UKRAINIAN TOY AS MEANS OF REFLECTION OF FOLK KNOWLEDGE ABOUT CHILD AT THE BEGINNING OF THE 20th CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.121435Keywords:
child, childhood, folk toy, folk knowledge about child.Abstract
Abstract. The article focuses attention on a folk toy as a component element of childhood; its features and classification signs, that integrate folk knowledge, examines information and presentations of Ukrainians about children, understanding of features of their education and development, demonstrates the importance of taking into account of age-old, psychical, sexual, individual differences. The analysis of the Ukrainian toy art gives an opportunity to trace the clear reflection of knowledge about a child in the world view of our people. Separate types of toys that were inherent to childhood at the beginning of the 20th century, represent co-operation of philosophical, psychological, medical (hygienical), pedagogical folk ideas about a child. Understanding importance of such a stage in life as childhood, the Ukrainians gave the proper place to playing with toys at that period. From birth of children a toy became the obligatory companion of their lives. A toy as the means of game caused interest and fascination, stimulated initiative, ingenuity, assisted in forming organizational capabilities, proof of character and volitional internals, tempered health. It is attractive, esthetically expressive, strong, lasting, safe, made from natural (ecologically clean) materials, did not cause harm to the health, polyfunctional, in fact assisted to creative, cognitive, psychical and spiritual development of children. The simple, real toy did not violate perception of the child, kept indoors outside his/her possibilities and competenses, but answered age-old, hygienical, pedagogical, artistic requirements and individual needs. It is well proven that depending on the level of development of a kid, toys and facilities of influence were changed, maintenance of educator activity broadened and embraced: caring about a health (physical education), transmission of knowledge (mental education), labour abilities and skills, training to organization of domestic way of life, providing of professional awareness in certain industry of production (labour education), preparation to domestic life, maternities, paternities (domestic education), forming of the spiritual world, moral consciousness (moral education), aesthetic attitude toward reality, emotional feeling (aesthetic education).
References
Березюк, О.С. (2013). Чинники етнопедагогіки. Житомир: Вид-во ЖДУ імені І. Франка, 205 с.
Герус, Л. (2004). Українська народна іграшка. Львів: Інститут народознавства НАН України, 264 с.
Грушевський, М. (Ред.). (1906). Грушевський Марко. Дитина в звичаях і віруваннях українського народу. Матеріали з полудневої Київщини. Матеріали до українсько-руської етнології (Т. 8, 220 с.; Т. 9, 144 с.).
Грушевський, М. (2006). Дитина у звичаях і віруваннях українського народу. Київ: Либідь, 256 с.
Заглада, Н. (1929). Побут селянської дитини. Матеріали до монографії с. Старосілля. Матеріали до етнології (Т. 1, с. 1–180). Київ.
Найден, О. (1999). Українська народна іграшка. Історія. Семантика. Образна своєрідність. Функціональні особливості. Київ: АртЕк, 256 с.
Пошивайло, М. (2013). Гончарний код в дитячому фольклорі українців (колискові й забавлянки). Літературознавчі студії, 40 (2), 166–174.
Сорочук, Л. (2010). Народна іграшка як вияв традицій народного виховання в українській родині. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Культурологія, 5, 645–650.
Старков, В. (2008). До історіографії традиційної ігрової культури населення України. Науковi записки. Збiрник праць молодих вчених та аспiрантiв (Т. 16, c. 131–149). Київ.
Стельмахович, М.Г. (1997). Українська народна педагогіка. Київ: ІЗМН, 232 с.
Струманський, В. (1996). Педагогіка народно-побутового життя української людності. Рідна школа, 9, 31–50.
Шушкевич, А. (2014). Народна лялька. Технологія виготовлення. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 200 с.
Lam, V., & Leman, P. (2003). The Influence of Gender and Ethnicity on Childrenʼs Inferences About Toy Choice. Social Development, 12, 269–287. doi: 10.1111/1467-9507.00233.
Martin, C., Eisenbud, L., & Rose, H. (1995), Childrenʼs Gender-Based Reasoning about Toys. Child Development, 66, 1453–1471. doi: 10.1111/j.1467-8624.1995.tb00945.x.