THE FORMATION OF SOCIAL AND CIVIC COMPETENCE IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE: MODERN VECTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.4

Keywords:

preschool children, competence, civic competence, social competence, social and civic competence, interpersonal interaction, socialization of preschool children's personality, tolerance

Abstract

The author of the article has characterized social and civic competence and outlined modern vectors that influence its formation in children of preschool age. It has been emphasized that preschool age is a period of active social development when children learn to interact with others, understand the rules of behavior and form their values, begin to realize their belonging to society, the cultural heritage of the Ukrainian people, the necessity of tolerant attitude towards representatives of different nationalities and cultures, which is extremely important and relevant in the context of acute challenges of today. The article has presented the most relevant definitions of social, civic and socio-civic competence by national scientists. The author is convinced that social and civic competence in preschool age is the foundation for the formation of an active and responsible citizen. We see the importance of this competence in the fact that it: promotes the socialization of the child (helps the child to adapt to life in society, establish and maintain relationships with other people; develops moral qualities (empathy, compassion, respect for others, tolerance, honesty, justice, etc. ); fosters patriotic feelings (love for the Motherland, respect for national traditions and values of both one's own and other peoples, etc.); forms a civic position (teaches a child to understand his or her rights and responsibilities, participate in the life of the team, contribute to a common cause); develops partnership skills (teamwork, ability to negotiate, resolve conflicts, etc.). The modern vectors of the problem under research, which reflect the changes in society caused by the war and in educational approaches that should be taken into account by preschool education specialists in the process of forming social and civic competence in children, are: inclusive education and intercultural competence, consideration of the phenomenon of emotional intelligence in the work with preschoolers, formation of national consciousness in the conditions of war.

References

1. Атрощенко Т.О. Соціально-громадянська компетентність дитини-дошкільника: до сутності поняття. Соціальна робота: виклики сьогодення : Збірник наукових праць за матеріалами ХІІ Міжнародної науково-практичної конференції / за заг. ред. О. В. Сороки, С. М. Калаур, Г. В. Лещук. Тернопіль: ТНПУ імені В. Гнатюка, 2023. С. 52–54.

2. Бойко С. П. Формування соціальної компетентності дошкільників як запорука їх адаптації в інклюзивному освітньому просторі: теоретичний аспект. Сучасні проблеми спеціальної освіти: теорія, досвід, інновації : монографія. Слов’янськ, 2019. Т. 3. С. 124–136.

3. Вознюк А.А. Соціально-громадянська компетентність у парадигмі сучасної дошкільної освіти: актуальність та зміст проблеми. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2022. Вип. 3. С. 72–78.

4. Грицишина Т. І. Соціалізація дітей старшого дошкільного віку як соціально-педагогічна проблема. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2016. № 12. С. 12–15.

5. Діти і соціум: Особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : монографія / А. М. Богуш, Л. О. Варяниця, Н. В. Гавриш [та ін.]; наук. ред. А.М. Богуш. Луганськ : Альма-матер, 2006. 368 с.

6. Докаш В.І., Онуфрієва Л.А., Рудзевич І.Л. Соціалізація особистості: соціопсихологічний контекст. Проблеми сучасної психології, 2014. Вип. 24. С.177-190.

7. Косенчук О. Дитина в соціумі. Впроваджуємо Базовий компонент. Дошкільне виховання, 2021. № 4. С. 3–8. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/2021/Pidvyshchennya%20kvali fikatsiyi/15.04/Dv_2021-04-Kosenchuk.pdf

8. Малишева Д.Р. Соціально-громадянська компетентність дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення: поняття, сутність, особливості. Інноваційна педагогіка, 2023. Випуск 61. Том 2. С. 59–63.

9. Методичні рекомендації щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану: додаток 1 до листа МОН №1 / 3845-22 від 02.04.2022. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-rekomendaciyi-dlya-pracivnikiv-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-na-period-diyi-voyennogo-stanu-v-ukrayini

10. Олійник Д.С. Сутність формування у дітей соціально-громадянської компетентності в умовах закладу дошкільної освіти. Впровадження сучасних технологій в процесі забезпечення якісної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти: збірник наукових праць / за заг. ред. Л.В. Зданевич, Н.М. Миськової, Л.О. Онофрійчук, Л.С. Пісоцької. Хмельницький : ХГПА, 2022. С. 232–238.

11. Пометун О. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки. Вісник програм шкільних обмінів. 2005. № 23. С. 18–20.

12. Поніманська Т. І. Дитина і соціум. Дошкільне виховання, 2004. № 8. С. 4–8.

Published

2025-04-30

How to Cite

IVANOVA, V. (2025). THE FORMATION OF SOCIAL AND CIVIC COMPETENCE IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE: MODERN VECTORS. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 35–41. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.4