COMPETENCE APPROACH AS A BASIS OF SOCIO-COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A PERSONALITY IN THE EARLY CHILDHOOD

Authors

Keywords:

competence approach, competence, social and communi-cative competence, preschooler.

Abstract

The article deals with the competence approach as guidelines for the development of social and communicative competence of personality in early childhood, which involves controlling the process of socialization of the child, teacher’s regulation of social and cultural environment influence in order to achieve the goals of education and self-development based on the idea of the subject self-development as the subject’s own socialization and life being.

References

1. Андреев А.Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа / А.Л. Андреев // Педагогика. – 2005. – № 4. – С. 192 – 7.

2. Базовий компонент дошкільної освіти України [Електронний ресурс] : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 / Веб сайт Верховної Ради України. – 2012. – Режим доступу : http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/v_5-2736-12

3. Лавриченко Н.М. Педагогіка соціалізації: європейські абриси / Н.М. Лавриченко. – К. : Віра Інсайт, 2000. – 444 с.

Published

2025-05-05

How to Cite

Rogalska-Yablonska, I. (2025). COMPETENCE APPROACH AS A BASIS OF SOCIO-COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A PERSONALITY IN THE EARLY CHILDHOOD. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (34), 204–211. Retrieved from https://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/pedagogy/article/view/385