ВИКОРИСТАННЯ ТВОРЧОЇ СПАДЩИНИ ІВАНА ФИЛИПЧАКА У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.120916

Ключові слова:

І. Филипчак, навчальні заклади, зміст освіти, навчально-виховний процес, урок, позаурочна діяльність.

Анотація

Анотація. Актуальність педагогічної спадщини культурно-освітнього і громадського діяча, дослідника історії українського шкільництва – Івана Пилиповича Филипчака (1871 – 1945) зумовлена поверненням в історико-педагогічний контекст його виховних і дидактичних ідей. Багатогранність його наукової спадщини, її значення для сучасної теорії й практики національної освіти потребує більш детального аналізу. Висвітлено цінність творчого доробку І. Филипчака, акцентовано потребу актуалізувати його використання у навчально-виховному процесі сучасної школи. Актуальними залишилися погляди І. Филипчака щодо змісту освіти. Більшість концептуальних положень, обґрунтованих І. Филипчаком, є джерелом ідей щодо виховання дітей і молоді, становлять теоретичний та практичний інтерес для сучасних дослідників. Визначальними напрямами її впровадження в сучасну освітню практику можна вважати такі: розвиток й актуалізація педагогічних ідей у сучасних наукових пошуках вчених та досвіді педагогів-практиків; формування національної свідомості у дітей і молоді, упровадження загальнолюдських і національних цінностей до змісту навчально-виховного процесу; вивчення творчого доробку у загальноосвітніх і закладах вищої освіти; взаємозв’язок громадсько-патріотичної роботи на уроках і в позаурочний час з вивченням програмового матеріалу загальноосвітніх предметів; систематизація та узагальнення знань; поєднання теорії з практикою. Акцентовано увагу на ролі і значенні особистості учителя, головну функцію якого він вбачав у вихованні молоді, формуванні особистості, підготовленої до повноцінного життя у суспільстві на основі принципів і норм гуманізму, визнання пріоритету загальнолюдських цінностей. Школа має створити сприятливі умови для розумового, морального, емоційного і фізичного розвитку особистості учня; виховання в учнів вміння вчитися; процес навчання і виховання школярів повинен відповідати віковим особливостям; дотримання принципів послідовності і наступності у вивченні нового матеріалу; виявлення і розвиток творчих здібностей дітей. Особистість І. Филипчака, його ґрунтовні теоретичні знання, професійні уміння (аналітичні, організаторські, прогностичні), духовно-моральні риси (гуманність, доброта, скромність, справедливість, емпатійність, тактовність, відповідальність та ін.), були і залишаються взірцевими якостями педагога, просвітителя, наставника молоді. Розглянуті можливості творчого використання педагогічного доробку визначають напрями подальшого вивчення спадщини І. Филипчака сучасними науковцями і педагогами-практиками.

Посилання

Савчин, Г. (2010). Іван Филипчак та опікунсько-виховна функція школи на Самбірщині (1939 – 1941 рр.). Опіка і виховання дітей. Історія і сучасність: зб. наук. праць (c. 260–266). Дрогобич: Ред.-вид. відділ ДДПУ імені І. Франка.

Савчин, Г. (2009). Становлення Івана Филипчака як педагога і громадського діяча. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 19, 264–275.

Филипчак, І. (1915). Вопрос о народной школе в Галиции. Журнал Министертва Народного Просвещения (c. 216–266).

Филипчак, І. (1938). Вчительська семінарія в Самборі. ШВН, 1, 24–36; 3, 141–160.

Филипчак, І. (1985). Дмитро Детько. Буенос-Айрес: Вид-во Юліяна Середяка, 124 c.

Филипчак, І. (1932). За вчительським хлібом. Самбір, 221 c.

Чепіль, М., & Савчин, Г. (2012). Ідея національно-патріотичного виховання у творчій спадщині Івана Филипчака. Педагогічна освіта: теорія і практика, 10, 103–108.

Чепіль, М. (2016). Освітня діяльність Iвана Филипчака: історіографія проблеми. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 2/34, 255–265.

Чепіль, М., & Савчин, Г. (2013). Педагогічні погляди та культурно-освітня діяльність Івана Филипчака. Дрогобич: Ред.-вид. відділ ДДПУ імені Івана Франка, 284 с.

Livingston, K. (2014). Teacher Educators: hidden professionals? European Journal of Education, 49, 218–232. doi: 10.1111/ejed.12074.

Maxwell, B. (2015). ‘Teacher as Professional’ as Metaphor: What it Highlights and What it Hides. Journal of Philosophy of Education, 49, 86–106. doi: 10.1111/1467-9752.12106.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ЧЕПІЛЬ, М. (2025). ВИКОРИСТАННЯ ТВОРЧОЇ СПАДЩИНИ ІВАНА ФИЛИПЧАКА У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (38), 352–361. https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.120916