DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE AS A FACTOR OF SUCCESSFUL PEDAGOGICAL ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.6Keywords:
professional development, competence, professional communicative competence, educator, pedagogical activity, educational processAbstract
The article examines the concept of professional communicative competence, which is defined as the integration of knowledge, skills, experience, and personal qualities that ensure effective interaction in a professional environment, particularly in pedagogical activity. The crucial role of communication competence in the effectiveness of the educational process is emphasized, along with the ability of a educator to appropriately use linguistic tools, promote mutual understanding, and create a positive educational environment. Various approaches to defining professional communicative competence are analyzed, including activity-based, situational-evaluative, and integrative approaches. The diverse components of this competence, such as linguistic, speech, sociocultural, motivational, and cognitive aspects, are revealed. Particular attention is paid to the development of professional communicative competence, especially at the master’s level, as a key aspect of modern education. A comprehensive approach to the development of this competence is considered, which includes the use of personality-oriented technologies, active and interactive teaching methods, project work, the creation of a developmental environment, the establishment of partnership interaction, and the application of information and communication technologies. The most important practical skills of professional communication for master’s students in pedagogical specialties are identified, including speech, pedagogical, interpersonal, public, monologue, and dialogue competences, interactive competence, social interaction competence, multilingual communication, and communicative flexibility. It is emphasized that developed professional communicative competence is an integral condition for the successful professional activity of future educators.
References
1. Байдюк Л. Теоретичне підґрунтя, структура та умови вдосконалення комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки: теорія та практика. 2024. Вип. 2. С. 44–49.
2. Гребенюк Л., Дубровіна І., Аніщенко Н. Чинники формування комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2023. Вип. 4.91. С. 56–61.
3. Каніболоцька Л. Професійно-комунікативна підготовка майбутніх викладачів ВНЗ. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2017. Вип. 259. С. 100–104.
4. Корніяка О. Психологічні особливості розвитку комунікативної компетентності педагогів і психологів у період їх професійної адаптації. Психолінгвістика. 2011. Вип. 7. С. 31–40.
5. Кочина Л. До визначення поняття «професійна комунікативна компетентність». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. Вип. 3. С. 76–82.
6. Лобачук І., Палій А., Бахомент С. Формування професійної комунікативної компетентності засобами проєктного навчання. Молодь і ринок. 2024. Вип. 7–8. С. 96–101.
7. Лущик Ю., Пікулицька Л., Циганок Г. Комунікативна компетентність викладача ЗВО як складова професійної компетентності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. Вип. 5–6. С. 71–85.
8. Раджабова С. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя як передумова його професіоналізму. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія. 2020. Вип. 11. С. 131–135.
9. D’Orazzi G., Marangell S. The Role of Intercultural Communicative Competence in Student-To-Student Interactions at an Internationlized University. Journal of Intercultural Communication Research. 2025. Vol. 54(1–2). Pp. 46–74. https://doi.org/10.1080/17475759.2025.2462099
10. González-Fernández R., Ruiz-Cabezas A., Domínguez M., Álava A., Salazar J. Teachers’ teaching and professional competences assessment. Evaluation and Program Planning. 2023. Vol. 103. http://dx.doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2023.102396
11. Kiessling C., Fabry G. What is communicative competence and how can it be acquired? GMS journal for medical education. 2021. Vol. 38. http://dx.doi.org/10.3205/zma001445
12. Savignon S. Communicative Competence. In The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching / Eds. J. Liontas. 2017. https://doi.org/10.1002/9781118784235.eelt0047
13. Tsatzali K., Beazidou E., Stavropoulou G., Botsoglou K., Andreou G. The development and validation of the intercultural communicative competence evaluation instrument (ICCEI). Cogent Education. 2025. Vol. 12(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2464374