ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЗА ДОПОМОГОЮ САМОСТІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.121499Ключові слова:
активні методи навчання, англійська мова, іноземна мова, студенти, памʼять, мотивація.Анотація
Анотація. У той час як Україна перебуває на шляху інтеграції до Європи, головною особливістю організації навчальної діяльності студентів є самостійна робота. Самостійна робота студентів іноземною мовою повинна сприяти розвитку їхніх когнітивних здібностей, таких як спостереження, зацікавлення, логічне мислення, творча активність та розвиток необхідності постійної самоосвіти. Для успішного управління самостійною роботою необхідні такі передумови: психологічна готовність студентів; готовність викладача керувати і постійно оцінювати індивідуальну роботу; вміння студентів вибирати відповідні методи і методики самостійного навчання та оцінювати результати своєї роботи; навчальні матеріали для самостійного навчання, адаптовані до потреб курсу іноземною мовою; час для опрацювання завдань на самостійну роботу; усвідомлення та виправлення помилок. Організація навчального процесу в університетах включає у себе розподіл самостійної роботи студентів на аудиторну та позааудиторну. Основна увага приділяється активним методам навчання, позаяк вони стимулюють інтелектуальні емоції студентів та заохочують активну психічну діяльність. Активні технології навчання можна класифікувати на імітаційні та неімітаційні. Неімітаційні форми і методи включають лекції з розвʼязанням проблем, лабораторні роботи, семінари-дискусії, інформаційно-просвітницькі семінари, програмоване навчання, курсову роботу та дипломну роботу. Імітаційні технології включають симуляцію та імітаційну гру. Ефективність вивчення іноземної мови повʼязана з формуванням когнітивних мотивів студентів. У створенні навчальної мотивації інтерес відіграє особливо важливу роль, оскільки він стає мотивом творчої активності та пошуку. Слід підкреслити, що важливою умовою пізнавальної діяльності людини у вивченні іноземної мови є наявність уваги. Для того, щоб контролювати увагу аудиторії, необхідно враховувати низку особливостей уваги: ступінь концентрації, розподіл уваги, наполегливість або відволікання. Памʼять також відіграє важливу роль в інтелектуальній та практичній діяльності людини. Найбільш відповідним типом памʼяті для вивчення іноземної мови з комунікативною метою є памʼять з домінуючим слуховим компонентом. Найважливішими характеристиками памʼяті є тривалість, швидкість запамʼятовування, точність, швидкість відтворення та потужність. Навчання памʼяті повинно гармонійно вписуватися у систему освіти, і слід враховувати вплив таких факторів, як мотивація, емоції, ставлення до навчання, інтереси, особистість, рівень розвитку та стан здоровʼя на продуктивність памʼяті.
Посилання
Антонова, Е.Б. (1979). Перспективные пути интенсификации учебного процесса на старших курсах в условиях заочного обучения иностранному языку. Сборник научных трудов МГУ, 146, 3–23.
Балинская, В.И. (1958). Работа над орфографией на 1 курсе педагогического института иностранных языков. Ученые записки ЛГУ (Т. 157, c. 137–157).
Бойченко, Л. (2007). Мотивація навчальної діяльності (методичний семінар- тренінг із використанням методів інтерактивного навчання). Завуч, 11 (445), 1–8.
Вергасов, В.М. (1979). Активизация мыслительной деятельности студента в высшей школе. Киев: Вища школа, 215 с.
Гущина, Т.И. (1976). К вопросу об организации аудиторных занятий по иностранному языку на 1-ом этапе обучения в неязыковом вузе. Методика преподавания иностранных языков в вузе: науч. труды, 107, 13–25.
Данилов, М.А. (1961). Воспитание у школьников самостоятельности и творческой активности в процессе обучения. Советская педагогика, 8, 8–12.
Залесская, О.П. (1965). Система устных упражнений для самостоятельной работы на 1 курсе. Вопросы методики преподавания иностранных языков (с. 174–184).
Исаева, Г.Т., Любина, Н.Г., & Квитковская, Л.И. (1990). Организация и методика проведения ситуационной игры на практическом занятии по иностранному языку. Проблемы оптимизации обучения иностранным якзыкам в вузе, 20, 20–29.
Ісаєва, С.Д. (2006). Формування пізнавальної активності студентів у процесі навчання іноземної мови. Науковий вісник Національного аграрного університету, 99, 251–254.
Карпов, И.В. (1950). О взаимосвязи психологии и методики в обучении иностранным языкам. Иностранные языки в школе, 6, 70–74.
Карпова, К.И. (1988). Виды самостоятельной работы студентов и ее обеспечение. Проблемы управления самостоятельной работой студентов в условиях перестройки высшего образования: тезисы докладов Республ. науч.-метод. конф. (с. 68–70). Рига.
Левченко, Т.І. (2002). Розвиток освіти та особистості в різних педагогічних системах. Вінниця: Нова Книга, 510 с.
Лезер, Ф. (1979). Тренировка памяти. Москва: Мир, 151 с.
Макашова, Г.А. (1965). Основные психологические принципы обучения устной речи на иностранном языке. Сб. статей по методике препод. иностр. языков и филол., 2, 3–49.
Максимук, Л., & Левонюк, Л. (2017). Формирование профессиональной компетентности студентов в процессе профессионально-ориентированного обучения иностранному языку в неязыковом вузе. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 4/36, 166–176.
Машкіна, Л.А. (2005). Інноваційні технології навчання у системі вищої педагогічної освіти. Зб. наук. праць Чернівецького нац. ун-ту. Серія: Педагогіка та психологія, 245, 126–135.
Петрова, Л.П., Мысик, Л.В., & Патрушева, Ж.Л. (1990). Активные методы обучения на занятиях по иностранным языкам. Проблемы оптимизации обучения иностранным языкам в вузе, 20, 9–13.
Славина, Г.И. (1970). К вопросу о факторах, определяющих овладение чтением специальной литературы на иностранном языке. Вопросы методики преподавания иностранных языков в школе и в вузе: уч. записки, 392, 15–163.
Солдатенко, М.М. (2006). Теорія і практика самостійної пізнавальної діяльності. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 198 с.
Чернилевский, Д.В. (2002). Дидактические технологии в высшей школе: учеб. пособие. Москва: Юнити, 437 с.
Яковлева, А.И., & Харьковский, З.С. (1968). Преподавание иностранного языка в спецгруппах. Ученые записки МГУ, 269, 24–44.
Crosson, A., & Lesaux, N. (2013). Does knowledge of connectives play a unique role in the reading comprehension of English learners and English-only students? Journal of Research in Reading, 36, 241–260. doi: 10.1111/j.1467- 9817.2011.01501.x.
Hart, J. (2012). Academic Language for English Language Learners and Struggling Readers: How to Help Students Across Content Areas. TESOL Quarterly, 46, 420–422. doi: 10.1002/tesq.28.
Studer, P. (2015). Coping with English: studentsʼ perceptions of their teachersʼ linguistic competence in undergraduate science teaching. International Journal of Applied Linguistics, 25, 183–201. doi: 10.1111/ijal.12062.