МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПРИКОРДОННИКІВ В РЕСПУБЛІЦІ ІНДІЯ

Автор(и)

  • Наталія БХІНДЕР Національна академія Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-3047-3015

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119509

Ключові слова:

методологія, професійна підготовка, прикордонники, компетентність, системний підхід, андрагогіка, етноаксіологія, особистісно-діяльнісний підхід.

Анотація

Анотація. У статті детально проаналізовано методологічну основу професійної підготовки прикордонників в Республіці Індія. Особливу увагу надано методологічним підходам до професійної підготовки прикордонників в Республіці Індія, а саме: компетентнісному, системному, особистісно-діяльнісному, андрагогічному та етноаксіологічному. Крім того, описано особливості та складові визначених методологічних підходів, а також специфіку їх імплементації у процесі професійної підготовки фахівців прикордонних відомств.

Посилання

Аshytok, N. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohiya profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv u vyshchii shkoli [Competence approach as a methodology of professional training in higher school]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human Studies. Series of «Pedagogy», 3/35, 4–10 [in Ukrainian].

Awasthi, D. (2014). Activity Based Learning Methodology Can Bring Improvement in Quality of Education in India. Global Journal for Research Analysis, 3 (8), 75–76 [in English].

Chouhan, V.S., & Srivastava, S. (2014). Understanding Competencies and Competency Modeling – A Literature Survey. IOSR Journal of Business and Management, 16 (1), 14–22 [in English].

Kumar, A. (Ed.). (2008). Competency based Human Resource Management for the Indian Civil Service: Implementation Toolkit. New Delhi: Ministry of Personnel, Public Grievances & Pensions Department of Personnel & Training Training Division [in English].

Dix, M. (2012). Putting Student-Centered Education in Context. Arlington: National Institute for Student-Centered Education [in English].

Gauthier, C., & Dembele, M. (2005). Quality of teaching and quality of education: a review of research findings. Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report, The Quality Imperativ. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001466/146641e.pdf [in English].

Giridhar, M. (1994). Systems approach to management education in India a study with special reference to university business schools. Sri Krishnadevaraya University [in English].

Hariharan, P. (2010). Effectiveness of Activity-Based Learning Methodology for Elementary School Education: Paper Submitted for National Child Rights Research Fellowship. Coimbatore [in English].

Henschke, J.A. (2008). A Global Perspective on Andragogy: an update. In M. Boucouvalas (Ed.), Proceedings of the Commission on International Adult Education: American Association for Adult and Continuing Education Conference (pp. 43–94) [in English].

Jones, R. (2009). Geopolitical boundary narratives, the global war on terror and border fencing in India. Transactions of the Institute of British Geographers, 34, 290–304. doi: 10.1111/j.1475-5661.2009.00350.x [in English].

Integration of Culture Education in the School Curriculum: A Report. (2005). Committee of Central Advisory Board of Education Ministry of Human Resource Development Government of India. Retrieved from http://mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/document-reports/Culture.pdf [in English].

Kapur, S. (2015). Understanding the Characteristics of an Adult Learner. Jamia Journal of Education, 1, 111–112 [in English].

Kothari, C.R. (2004). Research Methodology: Method and Techniques. New Delhi: New Age International (P) Ltd. [in English].

Lal, K. (2014). Teachersʼ Understanding of Child Centered Approach and Its Implementtaion. American International Journal of Research in Humanities, Arts and Social Sciences, 5 (2), 159–164 [in English].

Manna, R., Singh, A., & Sharma, P. (2016). Does Training Need Analysis Help to Minimize Competency Gap: An Investigation. Amity Journal of Training and Development, 1 (1), 109–131 [in English].

Murthy, K.K., & Ranganath, M.V. (1979). Systems Approach To Technological Education. Proceedings of the IFAC Conference, Cairo, Arab Republic of Egypt, 26–29 November 1977. International Federation of Automatic Control, 1 (14), 145–155 [in English].

Oinam, S. (2017). Student-Centered Approach to Teaching and Learning in Higher Education for Quality Enhancement. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 22 (6), 27–30 [in English].

Parveen, Sh., & Sarikwal, L. (2014). Managing organizational competence through transfer of training: A study of small and medium enterprises in India. International Journal of Business Management & Research, 4 (6), 5–20 [in English].

Rajasekar, S., Philominathan, P., & Chinnathambi, V. (2013). Research Methodology. Retrieved from https://arxiv.org/pdf/physics/0601009.pdf [in English].

Sampath, K., Panneerselvam, A., & Santhanam, S. (2008). Introduction to Educational Technology. New Delhi: Sterling Publishers Private Limited [in English].

Sarangapani, P.M. (2014). Knowledge, curricula, and teaching methods: the case of India. Revue internationale dʼéducation de Sèvres. Retrieved from http://ries.revues.org/3851 [in English].

Sarkar, S. (2013). Competency based Training Need Assessment: Approach in Indian companies. Organizacija, 46 (6), 253–263 [in English].

Shah, N., Desai, Ch., Jorwekar, G., Bayal, D., & Singh, T. (2016). Competencybased medical education: an overview and application in pharmacology. Indian Journal of Pharmacology, 48 (1), 5–9 [in English].

Vadekar, D.D. (2002). The Indian Traditional Values and Their Indications for education in India in the Modern Age of Science and Technology. Indian Philosophical Quarterly, XXIX (2&3), 117–132 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-23

Як цитувати

БХІНДЕР, Н. (2025). МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПРИКОРДОННИКІВ В РЕСПУБЛІЦІ ІНДІЯ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (38), 60–73. https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119509