ECONOMIC COMPONENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF HUMANITIES: AN ENVIRONMENTAL APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.7

Keywords:

professional training, economic component, future teachers, humanitarian specialties, higher education institution, environmental approach, professional activity

Abstract

In today's conditions of rapid economic development, financial crises, and instability in the labor market, knowledge of economic fundamentals is becoming important for every specialist. The article highlights an important aspect of the training of future teachers – economic, which is a necessary condition for their successful professional activity in the conditions of modern socioeconomic demands and tasks and orientation in the economic space of the profession. It has been proven that the integration of economic knowledge into the professional training of future teachers of the humanities corresponds to the global trend of an interdisciplinary approach. This contributes to a more efficient use of resources, increasing the competitiveness of graduates of pedagogical institutions of higher education, forming their ability to adapt in a market economy, and developing entrepreneurial skills. The environmental approach in higher pedagogical education is characterized as a conceptual strategy for organizing the educational process, based on the creation and management of an educational environment that provides optimal conditions for the professional and personal development of future teachers. It has been determined that the environmental approach involves the creation of a favorable educational environment for the development of professional competencies and is a promising direction for the modernization of pedagogical education. Taking into account economic aspects in this approach contributes to the formation of a conscious attitude in future teachers towards the economic component of their professional activities. It is shown that the educational environment of a higher education institution that is effective for implementing the economic component of professional and pedagogical training of future teachers of humanitarian specialties must be integrative and comprehensive, technologically equipped, socially oriented and practically oriented.

References

1. Братко М. Структура освітнього середовища вищого навчального закладу. Наукові записки. 2015. № 135. С. 67–72.

2. Заредінова E. Сутнісна характеристика середовищного підходу до сучасної вищої освіти. Естетика і етика педагогічної дії. 2017. № 16. С. 35–45.

3. Желанова В.В. Середовищний підхід у вищій освіті: сутність та логіка реалізації. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: монографія. Житомир: Вид-во Рута, 2016. С. 98–115.

4. Кремень В.Г., Биков В.Ю. Категорії «простір» і «середовище»: особливості модельного подання та освітнього застосування. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 2. С. 3–16.

5. Ордіна Л.Л. Середовищний підхід у формуванні культуротворчого середовища ВНЗ. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору: збірник наукових праць. 2012. С. 145–153.

6. Падалка О.С. Професійно-економічна підготовка майбутніх вчителів у вищих навчальних закладах: дис... д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2009. 412 с.

7. Чучаліна Ю.М. Формування економічної культури майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Умань, 2021. 326 с.

8. Якимович О.Н., Ільчишин Я.В. Вплив середовища вищого навчального закладу на професійне виховання майбутніх фахівців. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2021. № 46. С. 350–355.

9. Ярошинська О. Середовищний підхід в професійній освіті: теоретичні засади та перспективи впровадження. Проблеми підготовки сучасного вчителя. № 4 (Ч. 1), 2011. С. 105–109.

Published

2025-04-30

How to Cite

KNYAZHEVA, I., & FILIPCHUK, V. (2025). ECONOMIC COMPONENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF HUMANITIES: AN ENVIRONMENTAL APPROACH. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 56–61. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.7