THE ABILITY OF FUTURE EDUCATORS TO LEARN THROUGHOUT LIFE: PROFESSIONAL COMPETENCE AND THE REQUIREMENT OF NOWADAYS
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.3Keywords:
future educators of preschool educational institutions, competence, professional competence, self-education, self-development, self-improvement, professional development, pedagogical skillsAbstract
The author of the article has presented a theoretical substantiation of future educators' ability to learn throughout the life as a professional competence and the requirements of the present. It has been noted that the specificity of the profession requires the formation of an appropriate level of professional competence in future preschool teachers in the process of professional training. We are convinced that the quality of professional activity in the conditions of preschool education, professional growth and image of future specialists in preschool education depends on this. The article presents the most relevant definitions of the concept of «professional competence» by national scholars and, on this basis, our own understanding of this phenomenon. Professional competence has been interpreted as an integrated characteristic of a personality, including: special professional knowledge, skills and abilities; personal qualities (love for children, responsibility, creativity, empathy, sociability, ability to self-development, self-education, etc. and readiness to carry out high-quality professional activities in the conditions of preschool educational institutions. The components of the content of the competence «future educators' ability to learn throughout life» have been characterized as follows: the educator's ability to self-reflect and self-evaluate their own professional activities, professional development and self-education. It has been emphasized that the ability of future educators to learn throughout life is one of the most important professional competencies, since in today's globalized society, where knowledge is constantly updated and technologies are developing, educators must be ready for continuous self-improvement. We believe that self-awareness and selfreflection, motivation to learn, communication and self-organization skills, adaptability to new conditions and requirements, openness to innovation, etc. are at the heart of lifelong learning.
References
1. Белєнька Г. В. Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів в умовах ступеневої освіти: автореф. дис. … д-ра пед. наук, спец. 13.00.08 – дошкільна педагогіка. К., 2012. 38 с.
2. Воронова О. Ю. Модель рефлексії в професійній діяльності педагога-вихователя. Актуальні проблеми психології, 2014. Т.7. Вип. 36. С. 113-120.
3. Воронова С. Самооцінювання педагогом власної діяльності як елемент забезпечення якості освітнього процесу. Молодь і ринок, 2022. №2(200). С.122-128.
4. Княжева І. Педагогічна рефлексія як чинник професійного становлення майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 2019. №2 (65). С. 135-139.
5. Коврей Д., Бобирєва О. Фахова компетентність майбутніх вихователів: теоретичні підходи до її формування на засадах компетентісного підходу. Social Work and Education, 2021. Vol. 8. № 4. pp. 505-514.
6. Коломієць Н. Особистісно-професійний розвиток педагога: поняття і зміст. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 2021. Вип.4. С. 72-79.
7. Коновальчук І. І. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти на засадах компетентнісного підходу: теоретичний аналіз. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія : Педагогіка та психологія: [зб. наук. праць]. Вип. 764. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2015. С. 65-72.
8. Методичні засади формування фахової компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти: практичний порадник для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта / укладачі Т. О. Атрощенко, О. С. Бобирєва. Мукачево: МДУ, 2023. 52 с.
9. Пазюк С. А. Розвиток творчого потенціалу педагога у системі методичної роботи. Національна освіта: провідні тенденції та перспективи (до 140-річчя від дня народження Б.Д. Грінченка): Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. К.: КМПУ імені Б. Д. Грінченка, 2004. С. 184-185.
10. Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти». Наказ Мінекономіки України № 755-21 від 19.10.2021. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartuvihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti
11. Стойчик Т. І. Самоосвіта педагога як складова якості професійної освіти. Післядипломна освіта в Україні. Київ : ЦІППО, 2016. № 1. С. 60-62.
12. Танько Т. П. Теорія та практика музично-педагогічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів у педагогічних університетах: дис. … доктора пед. наук : 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. Х., 2004. 503 с.
13. Хомич Л. О. Зміст культурологічної парадигми розвитку педагогічної освіти. Культурологічна складова професійного розвитку педагога : зб. наук. праць. Київ-Ніжин: ПП Лисенко М.М., 2012. 126 с.
14. Чайка В. М. Проблеми змісту підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до інноваційної педагогічної діяльності. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2012. № 2. С. 33-39.
15. Чередник Л. М., Сироєжко О. В., Андрусик П. П. Самоосвіта педагога як умова вдосконалення педагогічної майстерності та професійного зростання. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»), 2024. № 8(42). С. 613-623.