (Автореф. дисс. канд. психол. наук). Москва, 24 с.

Шевчишена, О.В. (2016). Вплив особистісних якостей і властивостей на становлення та розвиток обдарованості в підлітковому віці. Молодий вчений, 7 (34), 389–394.

Fletcher, K., & Speirs Neumeister, K. (2012). Research on perfectionism and achievement motivation: implications for gifted students. Psychology in the Schools, 49, 668–677. doi: 10.1002/pits.21623.

Passow, A.H. (1984). Education of the Gifted. Prospects, 14, 2, 177–187.

Reis, S., & Renzulli, J. (2004). Current research on the social and emotional development of gifted and talented students: Good news and future possibilities.

Psychology in the Schools, 41, 119–130. doi: 10.1002/pits.10144.

Published

2025-04-24

How to Cite

TKACHOV, A. (2025). FORMING VALUE ORIENTATIONS OF GIFTED ADOLESCENT SCHOOLCHILDREN IN THE PROCESS OF STUDYING SOCIAL SCIENCE DISCIPLINES. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (38), 319–327. https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.120915