MODERN APPROACHES TO ORGANIZING BLENDED LEARNING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THEIR EFFECTIVENESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.2

Keywords:

new learning formats, blended learning, blended learning models, organization of blended learning in higher education institutions

Abstract

Summary. The article analyzes contemporary challenges and key trends in the education of Ukraine and Europe in the context of technological progress and globalization. Particular attention is paid to the transformations caused by the full-scale invasion of Ukraine, which has led to an emphasis on the safety and continuity of the educational process through online platforms. At the same time, the article examines broader European trends in the implementation of innovative technologies, such as artificial intelligence and virtual reality, as well as the growing importance of developing "soft skills." Among the main educational trends, the text highlights the individualization of learning, the development of digital competencies, project-based activities, and interdisciplinarity. It is emphasized that alongside general European trends, Ukraine shows a particular focus on the development of resilience and adaptability. A separate emphasis is placed on the growing role of blended learning, which is becoming increasingly relevant for Ukrainian higher education institutions. In the article notes that the formation of blended learning in Ukraine is regulated at the state level and at the level of individual higher education institutions, which indicates its institutionalization and recognition as an important component of modern educational practice. The introduction of blended learning is seen as a response to the challenges of ensuring the accessibility and flexibility of education, combining the advantages of both classroom and distance learning. At the same time, the article underscores existing challenges, such as the digital divide and the need for high-quality teacher training for working in blended learning environments. The changing role of the teacher in the context of blended learning requires new approaches to pedagogical design and the organization of the educational process. Additionally, the article includes the results of a survey conducted among students of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University regarding the organization of blended learning. Thus, the article emphasizes that blended learning is a key trend in the development of modern education in Ukraine, which requires further research, the development of effective methodologies, and overcoming existing obstacles for its successful implementation.

References

1. Антонюк Л., Михайлюк Г., Боднар О. Перспективи впровадження змішаного навчання у ЗВО. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 58, том 1. С. 216–231

2. Боднар Т. Сучасні практики використання змішаного навчання в українській вищій школі. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 45(1). С. 161–165.

3. Бугайчук К. Л. Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Том 54. № 4. С. 12–19.

4. Будник О. Використання методик змішаного навчання у закладі вищої освіти. Освітні обрії. 2018. Вип. 46 (1). С. 4–11.

5. Вишківська В. Б., Чемерис О. А., Прус А. В., Кулик І. В. Змішане навчання як інноваційний чинник модернізації освітнього процесу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. Вип. 83. С. 131–135.

6. Єфремова О. Змішане навчання в закладах вищої освіти. Освітні, педагогічні науки. 2023. № 4-5. С. 7–14

7. Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (наказ № 1222/42567). URL: http://surl.li/isflpz (дата звернення 12.10.2024)

8. Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20 navchanny/zmishanenavchanniabookletspreads-2.pdf (дата звернення 12.10.2024)

9. Середа І. В. Реалізація змішаного навчання у підготовці педагогів спеціальної освіти в умовах карантину. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Вип. 88 (2). С. 239–254.

10. Сидоренко, В. В., Кулішов, В. С., Торба, Н. Г. Інноваційні підходи до організації видів практик здобувачів вищої освіти в період воєнного стану. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Вип. 5(1). С. 1–15.

11. Солодчук А. Система змішаного навчання у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 68, том 2. С. 265–271.

12. Цюняк О. П., Розлуцька Г. М. Змішане навчання як інноваційна форма організації освітнього процесу у закладах вищої освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Вип. 2 (49). С. 232–235.

Published

2025-04-30

How to Cite

HOIVANOVYCH, N., & KOSSAK, H. (2025). MODERN APPROACHES TO ORGANIZING BLENDED LEARNING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THEIR EFFECTIVENESS. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 17–26. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.2